Pilotul care l-a salvat pe Ceauşescu îşi caută dreptatea la CEDO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După o experienţă foarte bogată în aviaţia română, fostul pilot Paul Mitu se judecă la CEDO cu statul român pentru pensie. Aviatorul a petrecut câteva decenii la manşa avioanelor Tarom şi are în portofoliu un zbor cu Nicolae Ceauşescu, pe care l-a adus în siguranţă de la Moscova după ce aeronava prezidenţială se defectase.

Paul Mitu este o legendă a aviaţiei româneşti, după 34 de ani de muncă pentru Tarom, 16.000 de ore de zbor şi nouă milioane de kilometri parcurşi. A avut de mic o pasiune pentru avioane, dar şi pentru privilegiile şi statutul social de care se bucura un pilot în acele vremuri. Şi acum, la 68 de ani, se bucură de viaţă din plin şi încă mai suspină după adrenalina din timpul aterizărilor.

A ieşit la pensie în 1993 şi s-a stabilit la Breaza. „Doctorul mi-a recomandat să stau undeva între 600 şi 900 de metri altitudine. Toată lumea vorbea de Breaza, pe vremea aceea credeam că e o localitate plină de actori şi cântăreţi, un fel de Hollywood al României", şi-a amintit Mitu, bucureştean de origine.

Zbor cu şeful statului

În decembrie 1976, Paul Mitu a devenit, conjunctural, pilotul lui Nicolae Ceauşescu. Efectua un zbor pe ruta Otopeni - Moscova - Otopeni, însă, la plecarea înspre ţară, a fost întors din drum de deasupra Kievului. Ordin prezidenţial. „Toţi pasagerii au coborât şi au fost preluaţi de reprezentantul ţării noastre. Unii au protestat, până când au aflat motivul. Era o zi de iarnă cumplită. Aeronava prezidenţială a avut o defecţiune şi am fost solicitat să preiau eu delegaţia lui Ceauşescu. A fost un caz special, pentru că zbura numai cu piloţi de aviaţie militară, iar eu eram civil. Cei care ştiau cine e pasagerul m-au sfătuit să-i cer ceva, dar nu i-am cerut nimic. Trebuia să zburăm spre Timişoara, singurul aeroport deschis atunci, dar când ne apropiam am aflat că s-a deschis şi Constanţa şi am aterizat acolo. A fost o decizie luată pe răspunderea mea. La final, m-a felicitat şi a coborât", ne-a povestit fostul pilot.

Paul Mitu, fost pilot Tarom: „Puteam să rămân oricând în străinătate, dar îmi plăcea viaţa pe care o aveam în România. Nu-mi imaginam că voi ajunge în situaţia de acum"

Vezi aici mai multe imagini cu Paul Mitu

În 1980, Paul Mitu a fost implicat într-un alt zbor intrat în istorie. Din cauza ceţii şi a unui ghidaj de la sol eronat, avionul său nu a mai „nimerit" aeroportul din Mauritania. Pilotul a coborât avionul pe ocean, fuselajul s-a rupt, însă toţi cei 176 de pasageri au supravieţuit şi au fost preluaţi de bărci de salvare. Mâine se împlinesc 31 de ani.

image

VEZI AICI MAI MULTE IMAGINI CU ACCIDENTUL AVIATIC DIN MAURITANIA

Mitu şi mitu' eroului român

După mii de ore de zbor efectiv, Paul Mitu a ajuns, în prezent, să se judece cu statul. A contestat tăierea pensiei „nesimţite", alături de alţi 32 de foşti aviatori, însă în cele din urmă Curtea de Apel Ploieşti a respins acţiunea. Pensionarii şi-au continuat demersul la Curtea Europeană a Drepturilor Omului. „De la 9.000 de lei am rămas cu nici 1.500 net. Am de dat 6.600 de euro pentru stenturi la inimă, plus 250 de lei pe lună pentru medicamente. Am văzut un articol cu un pilot lăudat fiindcă a rămas afară înainte de Revoluţie. Cu ce este atât de special acest băiat? Oricine putea să plece, pe mine m-au întrebat mulţi de ce n-am rămas afară", s-a plâns fostul pilot.

Ai aflat ceva interesant, ai pozat sau ai filmat? Scrie-ne pe ploiesti@adevarul.ro!

Pentru ultimele noutăţi din Prahova, click pe poza de mai jos:

image
Ploieşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite