Ce faci ca să obţii cartea de identitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Buletinul se eliberează pentru prima dată cetăţenilor români la împlinirea vârstei de 14 ani. Documentul trebuie modificat în anumite condiţii sau în cazul expirării valabilităţii. Demersurile pentru schimbarea actului trebuie făcute în 15 zile.

Termenul de valabilitate al cărţii de identitate este, conform reprezentanţilor Serviciului Public de Evidenţă a Persoanelor, de patru ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani, de şapte ani pentru persoanele între 18 şi 25 de ani şi de zece ani, după împlinirea vârstei de 25 de ani. Persoanele care au trecut de 55 de ani nu mai trebuie să îşi schimbe actul de identitate.


Cererea pentru eliberarea buletinului se depune personal, iar cartea de identitate se eliberează doar titularilor. În cazul în care solicitantul nu se află în ţară, actul va fi ridicat de către un mandatar care va prezenta o procură specială pe care trebuie să fie aplicată fotografia titularului, autentificată de misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din statul în care se află solicitantul.


O carte nouă de identitate poate fi eliberată la cerere în cazul în care termenul de valabilitate al actului ce urmează să fie înlocuit a expirat, dacă solicitantul îşi schimbă domiciliul, dacă se modifică denumirea şi rangul străzii sau al localităţii de domiciliu ori în cazul în care actul este deteriorat sau pierdut.


Părinţii garantează pentru minori


De asemenea, buletinul mai trebuie schimbat şi atunci când fotografia nu mai corespunde cu fizionomia titularului, în cazul atribuirii unui nou cod numeric personal, în cazul anulării actului de identitate sau în cazul realizării unei schimbări de sex.


În cazul expirării termenului de valabilitate a actului de identitate, nemţenii se pot prezenta la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor la care sunt arondaţi cu cel mult 180 de zile înainte, dar nu mai puţin de 15 zile, pentru a solicita eliberarea unui buletin nou. Cei care trebuie să îşi schimbe actul de identitate trebuie să ştie că nerespectarea acestor prevederi se sancţionează cu amendă cuprinsă între 40 şi 80 de lei, fără posibilitatea achitării în 48 de ore a jumătate din minimul sumei prevăzute.


Pentru eliberarea primului act de identitate sunt necesare cererea, certificatul de naştere al minorului, actul de identitate al unuia dintre părinţi, certificatul de căsătorie al părinţilor şi o copie xerox şi originalul documentului cu care părintele face dovada adresei de domiciliu. În cazul expirării valabilităţii actului de identitate, cererii tip trebuie să i se ataşeze actul de identitate vechi, certificatul de naştere, în original şi copie xerox, şi documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu. De asemenea, dacă solicitantul a avut carte de identitate, va preda şi cartea de alegător.


Program pe zile


Nemţenii pot solicita eliberarea cărţilor de identitate de la serviciile publice comunitare locale de evidenţă de persoanelor din Piatra Neamţ, Roznov, Roman, Târgu Neamţ şi Bicaz.
La Piatra Neamţ, ghişeele sunt situate în incinta mall-ului public de lângă Piaţa Centrală, la adresa strada Cuiejdi, nr.1B. Programul de lucru cu publicul este de la orele 8.00 la 16.30 (luni, marţi, joi, vineri), în timp ce miercuri programul este prelungit cu două ore (între orele 8.00 şi 18.30). Orarul este acelaşi şi pentru primiri şi pentru eliberări de cărţi de identitate.
„Nu am ştiut că trebuie să vin cu actul original de proprietate pentru domiciliu şi a trebuit să mai fac un drum“, spune Marin Postolică.

Piatra Neamţ



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite