VIDEO Salvamontiştii bihoreni, primii salvatorii care au ajuns la victimele accidentului din Apuseni, fără coordonate GPS

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Primii salvamontişti care au ajuns la victimele acctidentului aviatic din Munţii Apuseni au fost cei din Bihor. Au străbătut kilometri întregi în speranţa că vor găsi echipajul, dar lipsa coordonatelor GPS nu i-a ajutat să-i găsească mai repede.

Au fost însoţiţi de un echipaj medical format din două doctoriţe din Cluj, un medic şi un paramedic voluntar. Mircea Petrescu, Lucian Frenţiu, Kokes Ioan, Popper Zoltan şi Goncearov Valentin au fost cei cinci salvatori care au plecat pe munte. Primii doi au ajuns la epavă, doi au ajutat la resuscitarea şi transportul tinerei decedate, iar unul a rămas în Pasul Ursoaia pentru comunicare.

“A fost destul de greu pentru că nu s-a putut face localizarea. La sugestia mea ne-am împărţit în trei echipe şi am început căutarea. Localnicii merită toată stima. Ei sunt adevăraţii eroi. Fără ei nu cred că ajungeam aseară la victime Am am fost prima echipă organizată care am ajuns acolo”, a declarat Mircea Petrescu.

A străbătut kilometri întregi în speranţa că va găsi echipajul.
“Suprafaţa de căutare a fost imensă. Pe drum ne-am întâlnit cu un alt grup care aflase localizarea avionului şi ne-am îndreptat cu toţii spre locul indicat”, a precizat salvamontistul.

Zăpadă măsura între 20 şi 40 de centimetri, dar cu ajutorul unor localnci care au ales să participe la căutări cu maşinile proprii au reuşit să ajungă până aproape de avion. Înainte lor ajunsese un alt grup de localnici.

“Ne-am întâlnit cu localnicii care o transportau pe rezidentă. Era şi doctorul Zamfir cu ei.  Doi dintre colegii salvamontiştii au început manevrele de resuscitare. Nu s-a mai putut face nimic”, şi-a amintit salvamontistul.

S-a întâlnit cu al doilea grup de localnici. Aceştia improvizaseră o targă cu ajutorul cărei îl transportau pe copilot. S-a întâlnit şi cu cei trei medici care puteau merge, dar care avea răni şi fracturi. Imaginea avionului i-a rămas în minte. S-a apropiat de pilotul Adrian Iovan, un coleg i-a luat pulsul, dar inima pilotului încetase de multă vreme să mai bată.

“Pilotul Iovan era încarcerat în carligă. Era înţepenit. M-am întors cu doi dintre medici. Le era frig, groaznic de frig. Ne-au cerut folie termică şi s-au învelit. Aripa dreaptă a avionului era tăiată în două.Carliga pilotului era distrusă, partea din spate fiind mai ok. Erau brazi culcaţi. Medicii ne-au spus că imediat după ce au ieşit din ceaţă au văzut în faţă vârfuri de brad”, ne-a mărturisit Mircea Petrescu, unul dintre primii salvatori care a ajuns la victimele din Munţii Apuseni.

“Am plecat patru salvatori montani din Bihor, unul a rămas de legătură la comandamentul din Pasul Ursoaia, pe direcţia Vârfului Pietreasa, un medic şi un paramedic voluntar de la SMURD Cluj şi un localnic. Pe drum, pe dealul Stauin, dintr-un drum care venea din lateral şi coboară în poiana Horii, am văzut nişte lumini, ne-am strigat, localnicul a strigat pe cineva pe nume că se cunoşteau după voce, erau trei pădurari care ne-au spus că au căutat toată zona de deasupra pârtiei de schi şi nu au găsit nimic. În momentul acela, am hotărât să mergem mai departe către Vârful Pietreasa. Nu împreună cu ei, dar cum veneau deja dinspre văi localnici grupul s-a tot mărit. Spun încă o dată: oamenii din zonă s-au mobilizat exemplar, fără ei nu am fi găsit epava.

Pe dealul Pietreasa ne-am întâlnit cu localnici, unul dintre ei mi-a zis că a vorbit cu o cunoştinţă care ar fi spus că a găsit epava. L-am rugat să o sune din nou. Nu mai avea baterie. În fine, ni s-a confirmat că epava este găsită pe dealul Bumbului. Unde e dealul acesta? – am întrebat. Ştii zona? – m-au întrebat. Da, ştiu Vârful Pietreasa. Păi, zice, e imediat lângă Vârful Pietreasa. Gata, zic, direcţia înainte, către Pietreasa! În secunda următoare a apărut un Toyota Hilux cu cinci locuri, cu benă, şi încă un jeep. În Toyota am intrat vreo 15, 20 de oameni.. Ne-a dus domnul acela cât a putut, în ce condiţii, cam trei kilometri, până într-un loc unde zăpada era spulberată, o înălţime de un metru, şi a rămas, bietul, împotmolit. Noi am plecat, cu echipa medicală, vreo doi localnici au rămas să-l ajute. Când am ajuns cam la 1,5 kilometri de epava avionului, am dat de două jeep-uri care reuşiseră să urce dinspre comuna Horea. Mă gândesc că deja se ştia, cum urcase şi pădurarul.

În momentul când am constatat decesul domnului Iovan, am sunat la dr. Hadrian Borcea, fostul şef al SMURD pe judeţ, şi am confirmat decesul lui Iovan. Apoi le-am spus celor doi localnici să rămână ei acolo, pentru că noi trebuie să ajutăm la coborârea celorlalte victime. La foarte scurtă distanţă, 50-100 de metri, deja veneau poliţie, jandarmi, localnici. A fost cine să rămână de pază la avion.

Am ajuns înapoi în punctul unde am întâlnit primele jeep-uri, la un kilometru jumătate de epavă, colegul meu a reuşit să ajute să coboare medicii accidentaţi. La locul respectiv urcaseră alte jeep-uri, de la Cluj, club de off-road. Acolo împreună cu d-na dr. Ziana Motora i-am îmbarcat. Primul jeep, cu colegii mei, erau deja plecaţi cu fata în stop, după ce s-a mai făcut 45 de minute resuscitare, cât a durat evacuarea din Vârful Pietreasa până în comuna Horea, pentru că nu s-a putut urca cu nicio ambulanţă. Acolo se urca cu maşini de teren cu 3.000, 4.000 de cmc. Nu vă puteţi imagina ce drumuri sunt pe acolo. D-na doctor a coordonat îmbarcarea celorlalte trei victime, două au fost într-o Toyota cu benă, unul a fost într-un jeep acoperit, de cinci locuri, eu cu d-na doctor am coborât cu cei doi medici, iar colegul meu, Frenţiu, şi dr. Ianceu au coborât cu celălalt jeep. Pe medicii care au fost în jeep-ul cu noi şi d-na doctor i-am învelit cu folii de supravieţuire, pentru că erau în început de hipotermie, tremurau. D-na doctor cu ei şi cu şoferul au stat în cabină, eu şi trei căutători din Mărişel, noi am stat în spate”, a povestit Mircea Petrescu.

Salvamontiştii bihoreni au întărit informaţi că principala problemă în cazul recuperării victimelor supravieţuitoare ale crash-ului a fost timpul pierdut din cauza localizării cu mare întârziere a epavei

“ Nu am primit coordonate GPS. Hai să căutăm în mai multe direcţii, am zis. Am stabilit că primul care găseşte epava avionului sună, dă localizarea GPS, toţi salvamontiştii au GPS, să se caute cea mai uşoară cale de acces auto, pentru tot echipamentul necesar evacuării”, a afirmat Petrescu.

Nicio instituţie implicată a Statului nu a furnizat salvamontiştilor niciun fel de coordonate pe baza cărora aceşti oameni ai munţilor să-şi fi început căutările. Singurul sprijin de acest tip a venit de la generalul Ioan Baş, şeful ISU „Crişana” şi de la dr. Hadrian Borcea director medical interimar al Spitalului Judeţean de la Oradea, cel care, după cum se ştie deja, fusese în legătură telefonică cu secretarul de stat Raed Arafat

Pinter Istvan, şeful Salvamont Bihor reclamă, la modul general, nu doar că Salvamont nu face patre din grila de urgenţă şi nu este solicitat în caz de asemenea întâmplări, dar şi că maşinile Salvamont nu beneficiază de protecţia girofarelor atunci când se îndreaptă spre locul unui incident.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite