BUSINESS Cum să dezvolţi un brand naţional de succes pe timp de criză

0
Publicat:
Ultima actualizare:

 În ciuda dificultăţilor economice din ultimii ani, unele companii bihorene sunt în plină expansiune, chiar dacă vând produse aparent fără adresabilitate la publicul larg, precum haine elegante sau gheaţă. Deşi au avut de înfruntat competitori străini sau o dinamică scăzută a pieţei, afaceriştii bihoreni au reuşit să crească de la an la an.

Pada Murre este un brand sută la sută românesc, în ciuda sonorităţii cu iz italian. Bazele afacerii au fost puse în Oradea, în anul 1998, când firma producea şi comercializa exclusiv cravate, în sistem en-gros. A urmat introducerea unei game de cămăşi, iar abia în anul 2003 a luat naştere brand-ul Pada Murre. „După inaugurarea din noiembrie a magazinului din Era Shopping Park, am ajuns la un număr de 16 magazine în 9 oraşe din ţară şi la 70 de angajaţi, însă nu dorim să ne oprim aici", a spus Adrian Mureşan. Întrebat de ce şi-a axat afacerea pe un segment atât de pretenţios precum cel al articolelor de îmbrăcăminte elegantă pentru bărbaţi, Mureşan a răspuns că la acest lucru au contribuit atât  conjunctura economică, socială şi politică de la momentul respectiv, cât şi pasiunea, atenţia şi grija pe care fiecare bărbat ar trebui să o manifeste faţă de propria-i înfăţişare. „Primul an de Pada Murre a fost dificil, extrem de solicitant şi presărat cu nenumărate provocări: turbulenţele de pe pieţele financiare internaţionale, schimbarea comportamentului de consum al românilor, contextul economic şi adaptarea la condiţiile dinamicii scăzute a pieţei, semnalele că piaţa va avea o creştere mai mică decât cea prognozată, instabilitatea pieţei şi fluctuaţia cursului valutar", a spus Adrian Mureşan. În ciuda acestor dificultăţi, cifra de afaceri a firmei orădene a crescut proporţional cu notorietatea brand-ului, odată cu impunerea acestuia pe piaţa de retail din ţară. „În mai puţin de 7 ani am ajuns la performanţa de a avea 18 magazine în 10 oraşe din România", a spus Mureşan. Au fost făcute însă şi sacrificii. „Am renunţat şi vom  renunţa la anumite magazine care înregistrează un profit sub aşteptări.  Vor fi păstrate doar unităţile profitabile pe termen mediu şi lung", a spus afaceristul orădean. Criza a impus şi alte compromisuri, printre care şi reducerile salariale.  

 Cât de greu „se naşte" un brand în România

 Traseul brandului Pada Murre de la inexistenţă la notorietatea din prezent a fost anevoios şi plin de provocări. „Românii sunt reticenţi la tot ceea ce înseamnă «Made in Romania». Prin urmare, am creat un nume, un brand care sună cât se poate de «ne-româneşte», cu toate că  semnificaţia numelui Pada Murre este complet românească, venind de la numele celor doi copii ai mei, Paul şi David Mureşan", a mărturisit orădeanul.

 Profit pe timp de criză

O altă afacere sută la sută românească, dezvoltată pe plan naţional de către doi fraţi din Oradea se bazează pe producţia de gheaţă. Afacerea lor reprezintă o poveste de succes, într-o perioadă în care tot mai multe firme intră în colaps. „Anul acesta avem o cifră de afaceri de 650.000 de euro. Despre cifra de afaceri din primul an nici nu vreau să-mi amintesc", a spus Florin Pleşca. Acesta recunoaşte că afacerea şi-a dat drumul cu adevărat abia în 2007. „De atunci am avut creştere economică în fiecare an. Secretul succesului nostru, în contextul crizei, este puterea mare de absorbţie din piaţă, noi reprezentând un business de nişă", a explicat Florin Pleşca. Fabrica celor doi frați orădeni are cea mai mare capacitate de producție din țară și cea mai mare arie de distribuție. Cei doi au cumpărat un utilaj de făcut gheață performant, din Statele Unite ale Americii, și produc 20 de tone de cuburi de gheață alimentară, zilnic. Înţelegând importanţa tehnologiilor moderne în dezvoltarea oricărei afaceri, fraţii Pleşca au automatizat întregul proces, de la producţie la comercializare. În 2008 au reuşit să deschidă o filială importantă la București, de unde se distribuie gheața pentru zona din jurul capitalei. Ulterior au mai deschis o filială, la Constanţa.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite