Anunțurile din piețele bihorene se vor face prin difuzoare și stații de amplificare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Locul vechilor trâmbiţaşi sau toboşari a fost luat de difuzoare şi de staţii de amplificare de ultimă generaţie, care transmit anunţuri, reclame şi muzică pentru pieţarii orădeni. Administraţia Domeniului Public (ADP) Oradea, care administrează pieţele şi cimitirul municipal, a investit 20.000 de lei pentru o mai bună comunicare cu comercianţii şi cumpărătorii.

În pieţele orădene s-a făcut o investiţie discutabilă, în contextul crizei, fiind cumpărate patru sisteme de amplificare, microfoane, cabluri şi 25 de boxe audio, cu aproximativ 20.000 de lei. Prima staţie a fost deja montată în Piaţa Cetate, urmând pieţele Rogerius şi Decebal, dar şi Cimitirul Municipal, la Capela Orăşenească. Potrivit informaţiilor primite de la Florin Alexandru, purtător de cuvânt la ADP Oradea, investiţia este una cât se poate de utilă, cheltuiala fiind, de altfel, prevăzută în bugetul şi planul de investiţii din acest an. „Viziunea conducerii ADP este că trebuie făcute investiţii, pentru confortul comercianţilor şi al cumpărătorilor", a spus Florin Alexandru. Acesta a precizat că ideea cumpărării acestor sisteme de amplificare i-a venit directorului ADP Oradea, Liviu Andrica, atunci când o fetiţă s-a rătăcit în piaţa Rogerius şi s-a pierdut foarte mult timp până i-au fost găsiţi părinţii, din cauză că nu exista un mijloc de a anunţa problema în toată piaţa.

Administratori pe post de „trâmbiţaşi"

Comercianţii din Piaţa Cetate au parte, de aproximativ o săptămână, de anunţuri, reclame şi muzică, toate transmise, prin staţia de amplificare, de către unul dintre cei doi administratori ai pieţei. Aceştia au acum o nouă atribuţie, aceea de DJ. Primul anunţ transmis de către „trâmbiţaşul" Cătălin Birta a fost acela legat de licitarea meselor. „Am primit reacţii pozitive din partea pieţarilor", a spus Cătălin Birta, unul dintre cei doi administratori. „Al doilea anunţ a fost cu privire la faptul că piaţa a fost deschisă de Adormirea Maicii Domnului. Anunţurile importante sunt repetate cu o frecvenţă de aproximativ 20 - 30 de minute, iar în rest pieţarii au ocazia să asculte emisiuni ale unor posturi de radio şi muzică", a spus Birta, a cărui voce a devenit deja cunoscută în rândul comercianţilor.

Nostalgici versus pragmatici

Etelka Barta, în vârstă de 78 de ani, locuieşte în localitatea Cetariu şi vinde legume şi fructe în Piaţa Cetate de cel puţin 20 de ani. Aceasta îşi aminteşte cu emoţie de vremurile când era tânără şi, la târgurile din sat, anunţurile importante nu erau transmise printr-un difuzor, ci de către toboşarul zonei, care aduna ţăranii în jurul său, atrăgând atenţia cu ultimele noutăţi din lumea satului. „Era mai frumos atunci, mai personal. E altfel când vezi omul în faţă. Altfel crezi ce ţi se spune", a spus bătrâna comerciantă. La doi paşi de Etelka Barta îşi desfăşoară activitatea Katalin Buda, o precupeaţă în vârstă de 42 de ani, din localitatea bihoreană Borş.

Ca dovadă a diferenţei dintre generaţii, aceasta este încântată că acum toate informaţiile importante sunt transmise prin cele nouă difuzoare din piaţă, astfel încât să le audă toată lumea, fără discriminări. „Consider că e o investiţie foarte utilă. Când nu se dau anunţuri, putem asculta muzică, ceea ce ne relaxează. Comparativ cu toboşarii de pe vremuri, difuzoarele sunt mai utile, fiindcă nu trebuie să plecăm de la mese, ca să auzim ce ne interesează", a spus Katalin Buda.

Big Brother cu 16 ochi

Pe lângă muzică şi anunţuri în difuzoare, pieţarii orădeni mai au parte şi de „Big Brother", în sensul că, în urmă cu aproximativ un an, au fost montate 16 camere de supraveghere, prin care este monitorizată şi înregistrată întreaga activitate din piaţă. „Sunt foarte folositoare camerele de supraveghere, ajutând la rezolvarea mai multor cazuri de furturi", a spus Cătălina Birta.

Fără radio la cimitir

Liviu Andrica, director ADP Oradea, a precizat că o staţie de amplificare va fi montată şi în Cimitirul Municipal. „Acolo vor fi difuzate numai anunţuri, fără muzică", a spus Liviu Andrica. Aceasta a explicat că, în cazul înmormântărilor la care participă foarte multe persoane, este nevoie de difuzoare, pentru ca slujba să poată fi auzită de către toţi participanţii.

Investiţii

În Piaţa Cetate, ADP Oradea va investi 500.000 de lei în montarea unei copertine, la sectorul legume şi fructe. De asemenea, potrivit informaţiilor primite de la Florin Alexandru, circa 300.000 de lei vor fi cheltuiţi pe modernizarea halei de legume. „Toată hala va fi organizată pe module, după modelul pieţei din Bekescsaba, din Ungaria. Practic, hala va fi împărţită pe chioşcuri din grilaje metalice, care vor fi amplasate pe mjiloc şi pe lateral", a explicat Florin Alexandru. ADP Oradea vrea să facă ordine şi în Piaţa Obor, unde va fi extins sistemul de canalizare şi se va sigura alimentarea cu electricitate. Purtătorul de cuvânt al ADP Oradea a ţinut să sublinieze că modernizările nu vor aduce creşteri de taxe pentru pieţari. „Tot ce ne dorim este să îmbunătăţim condiţiile de muncă ale comercianţilor", a spus Florin Alexandru.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite