Parcul Industrial Eurobusiness a devenit motorul exporturilor din județul Bihor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Bihorul se clasează în acest moment pe locul cinci în topul județelor cu cel mai mare export şi a înregistrat cea mai mare creştere din ţară. Față de același trimestru al anului trecut, Bihorul a cunoscut o creștere de 144/% a exporturilor, cea mai mare din ţară. În opinia specialiștilor, acest lucru a fost posibil datorită companiilor care produc componente electronice pentru export.

Județul Bihor și implicit Oradea a reușit anul acesta performanța de a-și crește exporturile în primul trimestru cu peste 140% față de  aceeași perioadă a anului trecut. Este cea mai mare creştere din ţară din acest punct de vedere, potrivit unei analize realizate de site-ul de specialitate businessday.ro.

„Există într-adevăr o creștere considerabilă față de anul 2010. Astfel, dacă în perioada ianuarie-martie 2010 s-au făcut exporturi în valoare de peste 240 de milioane de euro, anul acesta s-au făcut exporturi în valoare de peste 580 de milioane euro", spune directorul adjunct al Direcției Județene de Statistică Bihor, Zoltan Krausz. Vestea şi mai bună este că anul acesta s-a echilibrat și balanța import-export. „În primul trimestru al anului 2010, valoarea importurilor a fost cu peste 30 de milioane de euro mai mare decât a exporturilor, pe când anul acesta a fost doar cu 300.000 de euro mai mare", a subliniat Zoltan Krausz.

Salvarea vine din Parcul Industrial

Unul dintre principalele motive pentru care Bihorul s-a ridicat și promite să se mențină în topul judeţelor exportatoare este motorul de creștere economică oferit de companiile din Parcul Industrial Eurobusiness. Actualmente în parc există 25 de companii, din care doar una și-a început producția anul trecut. Shinheung Electronics și-a deschis porțile în iulie 2010, cu o investiție de aproape 30 de milioane de euro. Compania produce componente electronice pentru Samsung. „Am ales să venim în Oradea datorită apropierii de Ungaria, una dintre țările în care exportăm aceste componente. Noi însă facem export în toate colțurile Europei și chiar și în Austria", a precizat Raul Gutin, general manager al companiei. Unul dintre marile avantaje oferite de Shinheung pe piață a fost oferta de locuri de muncă în plină criză. „La ora actuală avem peste 500 de angajați și mai avem oferte pentru specialiști. În ce privește muncitorii, oferta pentru aceștia va crește în toamnă", spune Dumitrița Vlad, managerul de resurse umane. „Într-adevar la începutul lui 2011 am avut o creștere a producției pentru că am avut mai multe cereri decât de avem în mod normal după perioada sărbătorilor", mai spune Vlad. Managerii subliniază că se așteaptă o creștere a producției și din toamnă, asigurând astfel o creștere a exportului din județ.

Așa cum explică reprezentanții Parcului Industrial, adevăratele avantaje ale companiilor prezente se vor simți abia la finele anului 2011, începutul anului 2012. „Majoritatea companiilor din Eurobusiness sunt la început sau își urmează să înceapă producția anul acesta. Mecanizados Auxim, Faist Mekatronic sau Tamira Pan sunt doar câteva dintre companiile care au început să producă deja pentru export, lucru care se va simți în statisticile următoare", a spuns Letiția Mihoc, reprezentant Eurobusiness.

O altă companie care produce componente electronice este Hanil Electronics. Coreenii produc tot pentru Samsung și confirmă că anul acesta cererea a fost mare. „Am avut multe cereri ceea ce a implicat o producție mare și cred că ne vom menține același trend", explică managerul de resurse umane Diana Singur. Compania prezentă în Bihor încă din 2007 a investit în halele și fabricile de producție peste 29 de milioane de euro. „Am ales Bihorul pentru că ni s-a părut util să facem investiția aici atât din punct de vedere al spațiului obținut cât și în ce privește forța de muncă", a mai spus Diana Singur.

Agricultura, punct slab

La polul opus, agricultura nu a prea exportat mare lucru. „Anul acesta am stat slab la capitolul exporturilor. În primul rând producția de cereale a fost recoltată dar nu va ajunge la vânzare decât în toamnă, când crește prețul", explică Marius Ștefan, directorul executiv al Camerei Agricole a Județului Bihor. Acesta spune că judeţul nu stă bine nici la capitolul export de legume sau fructe. „Singurii care au reușit să exporte au fost crescătorii de animale, în special cei care vând ovine sau viței", explică Ștefan.

Specialiștii sunt sceptici

Analiștii economici susțin că, deși este o creștere  substanțială, faptul că exportul se bazează pe companii care produc componente exclusiv pentru exterior nu este o veste bună. "Trebuie să ne bucurăm că avem o creștere în județ și că s-a stabilit un echilibru. Faptul că avem o diferență atât de mică între import și export înseamnă că își revine consumul. În același timp, trebuie să fim rezervați în ce privește viitorul", explică analistul economic Dacian Palladi. "Ar fi foarte bine dacă am produce nu pentru export, ci atât cât ne trebuie pentru consumul din județul nostrum. Acesta ar fi o variantă idilică. Un alt aspect este volatilitatea componentelor electronice produse pentru străinătate. Nu știi niciodată cum va fi piața, cum va fi cererea, când tre trezești că oamenii nu au de lucru pentru o zi sau două. Ne putem bucura doar dacă statistica va fi la fel de bună și pe următoarele patru luni spre exemplu", mai spune Palladi.
Analistul consideră că cea mai bună soluție pentru județul nostru ar fi dacă am exporta produse, dar mai ales servicii, care să aibă valoare adăugată mare. " Cel mai bine ar fi să ne orientăm exportul spre produse și servicii IT. Pentru asta avem nevoie de oameni foarte bine pregătiți și foarte inteligenți", a mai subliniat specialistul.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite