Oradea: Carne bio și gospodării țărănești mărci made în Parcul Natural Apuseni

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Oradea: Carne bio și gospodării țărănești mărci made în Parcul Natural Apuseni
Oradea: Carne bio și gospodării țărănești mărci made în Parcul Natural Apuseni

Muntii Apuseni vor fi promovați prin carnea de vită bio, provenită de la animale crescute pe pajiștile din Padiș netratate chimic, gospodăria tradițională și însoțitorul care știe totul despre ei. Centrul pentru Arii Protejate şi Dezvoltare Durabilă (CAPDD) Bihor va înregistra cele trei mărci la OSIM, la toamnă.

Parcul Natural Apuseni are trei produse care vor purta, din luna septembrie, marca “Produs în Parcul Natural Apuseni”. Mărcile au fost deja finalizate, prin proiectul “Complementaritatea și similitudinea ca mijloc de dezvoltare durabilă în euroregiunea Bihor-Hajdu Bihar”, derulat de CAPDD Bihor. Înregistrarea lor la OSIM ar trebui să aibă loc în toamnă, spune Viorel Lascu, coordonator de proiect.
Deși inițial au fost alese șase “produse”, acestea au fost ulterior selectate de o comisie externă, din Grenoble, oraș cu tradiție în acest sens. Gospodăria (ferma) din Apuseni, produsele din carne bovină și însoțitorul de recreere și descoperire Apuseni sunt cele trei “pachete” care vor purta marca “Produs în Parcul Natural Apuseni”, nume care va fi promovat, pentru a reprezenta specificul zonei.  Din studiile CAPDD Bihor a rezultat că zona Padiș este cel mai important furnizor de carne de vită bio din țară. “Animalele sunt crescute pe pajiști care nu sunt tratate chimic. Carnea de vită nu este valorificată din păcate, fiind prelucrată în alte locuri decât Apuseni”, spune Viorel Lascu. Crearea brandului va stimula autoritățile locale să se implice în formarea de structuri asociative în vederea procesării cărnii, în aceeași zonă. “Sunt opt comune, în Valea Arieșului, care au făcut deja acest lucru”, spune Lascu. Potrivit acestuia cel puțin 30% din carnea de vită bio din România provine din Parcul Natural Apuseni.

Ferma din Apuseni

Cele trei mărci vor face vizibile valorile munților și îi vor ajuta pe locuitori să-și păstreze și să-și facă recunoscută identitatea. Motivul pentru care al doilea produs care va purta marca “Produs în Parcul Natural Apuseni” este gospodăria specifică zonei este acela că foarte mulți oameni din mediul rural ar vrea să-și facă mică afacere, în jurul casei, dar nu știu care sunt pașii de urmat. “Le oferim un manual de organizare a gospodăriei și îi ajutăm să-și mențină singuri standardele. Prin apartanența la această marcă ei se angajează să respecte calitatea găzduirii, să le acorde turiștilor produse locale, în condiții sanitar-veterinare, totul într-un cadru atractiv”, explică Viorel Lascu.

Ghizi competenți

“Însoțitorul de recreere și descoperire Apuseni ”este practic o competență pe care ghizii o vor putea dobândi, în urma unor cursuri, pentru a face mai atractiv pentru turiști Parcul Natural Apuseni. “Însoțitorul va învăța totul despre împrejurimi. Faptul că un vecin știe să cioplească sau că în curtea apropiată este un copac deosebit sunt aspecte care îi pot ține interesați pe turiști câteva ore, dincolo de atracțiile turistice consacrate”, opinează Lascu. Însoțitorul va avea datoria de a educa turiștii, astfel încât aceștia să se bucure de munte, în mod responsabil față de mediu.

Parcul Natural Apuseni, în 300 de imagini

Prin același proiect CAPDD a lansat azi al doilea album care are ca subiect Parcul Natural Apuseni, editat în 2.500 de exemplare. Albumul surprinde, în 300 de imagini, aspecte din trecutul și prezentul munților, reliefând potențialul acestora. Fotografiile sunt semnate de 15 fotografi găsiți prin National Geographic România. O premieră o constituie realizarea primului album scris în limba română, despre o arie protejată din Ungaria (Parcul Național Hortobagy). Printre celelalte realizări ale proiectului finanțat prin PHARE CBC 2006 se numără un studiu de fezabilitate pentru crearea unui centru de formare resurse umane, din zona Parcului Natural Apuseni.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite