Satu Mare: Cel mai vechi autobuz are 37 de ani şi încă circulă pe străzi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

16 din cele 49 de autobuze care circulă prin Satu Mare au termenul depăşit şi ar fi trebuit scoase din circulaţie. 20 de tehnicieni luptă zilnic să ţină mijloacele de transport în viaţă pentru a face faţă programului de transport călători din fiecare zi.

De câţiva ani persistă problema autobuzelor vechi, ale căror motoare de multe ori se opresc în trafic, în care nu există căldură pe timp de iarnă sau ventilaţie pe caniculă, iar apa pătrunde în zilele ploioase.
Deşi sute de călători se plâng de situaţie, municipalitatea spune că nu are ce face. Ar fi nevoie de zeci de mii de euro pentru ca problema să se rezolve, bani de care nu dispune nici Consiliul Local, nici firma Transurban din bugetul propriu.
Iosif Simon, şeful serviciului tehnic al Transurban SA, spune că 10 autobuze a câte 40 de locuri şi cinci autobuze a câte 100 de locuri ar trebui schimbate pentru ca situaţia să se rezolve pentru câţiva ani, din totalul de 49 de mijloace de transport în comun care circulă astăzi pe străzile din oraş. Bani însă nu sunt, spune directorul.
„Pentru a schimba o treime din parcul auto, în prima fază, ar însemna cheltuieli de circa 10 milioane lei, bani de care nu avem şanse să dispunem”, spune Molnar Csaba, directorul Transurban.
Veniturile abia acoperă cheltuielile
Directorul Molnar mai spune că Primăria şi Consiliul Local nu au niciun leu prevăzut în bugetul din acest an pentru a schimba parcul auto al municipiului, deşi cunosc foarte bine situaţia.
„Am avut solicitări din partea Transurban, însă din păcate nici în acest an nu am putut include în buget o cheltuială suplimentară pentru a achiziţiona noi maşini. Anul acesta vom mai deschide subiectul la şedinţele de Consiliul Local şi vom încerca în 2012 să cumpărăm în leasing noi autobuze”, spune viceprimarul Adrian Albu.
Din veniturile proprii însă, abia dacă reuşesc să acopere cheltuielile de personal, întreţinere parc auto, combustibil şi cheltuieli de apă, gaz şi energie electrică la parc.
„În 2010 am încasat din vânzarea biletelor, abonamentelor şi din biletele de suprataxă aplicate călătorilor frauduloşi, suma de 5.666.500 lei, din care cei mai mulţi bani, suma de 3.906.000 lei am cheltuit pentru cei 187 de angajaţi, iar restul pe combustibil, facturi de curent, apă, gaz şi alte contribuţii la stat respectiv cheltuieli administrative”, spune directorul Molnar.
Consiliul Local nu poate asigura un buget complet societăţii de transport, decât atât cât să completeze veniturile din încasări bilete şi abonamente.
Transurban SA are 187 de angajaţi în momentul de faţă, din care 80 de şoferi, 20 de oameni la atelier şi serviciul tehnic, 23 vânzători de bilete şi abonamente la propriile chioşcuri, 13 controlori şi 51 personal auxiliar în diferite birouri.
Vox pop:
„Ar trebui scoase de mult din folosință. Reprezintă un adevărat pericol public pentru sătmăreni. “ - Marinel Ilea, de 35 de ani, vânzător.
„Atâta timp cât în țările civilizate pe primul loc se situează siguranța, la noi nu se prea alocă bani pentru așa ceva“ - Gabriel Kiss, 38 de ani, executor.
„Sunt nişte vechituri ale căror uşi nu se deschid sau închid cum ar trebui, unde e frig şi când plouă aproape că sunt inundate” - Szabo Istvan, 24 de ani, tehnician.

Satu Mare



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite