Neamţ: Comercianţii vor mall-uri ca-n Occident (CAMPANIE)
0
Vânzătorii din magazinele de bloc spun că se vor reorienta peste două decenii
Citeşte şi:
Comerţul viitorului, doar la supermarket (CAMPANIE)
Spune-le edililor cum ţi-ar plăcea să arate Piatra Neamţ peste 20 de ani (CAMPANIE)
Pieţarii susţin că marfa lor va avea mereu căutare, însă, peste două decenii, aceasta va fi eco şi se va găsi numai în complexe agroalimentare.
În urmă cu 20 de ani, nimeni nu visa la magazinele de la parterul blocului ori la mall-uri impozante, dar astfel de construcţii au apărut. Dacă mall-urile vor avea viaţă lungă, nu acelaşi lucru s-ar putea spune despre micile magazine, care în următoarele două decenii vor fi înghiţite de supermarketuri.
„În urmă cu 20 de ani eram vânzătoare într-o alimentară. Atunci nici nu credeam că voi avea propriul magazin. Cred că voi mai rezista pe piaţă încă vreo 10 ani. După aceea, îmi voi închiria un stand, fie în Piaţa Centrală, fie într-un supermarket“, a spus Mariana Olaru, proprietara unui magazin de la parterul unui bloc din cartierul Mărăţei.
Calitatea, cuvântul de bază peste 20 de ani
Unii au început să se reorienteze deja şi mizează pe lipsa de timp a clienţilor şi pe tehnologie. „Avem o afacere de familie şi vindem produse în piaţă. Acum aş vrea să deschid ceva pe internet şi să livrez fructe şi legume proaspete direct la domiciliul clientului“, şi-a dezvăluit planul de afaceri Alexandru Atudorei. Tot pieţar este şi Ioan Ailincăi. Îşi aminteşte de vremurile când nu existau nici îngrăşăminte chimice şi nici produse crescute în seră. „Atunci nu mai auzeam de atâţia oameni bolnavi. Cred că se va reveni la produsele naturale. E ce-am avut noi odată, şi n-am ştiut să ne păstrăm tradiţia“, crede Ioan Ailincăi.
În viziunea comercianţilor, pietrenii sunt destul de pretenţioşi atunci când vine vorba de cumpărături. „Oamenii au fost foarte nemulţumiţi când au văzut mall-urile din oraş. Îşi doresc altceva, tocmai de aceea îşi fac cumpărăturile în alte oraşe. Sper să avem mall-uri aşa cum am văzut în Italia ori Spania“, a declarat Laura Ciobanu, vânzătoare într-un magazin de îmbrăcăminte.Pietrenii care au făcut o profesie din comerţ mizează pe noile investiţii în turism şi cred că numai aşa vor reuşi să-şi relanseze afacerile.
„Sper ca peste 20 de ani să nu ne mai confruntăm cu probleme financiare. Şansa noastră este turismul. Chiar mă bate gândul să mă reprofilez şi să aduc numai marfă cu specific românesc: de la bundiţe la oalele noastre din lut“, a spus Robert Focşăneanu, proprietar al unui magazin de cartier.