Mani Gyeneş – De la angajat la service, la titlul de prinţ al deşertului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mani Gyeneş - prinţul deşertului
Mani Gyeneş - prinţul deşertului

Sătmăreanul Emanuel Gyenes este cel mai bine clasat pilot român din istorie la raliul Dakar. La ediţia din acest an a cursei de 9.000 de kilometri, Mani, cum îi spun prietenii, a câştigat locul I la clasa Maraton.

Emanuel Gyenes sau Mani, cum îi spun prietenii, a intrat în cercurile motocicliştilor de performanţă de mic copil. La 13 ani, pentru că îi plăcea karting-ul, a fost remarcat de un om de afaceri sătmărean, Zsolt Szylveszter, pasionat la rândul său de motosport. Zsolt era la acea vreme unic importator de motociclete, piese şi accesorii KTM şi deţinea un service specializat. Văzând cât de bine se descurca Mani la volan, Zsolt Szylveszter s-a decis să îl sprijine: i-a oferit un job în atelierul său şi posibilitatea de a se da oricând cu motocicleta.
Nu după mult timp, Mani a participat la primele competiţii, în care a obţinut premii importante. Pilotul îşi aminteşte că, în urmă cu mai bine de zece ani, mergea la concursuri „la bordul“ unui Kawasaki modest, model 1991. De pe motorul cumpărat cu mai puţin de o mie de euro, Mani a ajuns acum să concureze cu motociclete de zeci de ori mai scumpe.„Performanţele unui pilot depind în mare parte de motocicletă. Este un hobby scump şi fără sponsori este foarte greu de întreţinut. La începutul carierei mele aveam un Kawasaki cu care nu făceam mare lucru şi fără o motocicletă bună nu aş fi reuşit“, crede Gyenes.
Antrenamente zilnice
Pentru a fi în formă, Mani se antrenează zilnic. Pune accent mai mult pe pregătirea fizică, pentru a evita accidentările, dar nu neglijează nici antrenemantul pe motocicletele KTM Rally, cu care participă la competiţii. În judeţ, tânărul de 26 de ani se antrenează în zona Negreşti-Oaş. „În judeţul nostru nu prea există locuri bune de antrenament. De aceea, cam o dată la două săptămâni merg în Braşov, la coechipierul meu de la Vectra Team, Marcel Butuza, ca să ne antrenăm împreună. La Braşov există mai multe locuri de antrenament în care s-a investit foarte mult şi au fost făcute pentru profesionişti”, spune Mani.
Provocările Dakar-ului
Gyenes a reușit să facă istorie în ediția 2011 a Raliului Dakar, câștigând clasa Maraton, a motocicletelor care nu-și schimbă motorul pe parcursul competiției, și clasându-se la finalul competiţiei pe locul al 17-lea în clasamentul general. Sătmăreanul a reuşit astfel cea mai bună clasare din istoria participărilor românești la cel mai dur rally-raid din lume. La ediţia din 2011 a raliului, desfăşurată în ianuarie, sătmăreanul a făcut echipă cu Marcel Butuza, finanţatorul echipei Vectra Team din Braşov.
Supranumit Prinţul deşertului, Gyenes se află la a treia participare la raliul Dakar. În anul 2007, la prima participare, a obţinut locul nouă la debutanţi, iar un an mai târziu, din cauza unei accidentări nefericite, a fost forţat să abandoneze.
Raliul Dakar este cea mai grea cursă de anduranţă din lume, ediţia din 2011 desfăşurându-se pe o distanţă de 9.000 de kilometric, parcurşi de cei 430 de concurenţi, în 16 zile. „Cea mai mare provocare într-un astfel de raliu este, bineînţeles, oboseala. După câte-o etapă din Dakar mă opream la bază şi încercam să mă odhnesc cât mai mult posibil pentru că ziua următoare avem iar de înfruntat sute de kilometri de dune de nisip. Din cauză că service-ul motocicletelor se face noaptea, în timp ce piloţii dorm, este imposibil să te odihneşti“, îşi aminteşte pilotul. El spune că un alt mare obstacol îl constituie furtunile de nisip, din cauza cărora te poţi abate de la traseu chiar şi cu câteva sute de kilometri.
Palmares de campion
Emanuel Gyenes are două titluri de campion naţional de endure, obţinute în anii 2005 şi 2007, două titluri naţionale la endurocros, în 2006 şi 2007, şi o medalie de argint la International Six Days Enduro 2007. La Raliul Faraonilor 2008 a ocupat în final locul şase în clasamentul general şi locul doi la categoria Rally Extrem.

Satu Mare



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite