Transport criminal pentru călătorii din Iaşi: tramvaie vechi şi pante abrupte (FOTO)

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tragedia de luni din Copou în care un om a murit şi şapte au fostă răniţi se poate repeta oricând. Un tramvai second-hand a spulberat şase maşini şi un autobuz. Specialişti din Iaşi, Bucureşti şi Arad, consultaţi de „Adevărul de Seară", spun că trebuie făcute revizii tehnice zilnice la tramvaie.

Cele 150 de tramvaie ale Regiei Autonome de Transport Public din Iaşi sunt adevăraţi monştri pe şine. Tancurile de 35 de tone nu oferă siguranţă în trafic, în condiţiile în care 40% din şinele de tramvai din Iaşi sunt în pantă, iar oraşul are cea mai abruptă linie de tramvai din Europa, cu o înclinare de 9%.

Citeşte şi:
Şofer RATT prin beat la volanul unui autobuz plin de călători

Iaşi: Tramvaiul ucigaş din nou la stradă. Prima expertiză exclude eroarea tehnică

EXCLUSIV Ieşeanul ucis de tramvaiul fără frâne a salvat viaţa unui coleg (FOTO)

Iaşi: Fratele asistentei rănită grav de tramvaiul fără frâne: „E un miracol că a scăpat doar cu nişte fracturi!" (FOTO, VIDEO, UPDATE)

În plus, ecartamentul este mult mai îngust decât în alte oraşe ale ţării şi liniile de rulare sunt foarte vechi. Vehiculele second-hand folosite pentru transportul public din Capitala Moldovei sunt scoase demult din uz în marile oraşe europene. Ajung la Iaşi prin donaţie, sunt recondiţionate şi puse din nou pe şine. Majoritatea sunt produse în anii '70. Cel mai vechi tramvai „datează" din 1961.

Şinele de tramvai, refăcute doar pe jumătate

Autorităţile locale au cheltuit până acum peste 25 de milioane de euro pentru reabilitarea a 26 de kilometri de şine de tramvai din cele 77, dar n-au investit şi în cutiile de fier. „Nu putem aduce tramvaie atât timp cât nu avem linii modernizate. Sunt şine în Agronomie, Super Copou, Grădinari, strada Muzicescu care intră în pământ şi pentru care încercăm să găsim finanţare", a spus primarul Gheorghe Nichita. Edilul-şef  susţine că are nevoie de 500 de milioane de euro pentru a moderniza restul liniilor de tramvai din oraş şi pentru a cumpăra 150 de vehicule noi, care costă 2 milioane de euro fiecare.

image

Tramvaiul implicat   în accidentul din faţa Bibliotecii Universitare, model Be 8/8, a fost construit în anul 1973, în Elveţia. Oficialii RATP susţin că, în 38 de ani, acest model n-a fost implicat în niciun accident care să fi fost cauzat de defecţiuni la sistemele de frânare.  „Vagoanele mai au probleme toamna, când cad frunze pe şine sau când este umezeală. Ori, acum n-a fost cazul", spune inginerul Dorian Geba, şeful Atelierului de Restaurări Vagoane din cadrul RATP Iaşi. Specialiştii în trafic feroviar susţin că, la Iaşi, cea mai bună soluţie ar fi căile de rulare cu ecartament „normal", cum este numit în domeniu cel de 1.435 de milimetri, în locul celui implementat în Capitala Moldovei, care are o distanţă între şine de 1.000 de milimetri.

Citește și: EXCLUSIV: Capul unui bărbat a fost strivit de un tramvai ucigaş, într-o zi de 13

image

 „Nu distanţa dintre şine este vinovată pentru accidentul de la Iaşi, ci tramvaiele noastre. Din considerente de economie, dar şi din inconştienţă primarul a luat «gioarsele» pe care le-au aruncat europenii. La ei în ţară ar fi costat mai mult să distrugă aceste vagoane decât să le doneze altora", explică Valer Blidaru, director în cadrul SC Astra Vagoane Călători SA din Arad.

Responsabilii transportului în comun din toată ţara susţin că soluţia tramvaielor este viabilă, dar trebuie cumpărate vehicule noi. „După părerea mea, declivitatea este principala cauză a accidentelor la Iaşi, nu ecartamentul. Un tramvai de 40 de tone se opreşte în 42 de metri, pe un teren plat. Cu cât strada este mai înclinată, cu atât se lungeşte spaţiul de frânare", a spus Mihai Scarlat, directorul Uzinei de Reparaţii Tramvaie din cadrul Regiei Autonome de Transport Public Bucureşti. 

Citeşte şi:

Vezi cum îşi iau ieşenii rămas-bun de la bărbatul ucis de tramvaiul lăsat fără frâne (FOTO şi VIDEO)

Ieşenii susţin pe Facebook nevinovăţia vatmanului din tramvaiul groaze

Iaşi: Vatmanul, singurul cercetat penal în urma tragediei de pe Copou. Vezi aici primele rezultate ale expertizei. (UPDATE)

Mutilată de tramvai la Botoșani

 Magda Lăbuşcă (37 de ani) este victima celui mai grav accident de tramvai produs la Botoşani, acum 3 ani. Un vagon a deraiat şi a intrat în maşina în care se afla femeia, care s-a ales cu o mână zdrobită şi traumatism cranian. Acum cere daune de 50.000 de lei. Şefii Eltrans au stabilit că vatmanul era vinovat, dar experţii i-au contrazis.

Autobuze second-hand scoase  demult din circulaţie în Olanda

Transportul public în Capitala Moldovei a fost ultima grijă a autorităţilor locale de zeci de ani. Ieşenii circulă în condiţii mizere, în cutii de conserve care se dezmembrează la fiecare curbă. Regia Autonomă de Transport Public Iaşi are un parc auto de 250 de vehicule, adică 150 de tramvaie şi câte 50 de autobuze şi microbuze. Ieşenii s-au arătat scandalizaţi în dese rânduri de condiţiile puse la dispoziţie de regia de transport public.

Microbuzele galbene marca Iveco au fost aduse în Iaşi în 2003, municipalitatea încă mai plăteşte rate pentru ele, dar vehiculele sunt conserve pe patru roţi. De când au ajuns în Capitala Moldovei, microbuzele au fost implicate în numeroase accidente şi multe abia mai pot ieşi din garaj. În anul 2005, edilii au cumpărat în leasing şi 50 de autobuze MAZ, care au o valoare de 10 milioane de euro. Contractul a fost garantat de Primărie, iar ratele lunare se ridică la 400.000 de lei. Pe străzile din Iaşi mai circulă şi 20 de autobuze închiriate de la o firmă din Olanda şi înmatriculate în Bulgaria, fiecare la un cost de 26.000 de lei.

image

Nici societatea privată de transport public, Unistil, nu asigură un transport sigur în Iaşi. În repetate rânduri, ieşenii s-au plâns de calitatea tehnică şi nivelul ridicat de poluare al maşinilor de pe cele şase trasee de transport concesionate la Primărie. (Gabriela Toma)

Declaraţii-cheie după tragedia din Dealul Copou

Tanţa Condurache, mama decedatului: „Indiferent ce se va întâmpla de acum, pe copilul nostru nu-l mai aduce nimeni înapoi. Noi nu acuzăm, Dumnezeu va judeca".

image

 Gheorghe Nichita, primarul Iaşiului: „Transportul cu tramvaiul este unul sigur. Accidentul a fost dintr-o eroare umană. Este un moment tragic şi grav. Vom trage concluziile când se va finalize ancheta".

Maricel Ghercă, directorul RATP: „Tramvaiul a fost donat de regia de transport public a oraşului elveţian Berna şi are o durată de viaţă de 52 de ani".

Cornelia Prisăcariu, prim-procuror: „Se vor face cercetări pentru a stabili dacă a fost vorba de culpa exclusivă a vatmanului sau dacă a fost vorba de o defecţiune. Aceste aspecte se vor stabili în urma expertizei".

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite