Din luna iulie, orădenii vor circula pe bază de card, cu tramvaiul şi autobuzul

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Validarea cardurilor se va face la urcarea în tramvai sau autobuz
Validarea cardurilor se va face la urcarea în tramvai sau autobuz

Graţie unui proiect în care sunt implicate şapte oraşe europene, în Oradea se va circula, începând din luna iulie, pe bază de card. În loc de bilete şi abonamente, orădenii care folosesc mijloacele de transport în comun vor avea la dispoziţie carduri electronice, aşa cum se întâmplă în oraşele din vestul Europei şi, mai nou, şi în oraşe româneşti precum Timişoara şi Bucureşti.

Implementarea sistemului de e-ticketing se face prin intermediul unui proiect intitulat ATTAC, care are ca scop creşterea atractivităţii transportului în comun. Prin acest parteneriat, care implică şapte oraşe europene, OTL va beneficia de finanţare în valoare de peste 250.000 de euro. „Proiectul permite cunoaşterea cu exactitate a numărului de călători pe un anume tramvai sau autobuz, iar aşa vom putea determina optimizarea unor trasee şi evitarea aglomeraţiilor", a spus Csuzi Istvan, directorul OTL Oradea.  În primă fază trecerea pe sistemul electronic nu va influenţa preţul călătoriilor în transportul public.

Flexibilitate mai mare

Noul sistem va permite felxibilitate mult mai mare, decât în prezent, în ceea ce priveşte declararea tipurilor de abonament. "Va permite validarea tuturor tipurilor de abonament pe care le are regia de transport", a afirmat Melinda Păunescu, directorul de dezvoltare al Radcom  Bucureşti.  Titlurile de călătorie disponibile în piaţă presupun existenţa unui abonament configurabil de la punctele de vânzare, a unui portofel electronic  care presupune o multitudine de abonamente în funcţie de creditul pe care călătorul hotărăşte să şi-l încarce, şi varianta mixtă în care un călător îşi poate alege să aibă pe acelaşi card şi abonament şi portofel electronic. "În faţa validatorului călătorul are o serie de posibilităţi. Dacă are un abonament este suficient să apropie cardul şi este validat", a mai afirmat Melinda Păunescu.

Cu ajutorul butonului de informare călătorul poate vedea toate informaţiile de pe card, valabilitatea cardului, numărul de călătorii sau creditul disponibil. "În cazul în care un călător are card tip portmoneu este suficient să apese butonul Plus care înseamnă validarea unui bilet. Dacă acel călător a urcat cu mai mulţi prieteni, apasă opţiunea multiplu, hotărăşte câte călătorii doreşte, şi dacă are credit suficient sunt valitate călătoriile cerute. În această situaţie, dacă vin controlorii, este obligatorie prezenţa cardului în cazul persoanelor pentru care s-a validat călătoria", a menţionat Melinda Păunescu.

Schimbare şi la controlori

Odată cu introducerea acestui sistem se va schimba şi verificarea biletelor ori a abonamentelor de către controlori. Ei vor avea la dispoziţie un echipament portabil care le va permite să efectueze controlul şi totodată să emită amenzi pe loc. "OTL urmează să asigure 50.000 de abonamente electronice pentru pensionari, 15.000 pentru elevi şi studenţi, şi 15.000 pentru adulţi. Vom mai elibera 25-30 de mii portmonee electronice, carduri tip bilet", a declarat directorul OTL. Primele carduri eliberate vor fi gratuite, după care ele vor putea fi achiziţionate doar contra cost, preţul unui astfel de card fiind de 5 sau 10 lei.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite