Industria auto a rămas pe-o roată după criza economică. De ce nu mai cumpără moldovenii maşini noi ca în 2007

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Criza economică a reuşit să „redeseneze” piaţa auto ieşeană, din perspectiva dealerilor care vând autoturisme în judeţ. Dacă unii dealeri au rezistat şi s-au adaptat noilor condiţii de business, alţii au dispărut sau încă se zbat să reziste sub protecţia legii insolvenţei.

Criza economică a reconfigurat piaţa auto ieşeană din perspectiva dealerilor care vând autoturisme noi. Unii dealeri au rezistat prăbuşirii bruşte a vânzărilor din 2009 şi s-au adaptat noilor condiţii impuse de piaţă, însă alţii au fost nevoiţi să tragă obloanele fiind în imposibilitatea de a returna datoriile către furnizori şi alţi creditori sau încă funcţionează dar se zbat în „ghearele” insolvenţei. Prăbuşirea efectivă a vânzărilor de autoturisme noi s-a produs în 2009-2010, însă efectele acesteia au început să se vadă în 2011-2013, când unele companii din acest sector au intrat în insolvenţă. Dacă în 2007 în Iaşi se vindeau 14.000 de autoturisme noi, acum se vând în jur de 3.000 de maşini. 

Cel mai tare a fost lovit de criza economică afaceristul turc Yavuz Hotinoglu, care vindea în toată regiunea Moldovei autoturismele Opel şi Chevrolet. Cum a simţit scăderea vânzărilor şi creditorii care tot îşi solicitau banii pe care turcul li-i datora, Hotinoglu şi-a băgat toate firmele în insolvenţă şi, la scurt timp, a urmat falimentul. Cu datorii de zeci de milioane de lei, unele din firmele Gold&Platin au fost radiate şi dizolvate, altele aşteaptă să urmeze acelaşi traseu după ce vor fi valorificate toate bunurile care au mai rămas în patrimoniu. Au dispărut de pe piaţă şi firmele care vindeau în Iaşi mărcile Mazda şi Honda, patronii brandului Hachi Motors trăgând obloanele după ce au luat banii de la clienţi şi nu le-au mai furnizat maşinile sau motocicletele. Vasile Grădinaru, Liviu Munteanu şi Ionuţ Savu au obţinut în 2011 calitatea de dealer al celor două mărci, iar la începutul anului trecut peste 20 de clienţi se plângeau că au plătit suma întreagă pentru a achiziţiona maşini sau motociclete, iar sediul s-a închis şi la telefon nu mai răspundea nimeni.

Trei dealeri rezistă la braţ cu insolvenţa

Alături de grupul de firme Gold&Platin al lui Yavuz Hotinoglu au fost afectate serios de criza economică alte trei companii din sectorul auto: Romil Grup, Trado Motors şi Open Service. Distribuitori ai mărcilor Fiat, Jeep, Lancia, Piaggio sau Alfa Romeo şi al camioanelor IVECO, fraţii Mihai şi Cristian Pascal activează în această piaţă din 1995. Ammbele firme prin care operează showroom-ul şi service-ul auto au probleme financiare, Romil Grup intrând în faliment, iar Romil Service, principala firmă, este în insolvenţă cu datorii de 21 milioane lei acceptate la masa credală. 

Un alt dealer care întâmpină probleme serioase este Trado Motors, societatea aparţinând familiei fostului deputat Traian Dobre. În prezent, Trado Motors mai vinde doar marca Kia, însă până în urmă cu doi ani a fost şi distribuitor al mărcii BMW, calitate pe care a pierdut-o din cauza intrării în insolvenţă şi a datoriilor către un furnizor german. După încheierea contractului care îi permitea firmei familiei Dobre să vândă marca BMW, în Iaşi s-a deschis foarte rapid o nouă reprezentanţă. Showroom-ul deschis de Apan Motors în vecinătatea fabricii de medicamente Antibiotice Iaşi a împlinit la începutul acestei luni doi ani. Apan Motors Iaşi este unul din cei doi dealeri care pot vinde la nivel naţional modelele BMW electrice. 

Un alt dealer de top din perioada de dinaintea crizei economice care se chinuie să scape de insolvenţă este Open Service, distribuitorul mărcii Skoda în Iaşi. Deşi îşi desfăşoară activitatea în baza unui plan de reorganizare, administratorul judiciar al firmei „s-a plâns” în ultimele rapoarte că, deşi are încasări suficiente, patronul firmei nu respectă graficul de plăţi asumat prin plan. În luna septembrie, creditorii s-au pronunţat împotriva intrării în faliment, motiv pentru care se va continua implementarea planului de reorganizare. 

Învingătorii crizei

Din dispariţia acestor firme a profitat cel mai puternic dealer auto local, Bogdan Piţigoi, care şi-a adăugat în portofoliu toate cele trei mărci. Astfel, omul de afaceri cu investiţii masive şi în sectorul imobiliar, vinde acum în Iaşi 12 mărci auto, prin firmele Casa Auto şi Tester. În 2008, compania lui Piţigoi vindea mai bine de jumătate din maşinile noi din Iaşi, inclusiv maşinile Ford, care a fost preluat în 2011 de un alt important dealer auto local. Mărcile comercializate în prezent de Tester Auto sunt Mercedes Benz, Smart, Dacia, Nissan, Opel, Land Rover, Jaguar, Mitsubishi, Volvo, Hyundai, Honda şi Mazda. 

Crizei economice i-au rezistat cu brio şi fraţii Gabriel şi Marius Manolache, care prin firmele ATI Motors Holding şi Mega Auto Iaşi vând la Iaşi mărcile Toyota, Ford şi Lexus.Alături de Piţigoi şi fraţii Manolache, un alt dealer care a rezistat prăbuşirii pieţei auto din 2009 este Sandra Trading, deţinută de familia avocatei Sandra Grădinaru, distribuitor al mărcilor Volkswagen şi Audi. Firma BRAS, distribuitor al mărcii Renault în Iaşi, vinde în continuare maşini la Iaşi, patronul Irinel Nica devenind concesionar al mărcii comercializează pe plan local autoturismele Seat. Alte societăţi care funcţionau înainte de criza economică şi încă sunt în activitate sunt Union Cars, dealer al mărcilor Peugeot şi Citroen, şi Doly SRL, deţinută de soţii Liviu şi Iuliana Pieptu, care vinde marca Suzuki. 

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite