Omul de afaceri Bogdan Piţigoi: „Criza de acum e doar vorbită. În ’97 - ’98 a fost adevărata criză“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Antreprenorul ieşean Bogdan Piţigoi a vorbit studenţilor de la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor înscrişi la Academia Forbes despre actuala situaţie economică şi despre paşii pe care aceştia trebuie să-i urmeze pentru a avea succes în afaceri.

Bunul simţ şi dorinţa de perfecţionare constantă sunt două dintre atributele care nu ar trebui să lipsească unui manager de top, în opinia omului de afaceri. „Nu trebuie să îţi lipsească cei şapte ani de-acasă, trebuie să vrei să înveţi, ceea ce este mai important, trebuie să poţi să înveţi. Oamenii care reuşesc în afaceri sunt cei care muncesc fără să se uite la ceas şi care încep de jos, dar au obiective mari", spune omul de afaceri Bogdan Piţigoi.

Povestea de succes a acestuia a demarat în anul 1993, atunci când a început prima afacere în domeniul distribuţiei de produse alimentare. De aici porneşte şi un alt sfat al acestuia pentru tinerii care părăsesc sistemul de învăţământ superior: trebuie să aibă vise şi trebuie să creadă în ele. „Nu există o reţetă a succesului în afaceri. Trebuie dorinţa de a identifica noi oportunităţi. Este o mare greşeală pentru un antreprenor să facă ceea ce este „la modă". Sfatul meu este să faceţi afaceri urmându-vă visele. Trebuie să vă axaţi pe ce vise şi idei aveţi, nu pe ceea ce merge la alţii", explică antreprenorul.

Conform acestuia, durata medie de viaţă a unei afaceri este de  şapte ani. Tinerii care reuşesc să pună bazele unui business trebuie să se orienteze în timp util pentru a scoate profit chiar din vânzarea acestuia. „O afacere porneşte, creşte şi se stabilizează în şapte ani. Ideal ar fi să prinzi „valul" chiar de la început şi să vinzi businessul scump, cât e pe val. După aceea, îl laşi pe celălalt să continue", spune Piţigoi.

„Ar fi trebuit să aveţi deja un business, dacă asta vă doriţi"

Acesta susţine că pornirea unei afaceri ar trebui să înceapă chiar din timpul facultăţii. „Cred că sunteţi în perioada în care ar fi trebuit să aveţi deja un business, dacă asta vă doriţi", susţine antreprenorul.

Cu toate acestea, un lucru important de care ar trebui să ţină cont tinerii este legat de consilierii pe care şi-i aleg. „Eu mă sfătuiesc foarte des cu colegii mei de muncă. Dar dacă te afli la început, atunci când nu ai ce pierde, nu ai nevoie de foarte mult discernământ. Trebuie doar să faci tot ceea ce ţine de tine. Dacă mai ieşi la o bere cu prietenii, sau pleci la cinci de la muncă sau te gândeşti să pleci un weekend la mare, atunci, eşti tot la zero", explică omul de afaceri.

Norocul - cheia succesului în afaceri

Specialiştii în coaching  susţin, dimpotrivă, că angajarea unui specialist care să ofere o mână de ajutor, mai ales la început de drum este esenţială. „În calitate de coach nu dai sfaturi. Îl asişti pe cel care are un contract de business şi mergeţi umăr la umăr înainte", spune Mihai Stoica, specialist în coaching. De formaţie psiholog, acesta are nouă ani de experienţă în companii private, dintre care şapte în conducerea departamentelor de resurse umane.

Totuşi, sfatul pe care acesta l-ar oferi tinerilor care se gândesc să-şi iniţieze o afacere pe cont propriu este să îşi stabilească obiective realiste. „Stabiliţi-vă scopuri. Aflaţi, după aceea, punctele tari şi punctele pe care trebuie să le îmbunătăţiţi, iar obiectivele să le scrieţi şi să le lipiţi de oglindă, să le vedeţi zilnic. Deşi sună ca din cărţi, este foarte important", spune Stoica.

Conform omului de afaceri ieşean, un tânăr poate avea toate atuurile şi calităţile necesare pentru a fi un excelent antreprenor, dar în ciuda eforturilor de auto-perfecţionare, rămâne întotdeuna o necunoscută. „În afaceri este vorba despre noroc. Un om de succes fără noroc nu există. Cine spune că nu a avut noroc, minte. Un om de succes trebuie să-şi propună să fie cel mai bun în ceea ce face", a precizat Bogdan Piţigoi.

„Criza de acum este doar vorbită"        

La întâlnirea Academiei Forbes de la Iaşi omul de afaceri a discutat şi despre primii paşi pe care i-a făcut în lumea businessului. A pornit în 1993, dar afacerea care l-a consacrat a demarat-o abia în 1999. „Atunci am devenit dealer de maşini iar astăzi sunt distribuitorul a zece mărci în zona Moldovei", spune Piţigoi. Cu toate acestea, parcursul său până astăzi nu a fost unul lipsit de probleme. „Criza din 1997 - 1998 a fost mai mare ca acum. Acum e criză vorbită. Atunci a fost cea reală. Creştea dolarul cu sute de lei pe zi. Preţurile trebuiau fixate în fiecare zi dimineaţa. România a fost atunci aproape de incapacitate de plată", a conchis Piţigoi.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite