Prima Dacia 1100 a ieşit pe poarta uzinei acum 48 de ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ceauşescu, la volanul primei Dacii FOTO ACR
Ceauşescu, la volanul primei Dacii FOTO ACR

În 1968, la 20 august, pe poarta uzinei de la Colibaşi ieşea primul autoturism românesc, Dacia 1100, un eveniment naţional bine gândit, aşteptat cu sufletul la gură şi un pas uriaş pentru industria României, într-un context în care la noi gradul de motorizare era neglijabil.

În anul 1966, în judeţul Argeş se puneau bazele Uzinei de Automobile Mioveni. Doi ani mai târziu, în 1968, după semnarea unui contract de licenţă între Renault si statul român, începea fabricarea primului model Dacia 1100 – un autoturism produs sub licenţă R8, celebra berlină care a deschis producţia autoturismelor de serie în România.

Pe 20 august în acelaşi lună, ieşea pe porţile uzinei, primul autoturism produs în România ce avea să ruleze pe drumurile publice, maşină la volanul căreia s-a aflat preşedintele Republicii Socialiste România. Autoturismul condus de tovarăşul Nicolae Ceauşescu n-a fost, însă, chiar prima Dacie produsă la Colibaşi, cu atât mai mult cu cât destinatarul ei era cel mai iubit fiu al poporului. A fost însă una dintre primele 20 care începuseră să iasă de câteva săptămâni pe banda de produţie, fiindcă maşina lui Ceauşescu trebuia să treacă printr-un şir lung de teste şi upgrade-uri, astfel încât să fie prezentată fără nicio emoţie în cadrul evenimentului festiv de la 20 august, unul minuţios pregătit. 
 

Placheta din bronz ataşată autoturismului avea un mesaj pe măsura celui ce avea să o primească: „Primul autoturism de serie fabricat în RSR. Muncitorii, inginerii şi tehnicienii constructori de maşini vă aduc dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, prinosul de recunoştinţă pentru iniţierea producţiei de autoturisme în România şi pentru grija permanentă ce o purtaţi dezvoltării industriei noastre socialiste”.

Constantin Stroe: “A fost realmente un eveniment important”

Dincolo de secretul păstrat cu sfinţenie până la Revoluţie, râmâne importanţa istorică a momentului 20 august, net superioară realităţii din culise.

“Ziua de 20 august 1968 a marcat fabricarea în serie, în România, a primului autoturism pentru persoane – Dacia 1100. Pentru oamenii Dacia şi nu numai, implicaţi în această premieră românească, a fost realmente un eveniment important pentru că, pe de o parte, acest produs a fost foarte mult aşteptat în România, iar pe de altă parte, reprezenta exigenţele unei industrii de vârf care impunea o responsabilitate uriaşă. Acum, cu detaşarea pe care mi-a oferit-o atât timpul cât şi parcursul Dacia în cei 48 de ani, îndrăznesc să afirm şi să propun ca această zi să figureze în istoria economică a României. Cred că mulţi acei care şi-au desfăşurat activitatea la Dacia merită această recunoaştere”, a declarat, pentru Adevărul, Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia, omul prin ochii căruia s-a scris istoria uzinei, pentru care a lucrat ca şef de atelier, inginer-şef, director tehnic şi director general (1990-2002).
 

48 de ani de la ieşirea primei Dacii pe poarta uzinei de la Colibaşi. C-tin. Stroe: „Propun ca această zi să figureze în istoria economică a României”
48 de ani de la ieşirea primei Dacii pe poarta uzinei de la Colibaşi. C-tin. Stroe: „Propun ca această zi să figureze în istoria economică a României”

 Constantin Stroe

Victor Jigman: “Doamne fereşte să dispară vreodată Dacia de aici”

Pentru o recunoaştere istorică a momentului pledează şi Victor Jigman, director cu afaceri internaţionale la S.C. Automobile Dacia / Întreprinderea de Autoturisme Piteşti - I.A.P. între anii 1969 – 1992.

