Zeci de ieşeni stau zilnic la cozi la ghişee ca în perioada comunistă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fie că trebuie să achite o factură sau doar să primească o informaţie, contribuabilul nu a scăpat de corvoada statului la rând. Mai mult, trezitul cu noaptea în cap şi aşteptatul în faţa uşii instituţiei sunt esenţiale pentru ca cetăţeanul să poată spera că problemele pe care le are se vor rezolva în ziua respectivă.

Plata unei facturi sau pur şi simplu obţinerea unei informaţii sunt lucruri pentru care cetăţeanul nu ar trebui să piardă mai mult de câteva minute. La unele instituţii sau furnizori de utilităţi acestea se transformă însă în veritabile maratoane de stat la coadă.

Sediul E.ON Iaşi, de pe strada Agatha Barsescu, nr. 4 bis, aproape de orele amiezii. Câteva persoane de vârste diferite aşteaptă afară. Pe treptele din faţa intrării într-un bloc de vizavi se aşează cu greu un bătrân cu o privire galeşă. „Am venit la ora 9.00, am primit un bon cu numărul de ordine 98, şi am deja vreo trei ore de când stau aici. E foarte aglomerat şi merge încet. Am de plătit curentul. Am fost şi ieri dar era şi mai aglomerat“, mărturiseşte Vasile Daju, pensionar.
Factura, cât e factura?

La de 72 de ani, ai putea spune că ieşeanul a văzut de toate în viaţă. „Se stă la rând ca pe vremea lui Ceauşescu, când te aşezai să prinzi un loc la lapte. Nu înţeleg de ce merge aşa de greu că doar am văzut că sunt ghişee“, mai spune bătrânul. Deşi, în mod normal, ar trebui să-şi poată plăti factura la curent la sucursala unei bănci, Vasile Daju nu are cum să facă acest lucru.

„M-aş fi dus ,dar nu a ajuns la mine încă factura nouă şi dacă nu plătim la timp, mi-e teamă că ne taie curentul. Înăuntru nu pot sta pentru că e foarte aglomerat. Asta este. Mai bine afară, la aer“, mai spune pensionarul împăcat cu gândul că-şi petrece amiaza pe nişte trepte din beton.
În sediul companiei, unde nu este permisă fotografierea sau filmarea, domneşte o atmosferă apăsătoare. Câteva zeci de persoane aşteaptă pe nişte scaune aşezate ca într-o sală de spectacol, cu privirile aţintite spre birourile angajaţilor, aşteptând să-şi audă numele.

Pe măsură ce-şi rezolvă problemele sau cedează în faţa orelor lungi de aşteptare, cetăţenii părăsesc clădirea. „La 9.30 am fost aici pentru o informaţie. Doream să ştiu cât am de plătit la curent şi gaz. Dar nu mai pot sta. Mă duc acasă să mănânc şi apoi mă întorc“, a spus şi ieşeanul Mihai Vărnescu.  
În unele cazuri, oamenii spun că şi-au luat liber de la muncă, convinşi că vor avea nevoie de mai mult de o oră pentru a pleca acasă cu inima împăcată. „Am venit să clarific o problemă legată de factură. E ceva strigător la cer. Lucrez şi a trebuit să-mi iau liber ca să pot sta aici să rezolv. Ceva trebuie făcut în privinţa asta“, s-a plâns şi Dumitru Popa, maistru.

O altă zi, aceeaşi problemă. Ion Rusu (70 de ani) locuieşte în comuna Victoria iar pentru a fi printre primii care vor da ochii cu angajaţii E.ON a plecat de acasă pe la ora 4.00. „Acum sunt al doilea la rând. Am avut în fiecare lună câte 50 de lei de plătit şi acum mi-a venit 300 de lei. Vreau să lămuresc problema“, se plânge bătrânul.

Reprezentanţii companiei spun că activităţile de comunicare cu clienţii au fost reorganizate şi că le-au fost puse la dispoziţie canale de comunicare uşor accesibile. „În prezent, aceştia au posibilitatea să aleagă varianta pe care o consideră cea mai convenabilă, consumatorii de gaze naturale şi energie electrică putând să ne contacteze telefonic, prin e-mail, fax, poştă şi, de asemenea, pot utiliza serviciile online disponibile prin intermediul paginilor web“, se arată într-un răspuns oferit de Departamentul Comunicare Corporatistă E.ON România.

În ce priveşte întârzierile facturilor, reprezentanţii companiei mai precizează că au fost efectuate modificări în sistemul informatic, pentru optimizarea bazelor de date. „Aceste modificări au generat unele întârzieri în procesul de facturare a energiei electrice către consumatori, dar această situaţie este în curs de soluţionare. Totodată, compania precizează că, pentru această întârziere generată de modificările în sistemul informatic, nu se vor percepe penalităţi“, se mai arată în răspunsul E.ON România.

„Şezătoare“ şi la sediile AJOFM şi Evidenţa Persoanei

Zeci de ieşeni aşteptau liniştiţi lângă clădirea Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă să-şi rezolve problemele, înainte de începerea activităţii.
În speranţa că astfel vor putea pleca mai repede acasă, oamenii au venit din timp la agenţie şi s-au aşezat conştiincioşi la rând, pe lângă zidul instituţiei. Alţii, mai puţin răbdători şi-au făcut de lucru prin zonă, nepierzând însă din ochi locul din coadă care li se cuvine. Constantin Chiriac (49 de ani), din localitatea Mogoşeşti, s-a înfiinţat în faţa sediului AJOFM Iaşi încă de la ora 7.00, pentru a-şi ridica adeverinţa pentru ajutor social. Om cu experienţă în domeniu, Constantin Chiriac are şi o explicaţie pentru „hărnicia“ sa.

„Am venit de dimineaţă pentru că ştiu că ziua de 22 în fiecare lună este foarte aglomerat. Dacă este un singur angajat durează mai mult, dacă sunt doi, merge mai uşor“, spune bărbatul.

O coadă de zile mari te paşte şi dacă vrei să ai o identitate.  La Serviciul pentru Evidenţa Populaţiei nu scapi fără câteva ore pierdute pentru a-ţi primi după aproape o lună de aşteptare buletinul de identitate. În instituţie funcţionează un singur aparat de fotografiat, iar conducerea spune că au un deficit de zece persoane pentru că legea nu le permite să facă noi angajări. Totodată, instituţia ar avea nevoie, potrivit şefului Marius Bodoga, de un nou sediu în care să funcţioneze şase ghişee, fiecare cu o cameră foto şi o sală de aşteptare.

„Oamenii se bulucesc câte o sută dimineaţa pentru că aşa s-au obişnuit. În a doua jumătate a programului la ghişee este însă gol şi în câteva minute şi-ar rezolva problema. Ar trebui ca cetăţenii să-şi schimbe mentalitatea. În acest moment au fost detaşate la noi cinci persoane de la Primărie şi sperăm să stea măcar şase luni pentru că în lunile iulie-august se triplează numărul de cereri“, a explicat şeful Serviciului de Evidenţă a Persoanei.

Aşteptatul la rând, greu de sancţionat de OPC

Nemulţumirile cetăţenilor legate de orele petrecute la cozi par să nu aibă o rezolvare concretă din partea inspectorilor Oficiului pentru Protecţia Consumatorului (OPC) Iaşi. Potrivit reprezentanţilor acestei instituţii, cele mai multe reclamaţii făcute de cetăţeni de la începutul acestui an împotriva societăţilor furnizoare de servicii sunt îndreptate împotriva E.ON Electrica- 91 de reclamaţii, E.ON Gaz- 42 de plângeri, respectiv RCS-RDS cu 98 de reclamaţii.

„Multe dintre ele nu sunt întemeiate. În ce priveşte E.ON, cele mai multe nemulţumiri sunt legate de desele întreruperi de curent“, a spus Daniel Piftor, director OPC Iaşi. În ce priveşte nemulţumirile clienţilor legate de statul la coadă, acesta spune că amendarea unei instituţii din acest motiv este greu de realizat atât timp cât respectiva unitate nu şi-a asumat obiligaţia ca într-un anumit interval de timp să rezolve problema clientului.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite