Alege simbolul oraşului Oradea!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Adevărul" şi oradea.adevarul.ro au lansat campania „Alege simbolul oraşului tău!". Timp de două săptămâni, orădenii au ocazia să voteze cel mai reprezentativ simbol al Oradeişi pot propune noi simboluri pentru oraşul de pe malurile Crişului Repede. Vă aşteptăm şi pe pagina de facebook a ziarului„ADS Oradea", pentru a vă argumenta opiniile! Citiţi mai jos care sunt propunerile noastre.

Update 9 septembrie, ora 11.00

Palatul Vulturul Negru a continuat să strângă voturile cititorilor oradea.adevarul.ro, acumulând peste 43% dintre voturi. Pe locul doi se află Biserica cu Lună, cu 24.39% din voturi, urmată de Cetatea Oradea, care a pierdut foarte mult, ajungând să deţină numai 23.53% dintre voturi. Astăzi este ultima zi în care mai puteţi vota pentru a alege simbolul oraşului Oradea, clădirea aleasă urmând să concureze la titlul de simbol al României.

Update 7 septembrie, ora 11.00

Palatul Vulturul Negru îşi păstrează poziţia de lider în topul preferinţelor orădenilor, pentru a deveni simbolul oraşului de pe malurile Crişului Repede. Peste 40.50% au votat pentru Vulturul Negru, care poate reprezenta atât trecutul, marcat de stilul Art Nouveau, cât şi prezentul Oradei, având în vedere faptul că este locul de întâlnire al tinerilor din oraş. Pe locul doi se află Cetatea Oradea, cu 28.02% din voturi, urmată de Biserica cu Lună, cu 25.83% din voturi.

Update, 5 septembrie ora 11.00

Palatul Vulturul Negru este pe primul loc în topul preferinţelor, ca posibil simbol al oraşului Oradea. Peste 40% dintre persoanele care au votat pe oradea.adevarul.ro consideră ca pasajul are toate ingredientele necesare pentru a simboliza viaţa oraşului de pe malurile Crişului Repede. Cetatea, care în urmă cu o săptămână părea să fie regina imposibil de detronat a oraşului Oradea, deţine acum puţin peste 27% dintre voturile cititorilor oradea.adevarul.ro. Pe locul trei se află Biserica cu Lună, cu 26.74% dintre voturi.

Update 2 septembrie, ora 14.30

Dacă ieri, Cetatea  ocupa prima poziţie în topul monumentelor cu potenţial turistic din Oradea, astăzi situaţia e cu totul alta. Astfel, Biserica cu Lună a ajuns pe prima poziţie cu 51.27 de procente iar Cetatea Oradea ocupă poziţia a doua cu 35.14%. Locul trei este ocupat de Palatul Baroc cu peste 10 procente în timp ce pe locurile următoare se clasează Palatul Vulturul Negru, Teatrul de Stat şi Dealul Ciuperca.

Update 1 septembrie, ora 17.00

Chiar dacă a mai scăzut în topul monumentelor cu potenţial de simbol al oraşului Oradea, Cetatea  este prima în preferinţele orădenilor cu un procent de 73.67%. Pe locul doi se află Biserica cu Lună cu 17.42%, iar pe locul trei Palatul Vulturul Negru cu peste 4 procente. Palatul Baroc se situează pe locul patru , cu circa 3 procente, iar pe ultimele două locuri se află Teatrul şi Dealul Ciuperca.

Update, 30 august, ora 11.20

De luni, când Cetatea Oradea avea aproximativ 89% din voturi, situaţia nu s-a schimbat foarte mult. Dacă Cetatea Oradea domină acum cu 87% din voturi, Palatul Vulturul Negru a reuşit să devanseze Palatul Baroc, primul monument având peste 4 la sută din voturi, iar Palatul Baroc cumulând circa 3,90 la sută dintre voturile cititorilor oradea.adevarul.ro.

Update, 29 august, ora 9.30

Cetatea Oradea conduce detaşat în topul monumentelor cu potenţial de simbol al oraşului de pe malurile Crişului Repede, cu un procent de peste 89% din voturi. Pe locul doi este Palatul Baroc, cu puţin peste 4 procente, iar pe locul trei este Palatul Vulturul Negru, cu aproximativ 3 procente din voturi. Biserica cu Lună este pe locul patru, cu circa 2 procente.

Update, 28 august, ora 9.30

Cetatea Oradea conduce în topul preferinţelor orădenilor, pentru deţinătoarea titlului de simbol al oraşului. Peste 35% dintre cei care şi-au exprimat opţiunea pe site au ales Cetatea Oradea, iar peste 29% au optat pentru Palatul Baroc. Pe locul trei se află Palatul Vulturul Negru, cu peste 15%. Tiberiu Simion Buza ne-a propus, via facebook, să includem pe lista clădirilor simbol şi Primăria Oradea. „Pasajul Vulturul Negru sau panorama cu podul de peste Crişul Repede cu primăria în fundal, este o imagine clasică retinuta de majoritatea celor care cunosc Oradea sau au trecut prin ea..sau de pe pod panorama spre Teatrul Naţional...aduce puţin cu o zonă din Milano...“, a scris cititorul nostru, pe facebook.

Cele şase propuneri ale jurnaliştilor „Adevărul" au fost alese în aşa fel încât să ducă gândul oricui, fără doar şi poate, spre „Micul Paris", de pe malurile Crişului Repede.

Cetatea Oradea

Cetatea  a fost ridicată la finele secolului al XI-lea, pentru a proteja inițial o mânăstire cu hramul Sfintei Maria. Între 1342-1370, a fost construită o catedrală gotică, una dintre cele mai mari din partea central-estică a Europei și Palatul Episcopal, Cetatea transformându-se în loc de pelerinaj și rugăciune.  După ce a rezistat numeroaselor asedii, în 1692 cetatea a intrat în componenţa sistemului militar habsburgic. În 1857 împăratul Franz Iosif i-a anulat definitiv caracterul militar, aceasta servind până în 1918 doar ca spaţiu auxiliar. După 1918, cetatea a continuat să se constituie într-un obiectiv militar, iar în perioada 1945-1947 a fost lagăr de tranzit. Între 1975 și 1989, cetatea a fost depozit en-gros, fapt care a dus la deterioarea ei treptată.

 Renaşterea unui simbol

„Primăria a câștigat un proiect de peste 20 de milioane de euro, pentru a restaura cetatea. În prima parte, care are termen de finalizare în 2013, investim aproape 8 milioane de euro pentru a restaura zidurile, pentru refacerea acoperișul, perețiilor interiori, podelelor și  tâmplăriei pentru opt corpuri din cetate", spune Dumitru Sim managerul proiectului. După doi ani de muncă, rezultatele se văd cu ochiul liber. Două corpuri au fost deja reabilitate și iar la celelalte se lucrează asiduu. „Corpul G a fost predat Administrației Cetății și va fi și adăpost de acum înainte pentru muncitorii care se ocupă de lucrări", spune Sim. A doua etapă, care ar trebui să se încheie în 2015, este estimată  la 11,5 milioane euro şi vizează introducerea utilităţilor în incinta obiectivului turistic şi reabilitarea corpurilor de clădire din Inelul Princiar.

Cavaleri medievali și pâine coaptă-n vatră

Dincolo de restaurarea zidurilor și vechilor vestigii, proiectul are o însemnătate mult mai mare pentru oraș. Puțini știu că, dincolo de ziduri, Cetatea va deveni în sfârșit un punct de atracție viu, nu doar pentru turiști, ci și pentru localnicii care vor putea să-și petreacă timpul printre frânturi de istorie. S-a deschis deja teatrul de vară din Cetate, iar Muzeul Pâinii , care și-a aprins deja primul foc anul acesta, va atrage vizitatorii cu miros de pâine coaptă. Restaurarea presupune și refacerea primei farmacii a cetății unde vor fi expuse replici ale documentelor din Ungaria și Austria.

Cetatea este cea mai importantă urmă a Renaşterii în Oradea
image
image

Dă click pe poze pentru a vedea mai multe imagini cu descoperirile din Cetatea Oradea

Secretele Cetății

Proiectul de restaurare a scos la iveală descoperiri importante.„Sub pardoseala corpului H a fost descoperită bolta unei pivnițe, de existența căreia nu se știa. În interior era  un blazon excutat din stuc (n.r. vopsea acrilică pentru decorări), pe care se poate citi un an. Nu știm dacă este vorba despre 1784, sau 1781", spune Sim. Dacă anul este 1781, atunci ar putea marca Edictul de Toleranță, dat pentru  cultele care vor să-și deschidă școli și biserici de regele Iosif al al II-lea de Habsburg, în timp ce anul 1784 marchează răscoala Lui Horia, Cloșca și Crișan. În fața corpului J s-a descoperit fundația Corpului de Gardă din secolul XVI. Muncitorii au mai găsit o galerie de fugă, bani comuniști, dar și bucăți din Catedrala Gotică, cel mai important loc de pelerinaj din anul 1.400. Una dintre cele mai cutremurătoare descoperiri a fost scrisoarea unui etnic german, prizonier de război. Datat din 21 august 1941, răvașul scris cu creion chimic pe o foaie de carnețel a fost ascuns în tencuiala zidului. „Mă numesc Andreas Diettrich, născut la 9 mai 1905 în Nagyzsam, lângă Timişoara. Am fost închis aici între 20 martie şi 21 august 1947. Sunt un etnic german în vârstă de 42 ani, care am lucrat în acest lagăr", este mesajul  descoperit în aprilie 2010, la 63 de ani de când a fost scris. „Pentru noi are valoarea istorică. Este prima dovadă concretă că în Cetate a existat un lagăr de tranziție între 1945-1947", spune Dumitru Noane,  consilier în Departamentul Tehnic al Administrației Cetății.

image
image
image

Dă click pe poze pentru a vedea mai multe imagini cu clădirea teatrului orădean

Teatrul de Stat Oradea, planificat secole, construit într-un an

Zeița Thalia a fost fără un adăpost la Oradea ani de-a rândul, până când, în 1899, edilii locali au decis unde să se construiască teatrul. După nenumărate  tergiversări, clădirea Teatrului de Stat, una dintre cele mai importante edificii de patrimoniu ale orașului nostru, a fost finalizată la data de 15 octombrie 1900, realizarea ei durând, la modul practic, doar un an și trei luni. Proiectul a fost întocmit în stil eclectic, de către arhitecții Fellner Ferdinand și Helmer Hermann, de construcție ocupându-se Rimanoczy Kalman senior, Guttman Jozsef și Rendes Vilmos. Aspectul exterior îmbină stilul neoclassic - dominant în ansamblul faţadei, cu elemente neorenascentiste şi neobaroce, în timp ce finisajele şi ornamentaţiile interioare se remarcă prin accente rococo.Structurat pe trei niveluri (sală, loji, balcon), edificiul dispune de toate calitățile pentru a găzdui spectacole de teatru și operă, sala de spectacol având o acustică perfectă. Capacitatea sălii este de peste 600 de locuri.

image
image
image

Dă click pe poze pentru a vedea mai multe imagini cu Biserica „Adormirea Maicii Domnului“

Biserica cu Lună are un mecanism unic în lume

Piatra de temelie a Bisericii ortodoxe „Adormirea Maicii Domnului" (Biserica cu Lună), a fost așezată la data de 9 noiembrie 1784, în prezența episcopului ortodox de la Arad. Proiectată de arhitectul Iacob Eder și construită de Ioann Lins (Paler), biserica a fost ridicată din banii ortodocșilor greci, români și sârbi din Oradea.  Primul serviciu divin a fost oficiat șase ani mai târziu, în 1790. „De menționat că la acea dată era singura biserică cu turn din Orașul Nou", scrie Peter I. Zoltan în volumul mai sus menționat.  Biserica cu Lună avea să devină nu numai „o vestitoare a învățăturii creștine ortodoxe generațiilor viitoare" - cum s-a spus la sfințirea ei din anul 1832, ci și o cetate de apărare a graiului și neamului românesc de la marginea țării. „Ceea ce reprezintă biserica Trei-Ierarhi pentru Moldova, Curtea de Argeș pentru Muntenia, Biserica Sfântul Nicolae din Brașov pentru sud-estul Transilvaniei, aceea reprezintă Biserica cu Lună din Oradea pentru credincioșii ortodocși din nord-vestul Transilvaniei", se menționează pe site-ul ww.bisericaculună.ro.  Monumentul este cunoscut pe plan internațional  și pentru mecanismul unicat din turn, care are menirea de a pune în mişcare o sferă cu diametrul de 3 m, de forma lunii, vopsită jumătate în negru, jumătate în auriu. Aceasta  se deplasează după mişcarea de rotaţie a Lunii în jurul Pământului şi arată, prin rotirea sa, toate fazele Lunii. Biserica este monument istoric de categoria A, adică de interes național. Unii specialiști spun că biserica are un aer calm, de baroc târziu clasicizant. Alții, judecând după structura și decorația bisericii, clasifică stilul ca fiind bizantin, cu elemente de baroc târziu și neoclasicist. O definiție apreciată de Peter I. Zoltan ca fiind completă îi aparține lui Vasile Drăguț, care spune că biserica ar avea o modenatură arhitectonică de inspirație barocă și în mică măsură neoclasică, adaptată unui program cultic tipic ortodox.

image
image
image

Dă click pe poză pentru a vedea mai multe imagini cu Palatul Vulturul Negru

Pasajul Vulturul Negru, locul de întâlnire ale VIP-urilor de la 1900

Locul unde se adună tinerii orădeni în fiecare weekend, pentru a petrece în numeroasele cluburi deschise aici, poartă o amprentă istorică importantă. Pe amplasamentul actualului Palat Vulturul Negru a existat până în 1905 un han numit Vulturul. Loc de întâlnire pentru personalităţile vremii, hanul a găzduit inclusiv recepţii grandioase în cinstea împăratului Franz şi a reginei Elisabeta, aşa cum  aminteşte, în cartea „Memoria Caselor", Liviu Borcea. La finele secolului al XIX-lea, odată cu schimbările arhitecturii Pieţei mici, industriaşii Adjoran Emil şi Kurlander Ede au decis să transforme hanul într-un hotel excepţional.Cei doi au pornit în documentare la Berlin, Paris, Londra, Milano şi  SUA, pentru a afla secretele celor mai moderne hoteluri din lume. Vestea unei noi construcţii i-a făcut însă pe propietarii fabricilor de cărămidă să ridice preţul cu 100%. În acelaşi timp, băncile din Budapesta au mărit dobânzile finanţării, iar, în 1907, la subsolul clădirii a fost descoperită o cameră funerară, presa speculând atunci că ar fi fost vorba despre osemintele Sfântului Ladislau. Palatul  Vulturul Negru a fost finalizat în noiembrie 1908. „Era şi a rămas cel mai mare complex arhitectural în stil secession din Transilvania", a notat Liviu Borcea în lucrarea mai sus amintită. Clădirea concepută cu două faţade dispunea de două săli de spectacole, cofetărie, cafenea, hotel cu 75 de camere şi magazine. Cel mai spectaculos element rămâne pasajul, care a stârnit senzaţie prin proporţiile lui americane şi care a fost executat  după modelul  galeriei Victor Emmanuel din Milano, de care Emil Adorjan era îndrăgostit.

image
image
image

Dă click pe poze pentru a vedea mai multe imagini cu Palatul Baroc din Oradea

Palatul baroc, simbol al catolicismului

Impozantul palat are 365 de ferestre, una pentru fiecare zi a anului. Povestea clădirii, monument istoric de categoria A, se împletește cu cea a catolicismului orădean. „La palatul episcopal piatra de temelie a fost pusă la 23 mai 1762 arhitectul noii clădiri fiind Franz Hillebrandt iar conducătorul lucrărilor, Johann Michael Neumann", notează Liviu Borcea, în „Memoria Caselor". Patru ani mai târziu, lucrarea era aproape gata, rămânând de terminat lucrările interioare. Capela a fost finalizată în luna septembrie a anului 1776, fiind pictată în frescă de către Johann Nepomuk. Fresca se axează pe tema penitenței, a suferinței ca modalitate de a experimenta grația divină. Sala festivă a fost decorată mai târziu, în 1879, de către pictorul Franz Storno. Potrivit celor menționate de Peter I. Zoltan în „Clădirile monumente istorice al Oradei", edificiul reflectă trăsăturile arhitecturii baroce din sudul Germaniei. Cele mai multe analogii trimit la reședința episcopală din Wurzburg, creație a lui Johann Balthansan Neumann, la ridicarea căreia asistase și Franz Anton Hillebrandt. Cele două clădiri au în comun atât planul în formă de "U", cât și elementele de décor și forma mansardei. În spațiul Ungariei, clădirea are analogii cu palatele Feltolgy și Bukkosd. Palatul Episcopal este cea mai grandioasă operă a lui Hillebrandt și îl reprezintă în totalitate, scrie Peter I. Zoltan.  

image
image
image

Dă click pe poze pentru a vedea mai multe imagini de la Ciuperca

Dealul Ciuperca

Ultima propunere de simbol pentru oraşul Oradea este Dealul Ciuperca, locul de unde se poate vedea cel mai frumos panorama oraşului. Loc de întâlnire pentru îndrăgostiţi, dar şi pentru turişti, dealul s-a ales cu acest nume după restaurantul în formă de ciupercă, amplasat chiar în vârf.

Votează simbolul oraşului tău!

Te aşteptăm să votezi simbolul Oradei şi să ne propui alte edificii care ar putea să devină imaginea oraşului nostru, numit pe vremuri „Micul Paris".  Poţi folosi secţiunea de comentarii şi pagina de facebook a ADS Oradea.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite