Vietnam, o piață încă neexploatată de afaceriștii români
0
Mașinile românești, vinul, geamurile termopan, petrolul sau lâna ar fi produsele care s-ar bucura de cel mai mare succes pe o piață care este în refacere după război.
"România este un nume foarte cunoscut în Vietnam".Așa și-a început discursul consilierul comercial al Ambasadei Vietnamului în România, Pham Quang Thu. Prezent la Pitești, la un seminar româno-vietnamez destinat dezvoltării relațiilor economice și culturale dintre cele două țări, acesta a ținut să sublinieze că cele două țări reprezintă un potențial important pentru oamenii de afaceri.
"Aveți pământ bun. Am cultivat hibrizi de porumb din România în Vietnam și am obținut recolte bune. Agricultura este un domeniu foarte interesant în România. Puteți cultiva orez în Delta Dunării, care este foarte asemănătore cu Delta Mekongului", este de părere consilierul.
România, a doua casă
Un excelent exemplu că oamenii de afaceri vietnamezi pot reuși în România este Dang Xuan Loc sau "Sony", cum este cunoscut în tot Piteștiul. El a fost primul om de afaceri vietnamez care a investit în Pitești. Născut la Hanoi, Sony a aterizat pe pământ românesc în urmă cu 18 ani pentru a studia româna în anul pregătitor la Universitatea din Pitești, cu intenția de a urma cursurile Facultăţii de Relaţii Internaţionale. I-a plăcut atât de mult orașul, încât s-a stabilit aici și a studiat electronica, deschizându-și primul service pentru telefoane mobile și aparate electronice. S-a căsătorit apoi cu o piteșteancă, devenind cetățean român, iar acum spune că și-a petrecut jumătate din viață în România, iar aceasta este a doua casă a lui.
Service-ul s-a dovedit o afacere prosperă, așa că Sony a început să se extindă și s-a gândit să le ofere piteștenilor posibilitatea de a gusta la propriu din cultura, dar mai ales din mâncarea asiatică, așa că a deschis un restaurant cu specific asiatic, Asia Food Cooking. În prezent și-a extins portofoliul de afaceri și cu o agenție de turism care are ca destinații, ați ghicit, Vietnam și alte țări de pe continentul asiatic.
Dang Xuan Loc merge acum doar o dată au de două ori pe an în țara natală pentru a-și vizita rudele și a găsi oportunități noi de afaceri. Despre piața din Vietnam spune că este mult mai bună pentru că cererea este foarte mare în raport cu oferta.
"Vietnamul nu produce mașini, însă România produce din anii 60-70. În Vietnam un Matiz costă 12.000 de dolari, un Hyundai Getz, care este competitiv cu un Logan, ajunge la 25.000 de dolari. Atunci de ce Dacia nu poate pătrunde pe piața vietnameză?E o mașină relativ ieftină, un produs european care oferă siguranță. Nu am reușit să rezolv această problemă,dar sper să se găsească soluții", este de părere vietnamezul.
Vinul, un alt produs de succes
Un alt produs care se caută în țara lui este vinul. "Vietnam este în proces de dezvoltare după război. Consumul începe să aibă apetit. La ora actuală consumăm foarte mult vin franțuzesc și un soi de vin din Argentina. Eu am plecat cu niște oferte de la o cramă din România și cred că din primăvară o să facem niște degustări de vin, dar în zona Argeșului există vin de calitate, competitiv și foarte bun", spune Sony.
Și producătorii de geamuri termopan ar avea succes în Vietnam, după părerea omului de afaceri, mai ales că acolo există un singur producător care deține o cotă de 50-60% din piață.
"După un an, ce am remarcat este că aici vedem un bloc nou, acolo vedem un oraș nou. Într-an an am văzut acolo sute de kilometrii de autostrăzi. S-au lovit și ei de problema retrocedării terenurilor pentru autostrăzi. Ca să micșoreze costul terenurilor au găsit soluție să facă drum paralel", este de părere Sony care adaugă că un lucru bun pentru investitorii români este acela că în Vietnam TVA-ul este de 10%, iar angajatorul nu este obligat să plătească contribuțiile sociale pentru angajați.
Cât despre oportunitățile de afaceri pentru vietnamezi, aceștia sunt de părere că pot aduce în România fructe de tot felul, cafea, orez, ceai. Iar în Pitești, Sony este de părere că e nevoie de biciclete.
"Pentru început pot să vină cu o gamă de produse pentru piața locală, pot să investească în producție. Cel mai bine este un schimb de produse. Pot să aducă biciclete și să facă piste de biciclete. Avem nevoie de biciciclete la Pitești, primăvara, vara, toamna."
"Trebuie să avem un capital destul de mare ca să avem suficienți bani pentru obiectivele respective. Mai sunt niște obiective pe care Vietnamul le ia în considerare când se gândește să investească în România. În ceramicp, în domeniul medicamentelor, în agricultură și în turism. Dorim să ajunge și la turism. Oamenii vietnamezi de afaceri doresc să investească în aceste domenii în România și există discuții în acest sens", adaugă consilierul Ambasadei Vietnamului în România.
Relațiile economice dintre Vietnam și România
- Relația de cooperare dintre cele două țări a început pe 17 iunie 1956 prin încheierea unui contract de reparație pentru fabrica de ciment din orașul Hai Phong.
- România a acordat de-a lungul anilor mai multe rambursabile și nerambursabile Vietnamului, de peste 200 de milioane de ruble.
- Peste 3000 de studenți și practicanți vietnamezi au fost formați în România
- S-au semnat o serie de acorduri comerciale și de cooperare și au avut loc schimburi comerciale bilaterale.
-În primul semstru al acestui an Vietnamul a exportat către România pește, cafea, ceai, produse alimentare, produse din plastic și cauciuc, îmbrăcăminte, încălțăminte, piele, mobilă, produse din ceramică și sticlă și electrocasnice în valoare de 51,64 milioane de dolari.
- România a exportat către Vietnam mașini, echipamente, textile, metale, produse chimice, încălțăminte, grăsimi animale, vegetale și conserve de carne în valoare de 8,138 milioane de dolari.