Aeroportul din Oradea va fi modernizat cu peste 18 milioane de euro, bani europeni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ce aeroporturile din Cluj-Napoca şi Timişoara au fost modernizate, a venit şi rândul celui din Oradea să intre în secolul XXI. Astfel, la doi ani de la depunerea proiectului de extindere a pistei, astfel încât pe aceasta să poată ateriza şi avioane mari, conducerea aeroportului speră la o finanţare europeană de 18 milioane de euro.

Modernizarea aeroportului orădean va putea fi realizată cu fonduri europene, aşa cum s-a dorit încă din 2009, când comandantul aeroportului Gheorghe Pasc şi conducerea Consiliului Judeţean Bihor au depus un proiect de modernizare a pistei, însă proiectul a fost ignorat, la Ministerul Transporturilor. Cum Aeroportul din Oradea a fost introdus recent, de către Comisia Europeană, pe lista celor care vor putea primi finanţare europeană, orădenii pot spera că, în curând, vor avea un adevărat aeroport internaţional. Norocul orădenilor derivă din faptul că aeroporturile din Cluj şi Timişoara, modernizate deja, au fost scoase de la finanţarea cu fonduri europene, de aceste fonduri putând beneficia acum aeroporturile din Oradea, Craiova, Satu Mare şi Tulcea.

De importanţă europeană

Gheorghe Pasc a anunţat că aeroportul orădean va primi 18 milioane de euro, pentru modernizarea pistei şi platformelor. „Guvernul a emis o Ordonanţă de Urgenţă care deblochează finanţarea cu fonduri europene a pistei aeroportului din Oradea", a spus Gheorghe Pasc. Acesta a explicat că, în urmă cu aproximativ o lună, Comisia Europeană a comunicat Guvernului României că a inclus Aeroportul din Oradea pe lista celor care vor putea primi fonduri europene, deoarece face parte din categoria aeroporturilor de importanţă europeană. Consiliul Judeţean urmează să stabilească serviciile aeroportuare care vor fi externalizate, acestea neputând fi finanţate, conform normelor europene, din bani publici. Acest subiect va fi discutat la următoarea şedinţă de Consiliu Judeţean, când Gheorghe Pasc va prezenta un proiect de hotărâre care să prevadă serviciile aeroportuare care vor fi păstrate în actuala organizare şi cele care trebuie externalizate.

 Varianta mai ieftină

Potrivit informaţiilor primite de la Dumitru Voloşeniuc, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Bihor, valoarea proiectului care vizează modernizarea şi extinderea pistei este de aproximativ 30 de milioane de euro. „Sperăm să obţinem între 15 şi 18 milioane finanţare europeană, restul sumei urmând să fie suportată din bugetul judeţean şi al Primăriei Oradea", a declarat Dumitru Voloşeniuc, în contextul în care sunt 75 de milioane de euro aprobate de către Comisia Europeană pentru refacerea suprafeţelor aeroportuare din România, iar aeroportul din Oradea a fost primul aeroport nemodernizat care a depus studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic, în 2009. Proiectul presupune extinderea pistei, de la 1.800 de metri la 2.100 de metri lungime şi 45  de metri lăţime. „Iniţial s-a dorit ca lungimea pistei să ajungă la 2.400 metri, dar acest lucru ar fi ridicat valoarea proiectului la aproximativ 75 de milioane de euro", a spus Dumitru Voloşeniuc. Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Bihor a opinat că, dacă toate lucrurile merg bine, lucrările la extinderea pistei ar trebui să înceapă în cel mult trei luni şi să dureze până la trei ani de la semnarea contractului. Cu toate acestea, având în vedere experienţele negative de până acum, acesta a spus că este sceptic că banii europeni vor fi disponibili pentru modernizarea aeroportului.

Pistă veche de 30 de ani, impracticabilă pentru curse low-cost

Actuala pistă este veche de mai bine de 30 de ani, are 1.800 m lungime şi 30 m lăţime, iar după mai multe expertize, verdictul este acelaşi -  impracticabilă pentru avioanele mari.  Din 18 tipuri de avioane,  care ar putea aduce un număr semnificativ de turişti în Bihor, 12 au accesul strict interzis. „În trecut am avut şi curse Airbus 320, cu turişti din Germania pentru Băile Felix. Le-am primit pe riscul nostru" a spus Gheorghe Pasc. „Cursele Low Cost sunt operate cu avioane mari, care nu pot ateriza la noi. Companiile de acest gen ne cer pistă şi condiţii de trafic", a spus Pasc, făcând referire la Blue Air, Wizzair, Ryanair, câteva dintre marile firme care ocolesc Oradea. După realizarea pistei reprezentanții aeroportului au gânduri mari. „Ne dorim să scoatem din anonimat aeroportul din Oradea. Am putea organiza un concurs de soluţii. Căutăm şi o denumire, eventual a unei personalităţi a teritoriului. Aeroportul Emanuel Gojdu Oradea,  sau ceva de genul acesta. Am putea consulta orădenii", a mai spus Pasc. 

  Fără zboruri internaționale

Aeroportul Oradea  nu are nicio cursă internațională directă, singurele zboruri regulate fără escale fiind cele cu destinația București. De la Oradea se poate decola înspre câteva orașe din Germania și Italia, dar niciuna dintre aceste curse nu este directă, toate fiind cu oprire la Timişoara. Consultantul financiar Dacian Palladi crede că modernizarea aeroportului reprezintă o măsură tardivă. „Am pierdut multe oportunități din cauza aeroportului și a faptului că nu suntem pe o hartă a intereselor de transport", a spus Palladi.

Terminalul, modernizat pe banii noştri

Pentru a grăbi conformarea Aeroportului din Oradea la normele impuse de intrarea în Spaţiul Schengen, conducerea Consiliului Judeţean Bihor a renunţat să mai aştepte banii europeni şi a început, în octombrie 2010, modernizarea terminalului, din bugetul propriu. „Lucrările ar trebui să fie gata până la sfârşitul lunii august", a spus Dumitru Voloşeniuc. Valoarea lucrărilor la terminalul care se întinde pe o suprafaţă de peste 2.000 de mp depăşeşte două milioane de lei, fără TVA. La final, intrarea şi ieşirea din terminal vor fi separate, iar sala de aşteptare va fi mai lată, cu doi metri. Faţada va fi din sticlă, cu un aspect modern.  Pasagerii vor avea parte, aşa cum e normal în orice aeroport, de o bandă elipsoidală pentru bagaje. Modernizarea terminalului mai presupune toalete pentru persoanele cu dizabilităţi, spaţii speciale pentru mame şi copii, spaţii la etaj, cu puncte de alimentaţie publică, pentru persoanele aflate în tranzit, accesibile printr-o scară rulantă. Aeroportul nu a fost închis pe perioada lucrărilor.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite