Sibiu: Vasile Făgăraş, un simplu mecanic de locomotivă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sibiu: Vasile Făgăraş, un simplu mecanic de locomotivă
Sibiu: Vasile Făgăraş, un simplu mecanic de locomotivă

În vis, Vasile Făgăraş se viseză tot la pupitrul de comandă al locomotivei şi pedalează în somn. Anul acesta o să iasă la pensie, dar trenurile vor rămâne dragostea lui.

 „Biroul” lui Vasile Făgăraş are cea mai frumoasă privelişte posibilă, mereu alta. Apusenii, dealurile din podişul Târnavelor, munţii Cibinului sau Făgăraşii. Este mecanic de locomotivă şi automotor de 19 ani de zile iar munca de la pupitrul de comandă ce pune în mişcare trenul este viaţa lui. „Nu s-a întâmplat pur şi simplu să ajung mecanic. Mi-a plăcut tot timpul să călătoresc şi să văd cât mai multe locuri. Aveam cunoscuţi care lucrau ca mecanici de locomotivă şi din discuţii mi-am dat seama cât este de frumos. Atunci am zis „de mâine mă fac şi eu mecanic”. Dar erau multe etape de parcurs, nu puteai să te faci mecanic din prima. Am făcut şcoala de ajutor de mecanic şi timp de nouă ani asta am făcut”, povesteşte Vasile Făgăraş.

Ghid, arbitru de fotbal şi mecanic de locomotivă

Este un om întreprinzător iar munca niciodată nu i s-a părut prea multă şi prea grea. Când s-a decis să fie mecanic de locomotivă lucra deja lăcătuş mecanic, era ghid la Biroul de Turism pentru Tineret şi arbitra şi meciurile de fotbal din diviziile C şi D. Treptat, a renunţat la toate. „Nu puteai întreţine o familie cu banii din arbitraj. Le-am dus în paralel câţiva ani dar când am rămas fără timp, am renuţat să mai fiu arbitru, chiar dacă îmi place foarte mult fotbalul. Bine, şi acum am programul foarte încărcat, că fac multe pe lângă serviciul de mecanic de locomotivă”, explică mecanicul.

1,5 milioane de kilometri pe şine

A apucat şi vremurile bune ale transportului de persoane pe căile ferate când lumea găsea trenul ca primă alternativă pentru a merge la serviciu, la şcoală sau în concediu. A dus la destinaţie sute de mii de călători şi a făcut pe şine aproape 1,5 milioane de kilometri. „Atunci multă lume circula cu trenul, erau întreprinderi şi cei mai mulţi pasageri erau navetiştii. Mi-a fost foarte greu la început. E un serviciu frumos dar cu un program dezordonat. Lucrezi şi la 4 dimineaţa şi la 19 seara, şi de Crăciu şi de Paşte. Dar nimic nu este mai frumos, satisfacţia de a conduce un tren cu oameni este imensă ”, explică domnul Vasile.

Locomotiva electrică este preferata lui

Vasile a condus de la LDH (locomotive diesel hidraulice)  la rame electrice şi automotoare, dar inima i-a rămas fidelă locomotivei electrice. „Fiecare cu specificul ei, dar locomotiva electrică este cea mai puternică şi rapidă. Mi-ar plăcea să conduc trenurile de mare viteză de afară, dar este doar un vis. Şi aş mai fi tentat să încerc să conduc şi locomotive cu abur”, declară încântat omul. De-a lungul timpului, a acceptat orice provocare pe care i-a aruncat-o viaţa şi a lucrat până şi ca bucătar. Nu poate însă să spună care i-a adus satisfacţii mai mari. „Tot ce am făcut mi-a plăcut foarte mult. Ce nu-mi place, nu fac. Şi nu cred să existe meserie pe care nu aş încerca-o, doar că nu e timp de toate”, încheie cu seninătate Vasile Făgăraş.

Găteşte cot la cot cu soţia
Îi place atât de mult să gătească încât a şi făcut şcoala de bucătari. A profesat puţin, dar acasă face mâncare aproape zilnic. „Fac de toate, plăcintă de carne, mâncare tradiţională ori pizza de casă”, precizează omul.

Nu-i plac instalaţiile electrice
Se pricepe la multe şi nu dă înapoi de la nicio muncă. Dar munca de electrician o lasă mereu pe seama electricianului. „Nu-mi place să fac instalaţii electrice. Fac zidărie, repar tot felul de lucruri, dar curentul nu-mi place”, declară Vasile Făgăraş.

Ce vă place în oraşul Sibiu?
V.F.:
Am fost ghid montan şase ani şi îmi place Muzeul Brukenthal. Apreciez totul la acest obiectiv, clădirea, amplasamentul şi conţinutul. Îmi mai place Podul Minciunilor pentru că acolo se întâlnesc tot felul de oameni.
Ce meserie aţi mai încerca?
V.F.:
Cred că ceva cu calculatoarele. Dacă ar mai fi să încep ceva, asta ar fi.
Aveţi accidente la activ cu trenul?
V.F.:
Nu, niciun accident. Odată, când veneam de la Teiuş la Cugir, un tânăr s-a întins pe burtă în faţa trenului să se omoare. Am oprit la timp şi am stat de vorbă cu el, apoi zile în şir venea la mine, şi el şi famila lui, să-mi mulţumească că l-am salvat.

Profil
Născut:
11 octombrie 1954, judeţul Mureş
Educaţie: Şcoala de Mecanici
Ocupaţie: Mecanic de locomotivă şi automotor
Familie: Căsătorit, are un copil

Sibiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite