Secretul campaniei lui Barack Obama a fost dezvăluit în premieră orădenilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Rodney Smith, consultantul politic care a adunat un miliard de dolari pentru politicienii americani, le-a dezvăluit orădenilor secretul succesului lui Barack Obama. Prezent luni şi marţi la Oradea, americanul a arătat cum se poate face politică, fără să cumperi voturi cu „făină, ulei sau zahăr".

În România, secretul succesului electoral înseamnă pentru politicieni cumpărarea voturilor, cu mici ajutoare alimentare. Unii au încercat cu făină, ulei sau zahăr. Alţii au oferit şepci portocalii, umbrele roşii sau pelerine galbene. Mulţi le-au asigurat alegătorilor transportul la urne, în ziua votării. În timpul campaniilor electorale, politicienii din România au încercat diverse metode de a-i convinge pe votanţi să pună ştampila pe numele ori partidul lor. Niciunii nu s-au gândit însă cum să-i facă pe cei cu drept de vot să-i voteze, dar, în acelaşi timp, să şi strângă de la ei bani pentru finanţarea campaniilor electorale. Ei bine, americanii fac acest lucru de zeci de ani. Pentru două zile, orădenii au avut privilegiul de a afla care este mecanismul din spatele succesului marilor lideri politici, de la „cel mai valoros jucător într-o campanie electorală", cum este descris de către experţii americani, Rodney Smith.

Specialistul din umbră

Rodney Smith vorbeşte cu degajare despre modul în care a reuşit să adune peste un miliard de dolari pentru partidele politice şi politicienii americani, de parcă nu ar fi izbutit ceva ieşit din comun. Realizările sale i-au conferit poziţia de expert în strângerea de fonduri pentru campaniile politice din SUA. Mai mult decât atât, Asociația Americană a Consultanților Politici l-a numit pe Rodney Smith „Cel mai valoros jucător într-o campanie electorală", fiind singurul economist pe probleme financiare care a fost onorat cu această distincție. În ultimii 30 de ani , americanul a condus campanii de strângere de fonduri de peste 1 miliard de dolari, pentru peste 40 de candidați și partide politice din SUA. A scris şi o carte, „Money, power and elections, How Campaign finance reform Subverts american Democracy" („Bani, putere şi alegeri. Cum reforma finanţării campaniilor schimbă democraţia americană") , care s-a bucurat de aprecierea celor din Washington DC, unde locuieşte în prezent. Toate acestea l-ar face mândru pe orice individ. Smith rămâne însă modest. „Întodeauna am fost specialistul din umbră.  Nu am fost niciodată angajat la stat", spune americanul.

Medalii de onoare, în schimbul banilor

Din această postură, Rodney Smith a reuşit să implementeze o idee nouă de strângere de fonduri pentru campaniile politice din State. A mizat pe faptul că, atunci când e vorba de a da bani pentru fondurile de campanie, oamenii trebuie să ştie ce au de câştigat şi de ce beneficii se pot bucura imediat. „Am strâns milioane de dolari pentru politicieni şi partide, de la oameni normali, care au contribuit cu sume mici, de 5 şi 10 dolari. Pentru preşedintele Ronald Reagan am început un program prin care cetăţenii dădeau 10 dolari pe lună sau 120 de dolari pe an. Cei care contribuiau primeau o medalie şi alte beneficii. Am reuşit să strâng 300 de milioane de dolari în 10 ani, fără intervenţii guvernamentale", dezvăluie Rodney Smith.

Slăbiciunile sistemului, speculate de Obama

În cadrul conferinţei de la Oradea, consultantul politic a dezvăluit şi felul în care preşedintele SUA, Barack Obama, a izbutit să colecteze 650 de milioane de dolari ca fonduri pentru campania electorală, în numai două luni. Guvernul american oferă finanţare pentru campaniile politice, în sumă de 85 de milioane de dolari. Astfel, candidaţii pot opta să ia aceşti bani sau să renunţe la ei în favoarea strângerii de fonduri de la contribuabili, dar nu mai mult de 2.000 de euro de la o singură persoană. Obama a ales cea de-a doua variantă, care în final s-a dovedit a fi cea câştigătoare. „În calitate de candidat, ai două alternative. Ori iei imediat banii de la Guvern, ori strângi tu mai mult în două luni. John McCain, contracandidatul lui Obama, a luat cele 85 de miloane de dolari. A fost o alegere perdantă, din moment ce doar pentru un stat precum California e nevoie de 35 de miloane de dolari pentru a duce o bună campanie. Din lipsa de resurse financiare, McCain nu aputut concura cu şanse în mai multe dintre statele SUA", spune Rodney Smith. În opinia americanului, această politică de finanţare a campaniilor politice face ca unii candidaţi să pornească cu un handicap în cursa electorală. „În SUA, Guvernul împarte competitorii la alegeri în perdanţi şi câştigători. Baza de alegători ai lui Obama a fost compusă din 54% dintre americani, care nu plătesc o taxă pe venit şi care sunt angajaţi în sistemul de stat", zice Smith.

Sistemul american, greu de aplicat la noi

Conferinţa Internaţională „Rolul Societăţii Civile în modelarea Agendei Publice", a strâns în Capela mare a Universităţii Emanuel, cadre universitare, profesori, studenţi, elevi dar şi actori ai mediului economic orădean. Dezbaterea moderată de Rodney Smith a stârnit interesul celor prezenţi în sală, asistenţa cerând, nu de puţine ori, detalii despre experienţele şi povestea americanului. Printre cei prezenţi al conferinţă s-a regăsit şi consultantul financiar Dacian Palladi. Orădeanul a asistat la momentul susţinut de Smith în speranţa că va asimila şi pune în practică sfaturile consultantului politic. „Am venit să văd ce pot afla, descoperi şi folosi din experienţa unei persoane cu 40 de ani de vechime într-un sistem sociopolitic diferit de cel european, asta din postura celui interesat, în care mă aflu eu", spune Palladi. Pentru orădean, sistemul american de finanţare a campaniilor politice nu este neapărat şi unul demn de urmat. „Sistemul american de finanţare e profund diferit, imperfect, mergând până la ridicarea a serioase semne de întrebare despre democraţia americană. Pentru noi, este un semnal care ne avertizează pe cine şi ce să imităm", consideră consultantul economic. Cu toate acestea, Dacian Palladi este de părere că o implementare în România a modului prin care se strâng bani pentru campaniile politice americane ar fi benefică, dacă „ar genera schimbări de atitudini şi dacă ar credibiliza clasa politică".

Casetă

 Ce spune legea din România

 Legea privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale din România diferă faţă de legislaţia în domeniu din SUA. Astfel, conform Legii nr. 43 din 21 ianuarie 2003, este interzisă finanţarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid, a unei alianţe a acestora sau candidat independent de către o autoritate publică, instituţie publică, regie autonomă, companie naţională, societate comercială sau societate bancară cu capital integral ori majoritar de stat sau de către un sindicat ori o asociaţie sau fundaţie. Sumele astfel primite se confiscă şi se fac venit la bugetul de stat.  Limita maximă a cheltuielilor care pot fi efectuate de către un partid politic în fiecare campanie electorală se calculează prin însumarea valorilor maxime permise pentru fiecare candidat propus pentru alegeri. Unui candidat la primăria unui oraş reşedinţă de judeţ nu îi este permis să cheltuie în campania electorală mai mult de 2.000 de salarii de bază minime brute pe ţară, în timp ce un candidat la funcţia de primar într-o comună poate cheltui pentru campanie 20 de salarii de bază minime brute pe ţară.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite