Pistele de biciclete, un lux în Moldova
0
Transportul ecologic în regiune există doar în proiecte. Moldovenii sunt condam-naţi să circule cu bicicletele prin gropi, iar în loc de benzi special amenajate în oraş edilii oferă cel mult porţiuni de câteva sute de metri marcate pe trotuare.
Pistele destinate bicicliştilor din Moldova sunt pavate cu indiferenţa oficialilor. În cele mai mari oraşe aceste benzi lipsesc. Acolo unde însă cândva au fost amenajate, acum se plimbă câinii comunitari. Singura pistă din Bacău despre care se spune că este destinată bicicliştilor este cea de lângă Insula de Agrement.
De pe culoarul de doar 800 de metri, puţin cunoscut de băcăuani, lipsesc marcajele rutiere, iar cei care-l folosesc cel mai des sunt maidanezii. „Eu merg aproape în fiecare zi pe jos pe această străduţă şi foarte rar văd biciclişti“, a spus băcăuanul Ioan Mârzu, de profesie electrician. Deşi pistele de bicilişti ar trebui amenajate în tot oraşul, edilii băcăuani susţin că acest lucru nu este posibil.
Pietoni şi roţi pe trotuar
Pentru a bifa existenţa pistelor, oficialii suceveni au împărţit troatuarele cu var. „Mare lucru: au tras două dungi albe pe trotuar, pe partea interioară şi asta a fost tot. Nu mi se par piste de biciclete“, a spus Alexandru Filimon, elev. Viceprimarul Viorel Seredenciuc susţine că în municipiul Suceava există 3,4 kilometri de piste destinate celor care circulă pe două roţi. „Pentru amenajare, Primăria a ales varianta mai ieftină pentru bugetul local“, a explicat Seredenciuc.
Acesta a menţionat că nu există în proiect alte investiţii legate de piste, deoarece pe raza municipiului vor avea loc mai multe lucrări la reţelele de apă, gaz, canal sau comunicaţii, care se vor intersecta permanent cu pistele, iar acestea vor necesita reparaţii.
Fără piste la Piatra Neamţ
Pietrenii care obişnuiesc să meargă cu bicicleta nu au la dispoziţie rute special amenajate în Piatra Neamţ. În schimb, edilii se laudă cu un proiect depus la Administraţia Fondului pentru Mediu pentru un culoar de 750 de metri. „Pista va fi acoperită cu un asfalt special şi va fi înălţată faţă de nivelul carosabilului, ca să nu fie încălcată de maşini“, a precizat Irinel Pascu, coordonatorul proiectului de 2,5 milioane de lei care mai cuprinde amenajarea de spaţii verzi şi montarea unor toalete ecologice.
Şi oficialii botoşăneni promit că pe trei străzi, cuprinse în proiecte de asfaltare pe bani europeni, vor fi amenajate astfel de benzi. Deşi lucrările vizează asfaltarea a bulevarde întregi, pistele destinate bicicliştilor nu vor avea mai mult 1,1 kilometri.
Pistă din pavele pe banii UE
În municipiul Iaşi, edilii au început abia luna aceasta lucrările la prima pistă destinată bicicliştilor. Investiţia de aproape 800.000 de lei, asigurată din fonduri europene, pare mai mult o struţo-cămilă. Practic, din cei 11 kilometri ai culoarului ce va fi gata la vară doar o porţiune va fi realizată din asflat special, restul fiind făcut din pavele.