“Construcţia de automobile în România a fost o decizie politică de nivel înalt favorabilă ţării, pentru că România, cu o industrie de automobile, avea să transfere major în acest sector sute de mii de oameni angrenaţi în activităţi rurale. Să ţinem cont că în industria de automobile au lucrat sute de mii de oameni. Trei, patru generaţii de bunici, părinţi, copii şamd… S-a dezvoltat partea creativă şi vorbim inclusiv de cercetarea ştiinţifică. Toate lucrurile astea n-au fost decât lucruri foarte pozitive. Platforma industrială de la Colibaşi a devenit o platformă industrială cu conotaţii majore în ceea ce priveşte segmentul de componente auto. Sunt peste 200 de fabrici de componente, iar dacă punem la socoteală câte 100-200 de oameni care lucrează în aceste fabrici înţelegem ce înseamnă industria de autoturisme. Ce se întâmpla dacă nu aveam această industrie? Făceam, în continuare, agricultură. Vorbim de una dintre cele mai fabuloase industrii mondiale. Nu există în lume o altă industrie atât de formidabilă şi complexă cum este industria de automobile. Iar să ajungi să fii în ea prezent sau ea să fie prezentă în România, e un lucru mare. Produsele noastre, aşa cum au fost ele la momentul respectiv, au ajuns pe piaţa mondială. Dintr-o dată, România a devenit altceva, pentru că exista în această piaţă. Doamne fereşte să dispară vreodată Dacia de aici”, spune Victor Jigman. 

48 de ani de la ieşirea primei Dacii pe poarta uzinei de la Colibaşi. C-tin. Stroe: „Propun ca această zi să figureze în istoria economică a României”
48 de ani de la ieşirea primei Dacii pe poarta uzinei de la Colibaşi. C-tin. Stroe: „Propun ca această zi să figureze în istoria economică a României”

 Victor Jigman

Drumul parcurs de Dacia după momentul 20 august 1968

După Dacia 1100 a fost urmat, în 1969, Dacia 1300, un alt autoturism produs sub licenţă Renault (R 12, de data aceasta). A urmat dezvoltarea unei întregi game de modele, care a cuprins mai multe tipuri de vehicule de persoane şi utilitare.   

Anul 1978 a fost cel în care Renault a plecat de la Uzină. Timp de două decenii, între 1978 şi 1999, Automobile Dacia a continuat autonom producţia de autoturisme derivate din gama Renault 12 (în 1987 - lansarea modelului Dacia 1320, în 1991 - lansarea modelului Dacia 1325 Liberta, în 1992 - lansarea modelului Dacia 1307 şi 1309 Dublă cabină). Trebuie amintit că în 1995 a fost lansat primul autoturism conceput 100% de inginerii români, Dacia Nova. Era o mândrie naţională că Dacia reuşea să  meargă mai departe şi fără Renault, însă dezavantajele nespuse se vedeau la nivel de calitate.

Pe 2 iulie 1999 a avut loc semnarea contractului de privatizare a societăţii. A fost momentul la care francezii s-au intors la Mioveni, Dacia devenind o marcă a Grupului Renault. Principală misiune anunţată de francezi a fost susţinerea dezvoltării grupului pe pieţele emergente. A urmat, în anul 2000, lansarea modelului Dacia SuperNova, prima concretizare a colaborării franco-române, un autoturism echipat cu motor şi cutie de viteze Renault. În următorii ani sunt lansate modelele Dacia Solenza, Dacia Logan, Dacia Pick-Up, Logan Van, Dacia Sandero, Duster, Lodgy, Dokker, Dokker Van.

Record comercial în 2015

În 2015 Dacia a înregistrat un nou record comercial, volumul vânzărilor atingând 550.920 de unităţi, cu 7,7% mai mult faţă de nivelul atins în 2014. Creşterea a fost generată de performanţa  întregii game Dacia, însă trebuie precizat că trei dintre modelele mărcii (Sandero, Duster şi Logan) au înregistrat vânzări de peste 100.000 de unităţi. Dacă ne referim la România, anul trecut a crescut puternic în volume de vânzări şi şi-a consolidat poziţia de lider cu o cotă de piaţă de aproape 33%. De asemenea, cu peste o jumătate de milion de unităţi comercializate pe pieţele externe, Dacia îşi confirmă statutul de marcă ambasador a României.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite