Pelerinaj la Iaşi pentru CET şi Aeroport

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Delegaţiile străine se arată interesate să preia cele două instituţii cu situaţii financiare dezastruoase, dar edilii nu par să-i încurajeze. Autorităţile locale s-au limitat la a strânge portofoliile acestor societăţi, fără a încheia şi parteneriate cu investitorii din SUA, Austria sau RP Chineză. 

Marile companii de profil au fost interesate să investească în modernizarea Aeroportului încă de la primele discuţii asupra proiectului, iniţiate din 2005. „Aceste firme fac vizite de tatonare, noi îi introducem în baza de date şi îi informăm cu privire la modificările din proiect. Aş dori să am o discuţie de principiu cu toţi la un loc, şi să spună exact ce vor să investească. Majoritatea doresc să concesioneze lucrările, să ne predea Aeroportul la cheie şi noi să le plătim rate“, a spus Constantin Simirad, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ).

Acum şase ani, reprezentanţii firmei Credinvest International din Malta au venit la Iaşi pentru a iniţia un parteneriat public-privat cu şefii CJ, au semnat o scrisoare de interes, urmând să fie invitaţi la o viitoare negociere.

„Trebuie să ne hotărâm ce facem cu Aeroportul“

Prin Ambasada României la Beijing, patru firme au înaintat oferte CJ, Beijing Aviation Tianshun, Sinosure (Agenţia de Investiţii a Ministerului de Finanţe al RP Chineze), Lucky Rich şi China Potevio Company. Delegaţia primei societăţi a venit cu o ofertă solidă acum trei ani şi a revenit în decembrie 2010. Aceştia au oferit o posibilă finanţare a întregului proiect de modernizare, pe baza unui împrumut. O altă propunere complexă a aparţinut agenţiei Sinosure care a sugerat constituirea unui grup de lucru care să evalueze economic-financiar proiectul şi să intermedieze încheierea unui contract de tip „BOT“ (construcţie-operare-transfer), care ar trebui să fie executat de una din cele mai mari companii de construcţie din Asia- China State Construction Engineering Corp.

Şi reprezentanţii firmei spaniole Obrascon Huarte Lain SA au ajuns în iunie anul trecut la Iaşi, iar Jovanda Limited, Encino, din SUA a propus un proiect „la cheie“ şi a cerut o garanţie de 25 de milioane de euro pentru o investiţie de 200 de milioane de euro.

De la iniţierea anunţului de intenţie pentru modernizarea Aeroportului, şapte firme din ţară, Italia, Spania, SUA, Austria s-au arătat interesate de execuţia sau concesionarea Aeroportului. „Fiecare vine cu un portofoliu foarte bine prezentat. Majoritatea firmelor sunt interesate de construcţii, dar până nu scoatem la licitaţie lucrările, nu putem să ne orientăm asupra unei oferte. Nu putem să ne axăm pe o ofertă până nu ne hotărâm ce facem cu acest proiect. În principiu, Aeroportul este văzut foarte bine de investitori. Există interes din partea firmelor, nu este un punct mort“, a spus Laura Păstrăvanu, şefa Direcţiei de Proiecte şi Dezvoltare Durabilă din cadrul CJ.

CET, între coreeni, finlandezi şi ruşi

Soarta Centralei Electrice de Termoficare a trezit interesul societăţilor franceze, coreene, finlandeze, elveţiene şi ruse. Edilii au purtat tratative cu fiecare din aceste firme, însă nici până acum nu au găsit vreo soluţie care să salveze centrala de la faliment. Şefii oraşului preferă o soluţie unitară, adică potenţialul investitor să preia în totalitate sistemul de termoficare, nu doar producerea de agent termic.
„Toţi străinii vin şi culeg informaţii pentru clarificare. De vină pentru nesoluţionarea problemelor la CET este inconsistenţa legislativă privind parteneriatul public privat. CET este foarte atractiv pentru investitori, avem proiectul pe mediu pe bani UE, avem o piaţă foarte serioasă a energiei termice cu un număr de clienţi care poate fi dublat. Delegaţiile au fost multe, dar soluţie nu stă neapărat într-un investitor străin care ar avea însă două atuu-uri, un capital şi un altfel de management“, a spus Dorin Ivana, directorul CET.

Vor să scoată la licitaţie serviciul de termoficare

O delegaţie a firmei Dalkia România, companie care produce cea mai ieftină gigacalorie din ţară şi care a investit în modernizarea mai multor centrale termice din ţară, a venit la Iaşi pentru a pune bazele unui eventual parteneriat public privat. Vizite similare au făcut firmele Ludan Grup, Optimum Energy Development din SUA sau societatea de procesare a cărbunelui, OET din Bulgaria.

Sud-coreenii de la KEPCO (Korea Electric Power Corporation) au venit la Iaşi în luna iunie pentru negocierea preluării sistemului de producere şi distribuţie a agentului termic. O altă firmă interesată de termocentrala ieşeana, Vahanen, din Finlanda, şi-a amânat vizita la Iaşi pentru luna august.

„Eu cred că, până în toamnă, CET va fi preluată de un investitor privat. Noi vrem să scoatem la licitaţie concesionarea întregului serviciu de termoficare. Imediat după discuţiile cu firma din Coreea de Sud vom începe să lucrăm la caietul de sarcini. Francezii de la Dalkia, de exemplu, vor concesionarea întregului serviciu, dar să vedem în ce condiţii. Totuşi, dacă licitaţia nu va fi gata până în sezonul rece, vom ceda serviciul prin negociere directă. Se poate şi aşa, pentru o perioadă scurtă“, a spus primarul Gheorghe Nichita, după vizita coreenilor la Iaşi.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite