„Marfare” de oameni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O mare parte dintre microbuzele de călători din Satu Mare au fost de fapt destinate transportului de marfă. Specialiştii susţin că aceste maşini pot pune în pericol siguranţa pasagerilor.Patronii firmelor de transport preferă să modifice microbuzele de marfă pentru că este mai ieftin decât să cumpere o utilitară destinată din fabrică transportului de persoane.

Pentru că utilitarele noi de transport persoane sunt foarte scumpe, firmele sătmărene cumpără, de ani de zile, microbuze de marfă şi le modifică la firme specializate din Bucureşti, Bacău sau Constanţa, transformându-le în microbuze de călători. Operaţiunea de modificare constă în sudarea scaunelor şi a unor aşa-zise bare de protecţie, iar maşinile transformate sunt apoi omologate la Registrul Auto Român (RAR). Transformarea microbuzelor de marfă în unele de călători nu respectă, în majoritatea cazurilor, normele de siguranţă, afirmă experții consultați de „ADS Satu Mare”. Transportatorii preferă investiția în maşini de marfă din considerente exclusiv financiare. O autoutilitară transformată costă în jur de 30.000 de euro, în timp ce un microbuz destinat din fabricaţie transportului de persoane poate ajunge chiar și la 80.000 de euro. Din microbuzele astfel modificate lipsesc ieşirile de urgenţă, centurile de siguranţă și rampele pentru persoane cu handicap.

OK-ul se dă la Registrul Auto Român

Modificările autoturismelor se fac cu acordul celor de la RAR. Angajaţii institutiei întocmesc dosarele şi le trimit la Bucureşti spre aprobare. Modificările se trec ulterior în cartea de identitate a maşinii. „Transformarea acestor microbuze se face doar în ateliere certificate de Registrul Auto Român. La noi se eliberează doar licenţa de transport. Dacă modificările sunt omologate de Registrul Auto Român, noi le eliberăm licența de transport”, spune Mihai Bota, inspector în cadrul ARR Satu Mare. Specialiştii în transportul de persoane spun că aceste modificări pot pune în pericol siguranţa pasagerilor. „Microbuzele fabricate pentru transportul de persoane se proiectează într-un mod cu totul diferit față de cele pentru transport de marfă. În cazul celor de călători, coeficienții de siguranță ce trebuie atinși sunt cu mult mai mari decât în cazul celor de marfă. Mai ales în cazul microbuzelor la care se mai adaugă o bucată în partea din spate ca să se mai poată monta trei-patru scaune, rezistența caroseriei este compromisă din start. Personal, mă îndoiesc de faptul că un microbuz modificat pentru transportul de persoane poate fi la fel de sigur ca și unul ieșit de pe porțile fabricii cu această destinație. Este un risc foarte mare pe care transportatorii și-l asumă inutil”, spune Dan Florescu, inginer în transporturi în cadrul Transurban Satu Mare. Şi călătorii sunt nemulţumiţi de condiţiile oferite de unele microbuze. Cristian Sabău, de 23 de ani, locuieşte în Satu Mare şi face zilnic naveta cu mcrobuzele până în Carei, unde lucrează. „Se vede clar că microbuzele acestea nu sunt de călători, ci sunt simple mașini de marfă în care au fost prinse niște scaune. La cea mai mică denivelare sau groapă, toată caroseria oscilează. Nici nu îmi vine să mă gândesc ce s-ar putea întâmpa la un accident, mai ales că și șoferii o mai calcă câteodată”, spune sătmăreanul. „O singură dată am călătorit cu un astfel de microbuz până la Cluj și nu aș mai vrea să repet experiența niciodată. Afară erau 40 de grade, aerul condiționat nu funcționa și stăteam înghesuiți ca sardelele. Nici măcar geamurile nu se pot deschide”, spune Alexandra Iulian, o sătmăreancă în vârstă de 40 de ani.

Patronii se apără

Noi avem numai microbuze care au ieșit de pe poarta fabricii cu destinația transport de persoane. Nu aș putea să spun că microbuzele modificate reprezintă un pericol pentru călători, dar depinde foarte mult de cine face modificările, de ce calitate sunt efectuate acestea și, nu în ultimul rând, de șoferul care conduce microbuzul. Aceste microbuze reprezintă o variantă ieftină pentru firmele de transport”, spune Ștefan Plet, patronul firmei de transport Ștefi Trans.

Cât costă modificarea unui microbuz

Modificarea unui microbuz de marfă într-unul de călători poate costa între 4.000 și 14.000 de euro, plus TVA, în funcție de modelul mașinii și, bineînțeles, de extraopțiunile pe care le dorește clientul. „În pachetul cel mai ieftin, microbuzul se modifică de la zero. Se montează geamurile laterale, linoleumul, unitatea de aer condiționat, se trag cablajele și la final se montează 17-18 scaune. Am avut clienți care au dorit extraopțiuni precum televizoare sau DVD playere cu monitoare. Cel mai scump pachet de modificare a unui microbuz de marfă costă în jur de 14.500 de euro, plus TVA. În 2008 mergea cel mai bine, modificam în medie un microbuz pe zi. Acum e mai greu, multe mașini au fost luate înapoi de firmele de leasing și, pe de altă parte, cine nu dispune de prea mulți bani își cumpără microbuz second-hand”, a declarat, pentru „ADS Satu Mare“, Liviu Alexescu, directorul firmei bucureștene Pacific Tur, specializată în modificarea microbuzelor.

Titi Aur condamnă indulgența RAR

Titi Aur, multiplu campion naţional de raliuri, fondatorul Școlii de Conducere Defensivă, prima de acest gen din țară, condamnă ideea transportului de persoane în mașini de marfă. „Este foarte rău că se acceptă aşa ceva la noi în ţară. Fiecare model de autoturism sau utilitară este gândit şi proiectat să reziste la mai multe tipuri de impact, frontal, lateral etc. În cazul unui microbuz de marfă, acesta este proiectat să protejeze doar locurile din faţă, cel al şoferului şi cel al pasagerului”, afirmă Titi Aur. În opinia sa, microbuzele de marfă nu au cum să îndeplinească normele de siguranţă pentru călători. „Trebuie înţeles că o caroserie se structurează şi se întăreşte în funcţie de necesităţi. Inclusiv şasiul este gândit altfel la o maşină de marfă, astfel încât partea din spate suferă mai mult la o tamponare, în timp ce locurile din faţă sunt protejate mai mult. Ar trebui ca la noi în ţară să existe un centru al statului, al cărui scop să fie studierea accidentelor rutiere şi implementarea de noi măsuri de siguranţă pentru maşinile modificate”, a mai afirmat Titi Aur.

Victime pe bandă rulantă

Un accident grav în care a fost implicat un microbuz modificat a avut loc la Ploiești în data de 25 iulie. Din relatările martorilor reiese că un autoturism a intrat în intersecție fără a încetini, intrând în coliziune cu un alt autoturism și mai apoi cu un microbuz. Pentru că rezistența microbuzului a fost compromisă în urma transformării, 11 persoane au fost transportate la spital cu răni grave. În data de 28 iulie, două persoane, călători într-un microbuz modificat au decedat și alte patru au fost rănite grav în urma unui accident pe DN1. Și în acest caz, microbuzul a cărui rezistență a fost compromisă în urma modificărilor a fost tamponat de un autoturism care nu a acordat prioritate.

Satu Mare



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite