Acuzaţii de discriminare la o şcoală din Iaşi: elevii romi, puşi separat de cei români. Cazul a ajuns la CNCD

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O şcoală din municipiul Iaşi a fost reclamată la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) fiind acuzată de segregare pe criterii etnice a elevilor romi. Reprezentanţii şcolii, dar şi cei cei ai inspectoratului, neagă acuzaţiile.

Reclamaţia a fost formulată de Centrul de Advocacy şi Drepturile Omului (CADO), o organizaţie nonguvernamentală care a realizat un studiu la nivelul regiunii Moldovei cu privire la segregarea şcolară a copiilor romi. Potrivit plângerii înaintate CNCD, reprezentanţii Şcolii „Bogdan Petriceicu Heşdeu“ din Tătăraşi ar distribui pe criterii etnice elevii care se înscriu la această unitate, cei romi fiind repartizaţi în proporţie majoritară în corpul C al şcolii.

De asemenea, romii ar avea parte, se arată în plângere, şi de un act de educaţie de o „calitate inferioară celui practicat în alte corpuri ale aceleiaşi şcoli“. CNCD a deschis deja o investigaţie, pentru a constata dacă cele reclamate de CADO sunt sau nu adevărate, urmând a fi audiate toate părţile implicate.

Conform reclamaţiei, Şcoala „B.P. Haşdeu“ dispune de mai multe corpuri, C fiind cel în care ar fi distribuiţi cu preponderenţă elevii de etnie romă. „În corpul C învaţă preponderent copii de etnie romă, iar corpul profesoral, mai ales la învăţământul primar, cuprinde un procent mai mare faţă de celelalte corpuri personal didactic suplinitor sau pensionat. De asemenea, părinţii copiilor educaţi în corpul C al şcolii reclamă calitatea proastă a educaţiei primite de copiii care termină clasa a IV-a fără să ştie să scrie sau să citească şi sunt în pericol de abandon şcolar după ce trec la ciclul gimnazial“, se arată în reclamaţie.

Ce spun reprezentanţii şcolii

Potrivit CADO, situaţia ar fi fost semnalată de părinţii elevilor de etnie romă care învaţă în corpul C al şcolii. De asemenea, părinţii au mai spus că în Corpul C nu s-ar organiza clasa 0, şi că elevii ar fi fost înscrişi direct în clasa I, deşi unii aveau 6 ani. „Unii dintre părinţi declară că au încercat să-şi înscrie copiii la şcoală în alte corpuri ale aceleiaşi şcoli, însă au fost refuzaţi. Alţi părinţi au încercat să îşi transfere copiii în alte şcoli, însă au fost fie refuzaţi, fie copiii nu aveau cunoştinţele necesare pentru a se integra în procesul educativ din acele şcoli, motiv pentru care unii au revenit la aceeaşi şcoală“, se mai arată în plângere.

Reprezentanţii unităţii de învăţământ neagă, însă, cu vehemenţă acuzaţiile. Directorul Ionel Nechifor ne-a precizat, ieri, că plângerea este neîntemeiată. „Sunt şi copii români şi copii romi. A fost, într-adevăr, un inspector pentru a verifica situaţia. În ceea ce priveşte calitatea educaţiei, este la fel în toate corpurile“, ne-a spus Nechifor. La rândul lor, reprezentanţii ISJ au precizat că nici la instituţie şi nici la şcoală nu a ajuns vreo plângere referitoare la discriminarea elevilor romi şi că nici CADO nu s-ar fi adresat ISJ pentru a comunica care sunt intenţiile de cercetare. ISJ ne-a mai precizat că ONG-ul ar fi colectat date fără un suport sociologic adecvat, folosind metode neştiinţifice, colectarea datelor fiind făcută prin chestionare electronice. Din acest motiv, reprezentanţii ISJ spun că „au îndoieli“ referitoare la exactitatea studiului realizat de CADO.

„Am constatat că ONG-ul care a formulat reclamaţia confundă deliberat mediul de rezidenţă al elevilor cu un presupus fenomen de discriminare (sugerând că ar exista probleme care ar justifica intervenţia finanţată) pentru a crea probabil un context favorabil iniţierii unor proiecte europene specifice (există linii tentante de finanţare pe această temă, pentru ONG-uri). Trebuie menţionat faptul că aspectele legate de segregarea rezidenţială nu ţin de competenţa ISJ. Astfel, ne rezervăm dreptul de a regla pe cale juridică afirmaţiile şi demersurile speculative şi nerealiste ale ONG-ului respectiv“, ne-au transmis reprezentanţii ISJ. Şcoala „B.P. Haşdeu“ a preluat în anul şcolar 2004-2005 şcolile „C. Negri“ şi „C. Conachi“, care au devenit corpurile C şi D ale unităţii. În corpul C învaţă doar elevii din clasele I-V, existând un total de patru clase. Aproximativ 55% din elevi sunt de etnie romă. Comparativ, în clasele din celelalte corpuri procentul elevilor romi este sub 10% pentru fiecare clasă.
 

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite