Oradea: Brandurile construite în birou sunt sortite eşecului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cel care a făcut brandurile pentru companii ca IBM și Microsoft atrage atenția că România ar trebui să înveţe să se promoveze. Acesta crede că România este vorbită de rău în presa străină pentru că nu are un brand coerent şi puternic.

Profesorul universitar Sasha Strauss, de la Universitate California, Los Angeles (UCLA) susţine că ţara noastră are nevoie de un brand nu doar petru a atrage turiştii, ci şi pentru a atrage investitorii şi pentru a creşte nivelul mândriei naţionale a românilor. Acesta a conferenţiat vineri la Universitatea Agora pe tema „România – brandul de ţară”.
Într-un top al brandurilor de ţară realizat pe 180 de ţări, România ocupă locul 149, după Eritrea, înaintea Osetiei de Sud şi a Libiei. „Acest loc nu este nici bun, nici rău. Exprimă doar nivelul la care turişti şi oameni de afaceri de peste tot din lume percep România”, spune profesorul Sasha Strauss, unul din cei trei profesori de branding strategic din USA. Un brand poate fi schimbat, iar românii sunt datori să facă asta atât pentru ţară, cât şi pentru ei înşişi.

Brandul este un crez

Profesorul american susține că brandul nu este doar o siglă şi un logo, ci este o poveste şi un crez ce li se transmit oamenilor, proprietari sau clienţi. „Celor care vin la mine şi îmi cer să le fac un brand, le spun că pentru aceasta este necesar un întreg proces. Un răspuns dat pe loc sau realizat în birou va fi unul greşit”, susţine Sasha Strauss. Pornind de la exemplul unor branduri celebre ca Nike, BMW, McDonald’s, Mickey Mouse sau Marlin Manson, Sasha Strauss a subliniat că un brand spune o poveste, transmite un crez şi o imagine. “Brandul se realizează conştient sau este făcut de piaţă. Branduri de succes sunt cele la care lucrează o echipă, în care compania şi clienţii cred şi pentru care luptă”, susține profesorul.

The land of choice” nu este concludent

Aflat pentru prima dată în România, Sasha Strauss a constatat că România nu are un brand coerent. Săptămâna aceasta singurele articole publicate în presa americană despre România au fost despre accederea mezinei preşedintelui, Elena Băsescu, în Parlamentul European, despre patronii unor pub-uri din Marea Britanie care strângeau bani pentru copii din România şi despre eforturile depuse de politicienii români pentru a satisface pretenţiile oficialilor de la Bruxelles. „Este haotic. Se vede că nimeni nu se ocupă de această problemă”, subliniază profesorul american. Brandul „The land of choice” promovat în ultima vreme de guvern nu i se pare acestuia concludent. „Nu este nici bun, nici rău. Este mediu”, spune el.

Paşi pentru un nou brand

Pentru construirea unui brand de ţară cu impact pozitiv, trebuie să concure economia, guvernul, populaţia şi turiştii. „Economia dă tonul, guvernul este vocea, media spune povestea, care va fi apoi răspândită de turişti, de oameni de afaceri şi de oamenii simpli”, a precizat Sasha Strauss. El spune că pentru realizarea brandului trebuie făcute studii de cercetare: ce vor oamenii simpli, cei de afaceri, ce spun vecinii, ce vor să transmită lumii. Odată stabilite acest lucruri, vor fi transmise mai întâi în ţară, apoi în mediile diplomatice şi abia apoi turiştilor şi oamenilor de afaceri. „În caz contrar, povestea nu va fi susţinută de realitatea din teren”, spune el. Brandul naţional trebuie să facă România diferită, s-o unicizeze. „Dacă faci ţara diferită, turiştii şi oamenii de afaceri vor prefera România. Americanii ar vrea să audă despre România, dar li se spune despre Bulgaria, de exemplu”, a spus Strauss. Din punctul său de vedere Dracula ar fi un punct bun în brandul de ţară, dar nu suficient.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite