O rețea de case de schimb valutar condusă de un bucureștean a înșelat peste două sute de orădeni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Polițiștii orădeni l-au arestat pe administratorul caselor de schimb valutar, Salarex, bucureșteanul Alexandru Podgoreanu, de 37 de ani. Alături de el a mai fost arestat și casierul șef al firmei, Dragoș Cozmin, de 25 de ani, din Ialomița. Potrivit unor surse judiciare, reprezentanții caselor de schimb valutar au acționat și în alte județe.

 Cei doi sunt suspectaţi că, în perioada 2008 - 2009, au stabilit un mod de lucru prin care să inducă în eroare persoanele care apelau la serviciile societăţii comerciale în cauză pentru a efectua schimb valutar. Astfel, aceştia sunt acuzaţi că după ce au deschis în Municipiul Oradea şapte case de schimb valutar ca puncte de lucru ale societăţii, au procedat la selectarea şi instruirea persoanelor care urmau a fi angajate ca şi casier, fiind alese doar cele dispuse să lucreze după o metodă prestabilită. "Pentru inducerea în eroare a celor care apelează la serviciile caselor de schimb în cauză, aceştia foloseau diferite panouri înşelătoare de afişare a ofertei de preţuri, amplasate într-un loc vizibil la intrarea în casele de schimb. Ca urmare a acestui mod de afişaj, clienţii au fost induşi în eroare, observând cu prioritate, atunci când vindeau valută, cursul pentru cumpărarea cecurilor de călătorie sau pentru bancnotele uzate, care era mult mai mare decât cursul practicat la alte case schimb valutar, fără a observa menţiunea din partea de jos a panoului, referitoare la cursul efectiv de schimb al valutelor", spune inspector principal Alina Dinu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Județean de Poliție Bihor.

Metoda folosită

Potrivit anchetatorilor, modalitatea de realizare a panoului cu oferte era concepută astfel încât să pară identică cu a altor case de schimb care îşi desfăşurau activitatea în mod legal, inducând în eroare orice persoană, indiferent de pregătirea acesteia. Clientului i se dădea să semneze un formular de acceptare a schimbului valutar, dar în aşa fel încât să nu aibă posibilitatea să-l citească, deoarece casierul i-l întinde prin sertarul de la ghişeu, astfel încât să treacă doar un colţ pentru semnătură, restul formularului fiind acoperit de palma casierului. Clientul semna având încredere în preţul pe care îl văzuse afişat şi pe care i-l confirmase verbal angajatul de la ghişeu.

"Abia după efectuarea schimbului, clienţii observau că au fost înşelaţi de către casier, iar în momentul în care solicitau anularea tranzacţiei şi restituirea banilor, erau refuzaţi, cu motivaţia că semnaseră acel accept de schimb valutar. Majoritatea persoanelor astfel înşelate declară că au fost bruscate de angajaţii caselor de schimb şi scoase afară din incintă de către personalul de pază, dacă continuau să îşi susţină punctul de vedere", mai spune Alina Dinu.

Prejudiciu de peste 200.000 de lei

Din cercetările polițiștilor a reieșit că în cursul anului 2009, după intervenţia oamenilor legii, reprezentanţii legali ai societăţii au găsit noi metode de inducere în eroare a clienţilor. Anchetatorii au stabilit că, până în prezent, în judeţul Bihor au fost induse în eroare peste 230 de persoane, înşelate în acest mod cu sume cuprinse între 100 şi 12.000 lei. Prejudiciul actual se ridică la peste 260.000 lei.

Au sesizat Protecția Consumatorilor

"Începând cu anul 2008, poliţişti din cadrul Brigăzii de Combatere a Criminalităţii Organizate Oradea, sub coordonarea procurorului Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism - Serviciul Teritorial Oradea au făcut demersuri la Banca Naţională a României şi la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor în vederea retragerii autorizaţiei de funcţionare a societăţii comerciale în cauză, activitatea acesteia fiind suspendată pe o perioadă de 90 de zile, pentru nereguli găsite în modul de afişare a cursurilor de schimb valutar", a precizat reprezentantul IPJ Bihor.  

Activitatea caselor de schimb, reglemantată de Protecția Consumatorului

În urma demersurilor făcute la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, în cursul anului 2009 a fost emis un ordin care a intrat în vigoare începând cu luna ianuarie 2010 şi reglementează în mod explicit modalitatea de afişaj a cursurilor de schimb pe panouri, precum şi faptul că, dacă clienţii au nemulţumiri cu privire la cursul de schimb afişat şi suma de bani primită, au dreptul să solicite, în termen de 48 de ore, restituirea integrală a sumelor de bani.

"Ulterior, la un interval scurt de timp, aceştia au reluat activitatea infracţională în patru din punctele de lucru din Oradea, dar pe o altă societate, cu acelaşi administrator şi aceiaşi angajaţi, folosindu-se metode identice de inducere în eroare a clienţilor. Prejudiciul cauzat astfel este de peste 29.000 lei", a declarat Alina Dinu.

În cauză sunt cercetate alte 16 persoane, membri ai grupului infracţional, care aveau diverse atribuţiuni în cadrul firmelor administrate de bucureştean. Luni, cei doi suspecţi au fost reţinuţi de poliţiştii. Pe numele lor au fost emise mandate de  arestare preventivă pentru o perioadă de 30 de zile.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite