Când puteţi apela la Avocatul Poporului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Instituţia mediază conflictele de interese între cetăţeni şi autorităţile publice. Dacă v-a fost încălcat un drept sau dacă v-aţi adresat unei instituţii publice şi nu aţi primit niciun răspuns, atunci puteţie merge la Avocatul Poporului pentru a vă remedia problema.

Avocatul Poporului este instituţia care are rolul de a apăra drepturile şi libertăţile persoanelor fizice în relaţia cu autorităţile publice. Avocatul Poporului mediază conflictele apărute între un cetăţean şi o instituţie publică.

Printre domeniile de activitate ale acestei instituţii se numără: drepturile omului, egalitatea de şanse, culte religioase şi minorităţi, drepturile copilului, ale familiei, ale tinerilor, pensionarilor şi persoanelor cu handicap, armată, justiţie, poliţie, penitenciare, proprietate, muncă, protecţie socială, impozite şi taxe.

Avocatul Poporului primeşte cereri şi sesizări de la cetăţeni cărora le-au fost încălcate drepturile şi urmăreşte rezolvarea acestora pe cale legală, impunând autorităţilor şi funcţionarilor publici remedierea situaţiei.

Cu ce probleme vă puteţi adresa

Vă puteţi adresa Avocatului Poporului cu probleme legate de acte administrative emise de autorităţile publice locale sau fapte ale funcţionarilor prin care v-au fost încălcate drepturile şi libertăţile, pentru emiterea întârziată a actelor sau pentru tăcerea administraţiei publice. De exemplu, vă puteţi adresa instituţiei referitor la problemele de fond funciar nerezolvate de primării, întârzierea calculării pensie, conflicte de muncă, încălcări ale drepturilor de muncă de către angajatori, copiii abandonaţi în spitale etc.

Avocatul Poporului nu vă poate ajuta însă în privinţa actelor emise de Camera Deputaţilor, Senat, Parlament. Preşedintele României, Guvern, Curtea Constituţională, Preşedintele Consiliului Legislativ şi acte emise de judecători.

Cum depuneţi cererea

Orice persoană se poate adresa instituţiei Avocatul Poporului, indiferent de vârstă, cetăţenie, sex sau convingeri religioase. Puteţi formula problema dumneavoastră în scris, într-o cerere pe care o puteţi trimite prin poştă, e-mail, fax sau o puteţi depune personal. Cererea trebuie să fie semnată. Să conţină datele dumneavoastră de identitate, drepturile şi libertăţile încălcate, modul în care acestea au fost încălcate, autoritatea publică sau funcţionarul învinuit, dovada întârzierii sau a refuzului autorităţii respective de a soluţiona cererea dumneavoastră în termenul prevăzut de lege. De asemenea trebuie să menţionaţi dacă problema dumneavoastră a ajuns în instanţă şi dacă aţi sesizat anterior şi alte autorităţi publice. Orice acte care vă pot susţine demersul trebuie ataşate cererii.

Nu sunt luate în considerare cererile anonime, cele nefondate şi cele adresate la mai mult de un an de la producerea încălcărilor legale.

“Cetăţeanul trebuie să facă dovada că s-a adresat în ultimul an instituţiei respective în scris pentru rezolvarea situaţiei. Dacă nu a primit un răspuns în scris în 30 de zile sau nu îl mulţumeşte răspunsul, se poate adresa Avocatului Poporului pentru mediere, care se va adresa la rândul lui instituţiei în scris şi va face recomandări. Dacă situaţia nu se îndreaptă în 45 de zile, Avocatul Poporului se poate adresa instituţiilor superioare şi poate face anchete şi rapoarte speciale care pot fi adresate Senatului, Camerei Deputaţilor sau primului – ministru”, explică avocatul Mihaela Stănciulescu.


Unde se află biroul Avocatului Poporului

Str. Armand Călinescu nr. 44, clădirea Muzeului Judeţean, Piteşti
Tel./fax: 0248.211.101
E-mail: avparges@avp.ro
Audienţele au loc de luni până joi între orele 09.00 şi 16.00.



Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite