Cum au consumat ambulanţele bihorene jumătate de vagon de motorină în doi ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ambulanțierii care salvează bihorenii de la moarte spun că minusurile de motorină descoperite de comisia ministerială pot fi explicate tehnic. În cazul în care explicațiile nu vor sta în picioare, Serviciul Județean de Ambulanță va trebui să scoată din buzunarul vinovaților peste 100.000 de mii de euro.

Scandalul izbucnit la Serviciul Județean de Ambulanță Bihor după ce s-a descoperit că nu pot fi justifcați 18.000 de litri de motorină trebuie să fie aplanat în termen de 9 zile, așa cum a dispus Direcția de Sănătate Publică Bihor. Asta înseamnă că după finalizarea anchetei care va stabili exact pagubele materiale, vinovații vor trebuie să recupereze banii în mai puținde două săptămâni. "Ancheta nu s-a terminat încă. Pentru această situație va trebui să dea explicații fosta conducere pentru că aceste controale ministeriale au vizat perioada în care director al Ambulanței Bihor era Daniela Petrișor", a declara Marius Pârcioagă, managerul Direcției de Sănătate Publică Bihor (DSP). 

Dispărută


Fostul director al Serviciului de Ambulanță Bihor, spune că nu este vorba despre o motorină evaporată ci despre o neconcordanță în calcule. "În primul rând nu este vorba despre o situație întâlnită la Ambulanța Bihor ci despre o problemă tehnică pe care o au toate serviciile de ambulanță din România. Noi ne orientăm după un cuantum dat de Registru Auto Român București (RAR) și nu am depășit valoarea dată de această autoritate. Ori la control s-a luat în calcul numai consumul mediu dat de computerele de la bordul mașinilor. Nu poți să iei în considerare doar consumul mediu, pentru că ambulanța se deplasează spre exemplu cu 120 de la oră când merge la o urgență, iar dacă pacientul nu necesită internare se întoarce cu o viteză mai mică. Ori consumul este altul în funcție de viteza cu care mergi",a explicat fostul manager, Daniela Petrișor.  
 
Vinovații fără vină

Reprezentanții SAJ spun că ei nu au nicio vină și că aceste controale făcute de Ministerul Sănătății au fost  inițiate pentru a rezolva problem tehnice și nu pentru a împărți pedepse. Așa cum explică Gheorghe Chiș, ambulanțier și purtător de cuvânt al SAJ, în Bihor defapt nu s-au găsit nereguli reale. "S-au găsit nereguli la Tulcea, nu la Bihor. De la noi s-au luat la testat cinci mașini aleatoriu. În cadrul controlului s-a făcut și citirea computerului de bord pe un consum mediu de benzină. Însă toate serviciile de ambulanță din țară țin cont de valoarea estimată de RAR. Ei estimează consumul pe care îl poți avea în funcție de motorul mașinii și de încărcătura pe care o are mașina atunci când poartă pacienții. Vreau să subliniez că noi nu am depășit această valoarea dată de RAR", a spus Gheorghe Chiș. "Mai trebuie menționat că la noi numărul de kilometri înregistrat în fișele de transport corespunde cu numărul de kilometri de la bordul mașini, deci nu am făcut nicio neregulă", explică Chiș. 
Acesta se arată revoltat totodată că informațiile au fost făcute publice înainte ca ancheta să fie finalizată. "Aceste informații trebuiau să rămână confidențiale până la terminarea controalelor. Practic noi avem nevoie de un ordin ministerial care să reglementeze consumul de benzină pe ambulanțe. Am vorbit cu Ministrul Sănătății și cu Raed Arafat chiar ieri (miercuri), pentru a implementa reguli și proceduri de calcul în domeniu, prin ordin ministerial. Asta pentru că neconcordanțele de acest fel sunt la nivel național",a  a mai spus Chiș. Acesta a mai adăugat că a găsit sprijin la București. "Pentru a lua o astfel  de decizie ministerul trebuie să centralieze mai întâi toate datele din țară", a mai explicat ambulanțierul.

Nu poți fura sistemul 
 
Pentru a demonstrat că este dificil să "furi" 18.000 de litri de motorină echivalentul a aproximativ jumătate de vagon-cisternă, ambulanțierul Gheorghe Chiș a explicat pentru Adevărul care este procedura pe care o respectă în fiecare zi șoferii ambulanțelor. "Fiecare ambulanță în parte are o foaie de parcurs. Atunci când un șofer intră în tură, el primește această foaie pe care sunt scriși numărul de kilometri parcurși cu mașina respectivă până în prezent", explică Gheorghe Chiș. 
"În momentul în care ni se transmite urgență prin serviciul 112, solicitarea este înregistrată automat în calculator. După ce s-a înregistrat solicitarea, se scoate o fișă care are un număr de ordine. Șoferul trebuie să scrie acel număr de fișă pe foaia de parcurs. Se notează de asemenea ora la care a plecat și ora la care a sosit", mai precizează ambulanțierul. "La finalul zilei se verifică numărul de fișe de urgență înregistrare în calculator și pe foaia de parcurs și orele. Apoi se însumează numărul total de kilometri. Tot la finalul turei se umple rezervorul de motorină și se lasă mașina pregătită pentru următoarele cazuri", a mai spus Chiș. Purtătorul de cuvânt spune că, în medie, o singură mașină de ambulanță parcurge între 3.000 și 4000 de kilometri pe lună, în funcție de distanțele de la care se primesc apelurile de urgență. 
"Mai trebuie menționat că toate aceste informații sunt centralizate de departamentul tehnic și că există și un jurnal de bord unde se trec după fiecare tură detalii despre starea mașinii", specifică acesta. "Ceea ce vreau să subliniez este că la noi au corespuns întocmai foile de parcurs, cu fișele de urgență și numărul de kilometri. În plus am avut și controale de la Curtea de Conturi care nu au găsit nicio neregulă, dacă făceam mișmașuri cu benzină s-ar fi descoperit", a mai spus Chiș.

Motorină pentru aerotermă

Chiar dacă actele sunt în regulă, Serviciul Județean de Ambulanță Bihor trebuie să justifice cei 18.000 de litri de motorină care nu au acoperire, pentru intervalul ianuarie 2009-aprilie 2010. Alături de neconcordanța măsurătorilor tehnice tehnică, purtătorul de cuvânt mai are o explicație. "Nu s-a luat în calcul nici faptul că nu folosim motorina doar la transport. Aerotermele pe care le folosim iarna și aerul condiționat pe care-l folosim vara funcționează tot cu motorină. În plus când tratăm pacienții în ambulanță folosim aparate care sunt alimentate de la motor, deci consumăm motorină", a încheiat Gheorghe Chiș.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite