De ce renunţă Ryanair să mai opereze zboruri de pe aeroportul din Oradea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Compania aeriană Ryanair a confirmat, oficial, că de la sfârşitul lunii octombrie şi până în martie 2019 nu va mai opera niciun zbor de pe Aeroportul Oradea. Discuţiile pe care preşedintele CJ Bihor, Pasztor Sandor, le-a avut la Dublin cu reprezentanţii companiei nu au avut niciun efect.

În perioada următoare se va stabili dacă Ryanair va pleca definitiv din Oradea sau doar suspendă zborurile pe perioada iernii. Din 14 martie, compania Ryanair a decis să nu mai opereze nicio cursă din Oradea în orarul de iarnă 2018/2019, lăsând astfel Aeroportul orădean fără curse externe regulate.

Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Pasztor Sandor, declara atunci că a aflat din presă despre această decizie, neprimind nicio înştiinţare oficială din partea companiei aeriene. Ulterior, cele două părţi au stabilit o întâlnire la Dublin, care a avut loc marţi, 27 martie. Întors din Irlanda, Pasztor a anunţat că discuţiile au fost „total paralele”, neajungându-se la nicio concluzie.

În schimb, a primit înştiinţarea oficială din partea Ryanair cu privire la suspendarea curselor operate din Oradea spre Londra Stansted, Milano Bergamo, Barcelona Girona, Dusseldorf Weeze şi Memmingem, începând de la sfârşitul lunii octombrie până în luna martie anul viitor, practic în sezonul toamnă/iarnă.

Pasztor susţine că Oradea este victimă colaterală în amplul proces de restructurare a companiei irlandeze. El a menţionat că Ryanair a oprit 102 curse, practic, în Europa de Est rămânând doar cu cursele operate din capitale.

În România, compania irlandeză a închis deja baza de la Timişoara şi a oprit cursele din Craiova şi Oradea, rămânând doar cu zborurile din Bucureşti. De asemenea, susţine Pasztor, Ryanair anulează zboruri din Croaţia, Bulgaria, Lituania, Spania şi Danemarca.

Preşedintele CJ Bihor a mai precizat că în adresa oficială primită de la Ryanair se menţionează că motivul pentru care sunt suspendate cursele din Oradea este „declinul continuu” în performanţă şi reducerea tarifelor pe cele cinci rute, în condiţiile în care gradul de ocupare al avioanelor pentru destinaţiile din Anglia, Spania şi Italia era de peste 100%, călătorii care trebuiau să renunţe la locuri fiind despăgubiţi cu sume de câte 500 euro.
Pentru perioada următoare, Pasztor Sandor a menţionat că sunt două variante de discuţii, în condiţiile în care contractul dintre cele două părţi este încheiat pe o perioadă de 5 ani: fie părţile se înţeleg pentru suspendarea zborurilor pe orarul de iarnă şi se reiau discuţiile pentru orarul de vară 2019, fie părţile se înţeleg să rupă contractul.

„Juridicul trebuie să vadă care variantă e mai bună”, a afirmat preşedintele CJ Bihor, amintind şi faptul că Ryanair beneficiază de schema de ajutor Ex-Ante pentru că a deschis rute noi. Această schemă de ajutor presupune reducerea tarifelor de aeroport (aterizare, iluminare, staţionare, tarif de servicii pentru pasageri, tarif de dezvoltare, tarif de securitate aeroportuară, tarif de tranzit şi tarif de transfer) la 2 euro/pasager.

Orice alt operator ar veni cu zboruri pe aceleaşi rute va trebui să plătească tarif de 9 euro/pasager timp de un an, abia apoi putând să beneficieze de schema de ajutor.

„Eu cred că s-a terminat epoca curselor cu bilete la 2,99 euro sau 9,99 euro, practicate de Ryanair”, a declarat Pasztor, care a anunţat că singura opţiune pentru aeroportul orădean este să găsească repede alţi operatori pentru curse externe.

„Căutăm variante de înlocuire. Pentru a stabili orarul de toamnă/iarnă mai avem la dispoziţie o lună. Săptămâna viitoare sunt programate, la Bucureşti, discuţii cu mai mulţi operatori”, a precizat Pasztor, care menţionează că vizate sunt în special destinaţiile: Londra, Barcelona, sau alt oraş din Spania, şi Milano sau alt aeroport din nordul Italiei. Una dintre variantele posibile este legarea Oradiei de un nod aerian important.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite