Podul CFR cu nit de aur de la Proieni, monument cu cântec în faţa şuvoaielor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ieşit din garaţie după 100 de ani de folosinţă, podul CFR de la Proieni urma să fie dezafectat. A fost însă inclus pe lista Monumentelor Istorice, iar bani prevăzuţi pentru dezafectare s-au întors în bugetul statului. Există voci care susţin că păstrarea lui ar putea duce la inundatea Proienului, a Brezoiului şi a DN 7.

Pe Valea Oltului, la ieşirea din gara Lotru către Sibiu se află un adevărat „pod al suspinelor" pentru autorităţile locale. Vechiul pod este unul cu „ştaif", fiind construit în 1899 la Atelierele Daydé & Pille din Paris. Este considerat un monument tehnic deosebit la nivel naţional dar şi european, interesant prin vechime şi prin curbura sa accentuată. „El face parte integrantă din calea ferată construită între anii 1897-1901 de reputatul inginer Mihail M. Râmniceanu, diplomat al Şcolii de Poduri din Paris. Până la construirea căii ferate Bumbeşti-Livezeni, linia ferată Râmnicu Vâlcea - Râu Vadului a fost cea mai mare realizare în materie de căi ferate montane din ţară. De aceea se impune conservarea şi restaurarea Podului CFR de la Proieni, punct de vedere susţinut şi de Comisia Naţională a Monumentelor Istorice şi nicidecum demolarea lui, cum susţine Hidroelectrica", a spus Florin Epure, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură şi Patromoniu Naţional (DJCPN ) Vâlcea.

image
image

Vechiul si noul pod peste Olt, de la Proieni                          Podul vechi, cu nit de aur, de la Proieni


Banii pentru demolare s-au întors la buget


În anul 1999, firma pariziană a venit la Consiliul Judeţean Vâlcea şi a depus documentaţia prin care înştiinţa că podul a împlinit un centenar de viaţă, a ieşit din garanţie, iar responsabilitatea asupra eventualelor evenimente nefericite, nu-i mai aparţine. „Din bugetul statului s-au alocat fonduri care prevedeau construirea unui alt pod, fapt care s-a şi întâmplat, dar şi bani pentru demolarea celui ieşit din garanţie. Înainte de a fi demolat, vechiul pod a fost trecut pe lista Monumentelor Istorice şi nu s-a mai putut demola, iar suma de 26 miliarde lei vechi, care era destinată pentru dezafectarea vechiului pod, a fost retunată la bugetul statului", a spus ing. Ion Olteanu, şeful Secţiei L 3 CFR Râmnicu Vâlcea.


Poduri periculoase


Sucursala Hidrocentrale Râmnicu Vâlcea a trimis înştiinţări către Prefectura Vâlcea prin care anunţă că rămânerea vechiului pod, în piciore şi nedezafectarea lui, prezintă un mare pericol în zonă. „Noi nu suntem în măsură să cerem nici strămutarea, nici demolarea lui. Noi am vrut să ne facem auziţi anunţând că respectivul pod prezintă un pericol în zonă. În cazul în care debitul Oltului va creşte peste 1.200 metri cubi de apă s-ar putea inunda gara din Brezoi sau satul Proieni, pentru că podul nedezafectat nu poate asigura secţiunea de scurgere a apei, existând chiar şi pericolul inundarii a DN 7", a spus Marian Diaconescu, directorul Hidreoelectrica Râmnicu Vâlcea. Explicaţia este una tehnică. Vechiul pod, dar şi noul pod ,mult mai înalt peste nivelul apei, au pilonii nu unul în dreptul celuilalt ci.... sub formă de... „pieptene". Aluviunile, copacii, aduşi de pe versanţi, în cazul unor ploi torenţiale, pot trece pe sub podul cel nou, dar se pot opri în piloni celui vechi. Atunci există pericolulul creşterii nivelului apei în lacul de acumulare, apă care s-au putea revărsa şi inunda gara, satul Proieni sau DN 7.


Cine vrea monumente... să-şi construiască


Situaţia pare una fără ieşire, de demolat nu se poate, că este pe lista monumetelor istorice, iar de mutat pe alt amplasament costă foarte mulţi bani, sume pe care nimeni nu pare dispus să le plătească. „Dacă Hidreoelectrica vrea să mărească capacitatea de uzinare a apei să suporte chetuielile. Trebuie să ne aşezăm din nou la masa dialogului şi să găsim soluţii. Acum, nici nu mai este acces pe el, pentru că odată cu construirea noului pod, culeile au rămas în apă. Valoarea lui istorică va fi păstrată doar dacă vechiul pod rămâne pe poziţia unde se află. Este un punct de vedere simplist cum spunea Prefectul Vâlcii în legătură cu acest pod: «Cine vrea monumente istorice, să-şi facă şi să plătească»", a spus primarul localităţii Brezoi, Robert Schell.


Nitul de aur şi notificările strămutării


Pericolul prăbuşirii podului sub „povara" timpului prezintă iarăşi un risc foarte mare. „Podul nu este în categoria monumentelor naţionale, el are valoare doar pe plan judeţean. Nu l-am văzut niciunde promovat din punct de vedere turistic", a spus ing. Laurenţiu Papa, consilier la Instituţia Prefectului Vâlcea. Până una alta, membrii Consiliului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Vâlcea au hotărât zilele acestea să trimită notificări Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, respectiv Companiei Naţională de Căi Ferate SA-Centrul Regional de Exploatare, Întreţinere şi Reparaţii CF Craiova, în vederea strămutării, de pe amplasamentul actual, a podului vechi de cale ferată Proieni, a eliberării secţiunii de curgere a apelor râului Olt şi a eliminării riscurilor potenţiale de inundaţie generate de menţinerea acestuia pe poziţie. „Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă şi Instituţia Prefectului-Judeţul Vâlcea, vor prezenta Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă starea de risc potenţial determinată de menţinerea podului pe actualul amplasament", a spus Carmen Constantinescu, purtătorul de cuvânt al Prefectului Vâlcea. „Despre podul de la Proieni se spune că are un nit de aur, de care nimeni nu ştie unde este montat", a mai spus Florin Epure directorul DJCPN, convis că podul nu trebuie distrus, ci conservat.

Râmnicu Vâlcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite