Un minor din doi este educat cu palma, în România. Specialişti: „Copilului îi revine doar sarcina să execute”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Copil abuz violenta FOTO Shutterstock

Un copil român din doi este lovit în familie, iar 5% dintre copii sunt supuşi abuzurilor fizice în şcoli. De asemenea, creşte incidenţa abuzului sexual în afara familiei.

Un studiu realizat de către Asociaţia „Salvaţi Copiii” arată că violenţa împotriva copiilor este un fenomen din ce în ce mai răspândit în România. În familiile vulnerabile, atunci când un copil face ceva greşit, prima reacţie a peste 50% dintre părinţi este de a ridica vocea, iar 10% dintre părinţi pălmuiesc imediat copilul sau îl trag de păr. Studiile acestea arată că, de multe ori, părinţii nu au cunoştinţele şi abilităţile de a răspunde la comportamentul copiilor într-un mod constructiv şi că repetă, involuntar, un model tradiţional de creştere a copiilor.

Abuzul de orice natură asupra copilului aduce după sine grave tulburări de comportament, întârzieri în dezvoltarea emoţională şi fizică şi manifestarea agresivităţii sub cele două forme: fizică şi verbală, în relaţiile cu ceilalţi. Violenţa verbală la adresa copilului, de obicei, este însoţită si de celelalte forme de abuz, spun specialiştii. 

„Părinţii toxici sunt cei care ajung să transforme metodele de educaţie într-un lung şir de experienţe descurajante pentru copii, fie prin impunere, umilinţe, agresivitate, manipulare, fie prin hiperprotectie, suprapermisivitate sau neglijenţă. Interdicţiile alături de impunerea unor sarcini şi reguli rigide şi stricte aparţin a ceea ce noi numim stilul parental autoritar. Îl întâlnim foarte des în societatea noastră tot din dorinţa de control extrem şi total, mai ales în acele familii unde regula şi ascultarea reprezintă o valoare supremă şi copilului nu îi revine decât sarcina să execute. Din păcate, în aceste familii nevoile afective ale copiiilor nu sunt satisfăcute şi nici înţelese, pentru că părinţii (sau unul dintre părinţi) sunt reci, distanţi şi lipsiţi de gesturi emoţionale. Dimpotrivă le privesc ca pe nişte slăbiciuni şi nu le consideră importante”, a declarat, pentru Adevărul, Petronela Nechita, medic la Institutul „Socola” din Iaşi. 

„Educaţia se face cu iubire”

46% dintre copiii care au participat la studiu au afirmat că sunt pedepsiţi fizic, însă acelaşi studiu arată o incidenţă mult mai mică, din răspunsurile părinţilor. Doar 28% dintre aceştia recunosc faptul că folosesc forme uşoare sau severe ale pedepselor fizice.

„Un copil timid, neîncrezător, incapabil să se manifeste la grădiniţă şi mai târziu la şcoală, la locul de muncă, în relaţia cu partenerul de viaţă, este un copil rănit de vorbe care i-au transmis, în loc de dragoste şi respect, ura si rejectare care au generat o imagine de sine scăzută. Comunicarea nonviolentă este un proces puternic care inspiră legături interumane şi acţiuni pline de compasiune. Comunicarea nonviolentă poate ajuta la prevenirea şi rezolvarea conflictelor, la îmbunătăţirea comunicării şi satisfacerea nevoilor”, a mai spus Petronela Nechita. 

Petronela Nechita medic psihiatru foto Petronela Nechita

Petronela Nechita, medic psihiatru la Insitutul „Socola” din Iaşi FOTO: Petronela Nechita

Atunci când sunt pedepsiți, copiii trăiesc stări de tristețe (38%), vinovăție (29%) și nefericire (28%). 6% dintre copii afirmă că se simt lipsiți de apărare atunci când sunt pedepsiți, 3% declarând chiar că se simt părăsiți. De asemenea, copiii afirmă că suferă în tăcere (43%), plâng sau vorbesc cu cineva (36%) și doar 8% dintre respondenți indicând că, atunci când sunt pedepsiți, își închipuie că se răzbună, arată studiul realizat de Salvaţi Copiii. 

„Familia ocupă un loc central în cadrul psihoterapiei copilului deoarece de cele mai multe ori, cauzalitatea suferinţei copilului este găsită în relaţiile de cuplu, copilul fiind doar simptomul. Într-o atmosferă democratică, bazată pe înţelegere, egalitate şi respect reciproc, copilul se va dezvoltă în echilibru şi armonie cu sine şi societatea în care trăieşte. Încurajarea este unul dintre cele mai bune stimulente pentru dezvoltarea şi sănătatea sa emoţională. 90% din educaţia eficientă se face prin încurajare, nu prin critică, ameninţări, pedepse sau bătăi. Educaţia se face cu iubire, cu atenţie şi conectare cu copilul; agresivitatea doar supune, nu dezvoltă”, a conchis medicul psihiatru ieşean. 

Vă recomandăm să citiţi şi: 

Descinderi la casa studentului marocan Ahmed El Bourkadi, principalul suspect în cazul dublului asasinat de la Iaşi. Saci cu probe ridicaţi din locuinţă

Un poliţist din Bucureşti şi-a uitat arma în toaleta unei benzinării. Cine a pus mâna pe ea

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite