Ce trebuie să ştie ieşenii despre eliberarea actului de identitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Documentul se eliberează pentru prima dată cetăţenilor români la împlinirea vârstei de 14 ani. Buletinul trebuie modificat în anumite condiţii sau în cazul expirării valabilităţii. Demersurile pentru schimbarea actului trebuie făcute în 15 zile.

Termenul de valabilitate al cărţii de identitate este, conform reprezentanţilor Direcţiei Locale de Evidenţă a Persoanelor (DLEP), de patru ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani, de şapte ani pentru persoanele între 18 şi 25 de ani şi de zece ani, după împlinirea vârstei de 25 de ani. Persoanele care au trecut de 55 de ani nu mai trebuie să îşi schimbe actul de identitate.


Cererea pentru eliberarea buletinului se depune personal, la sediul DLEP, iar cartea de identitate se eliberează doar titularilor. În cazul în care solicitantul nu se află în ţară, actul va fi ridicat de către un mandatar care va prezenta o procură specială pe care trebuie să fie aplicată fotografia titularului, autentificată de misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din statul în care se află solicitantul.


O carte nouă de identitate poate fi eliberată la cerere în cazul în care termenul de valabilitate al actului ce urmează să fie înlocuit a expirat, dacă solicitantul îşi schimbă domiciliul, dacă se modifică denumirea şi rangul străzii sau al localităţii de domiciliu ori în cazul în care actul este deteriorat sau pierdut.


De asemenea, buletinul mai trebuie schimbat şi atunci când fotografia nu mai corespunde cu fizionomia titularului, în cazul atribuirii unui nou cod numeric personal, în cazul anulării actului de identitate sau în cazul realizării unei schimbări de sex.


Părinţii garantează pentru minori


În cazul expirării termenului de valabilitate a actului de identitate, ieşenii se pot prezenta la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor la care sunt arondaţi cu cel mult 180 de zile înainte, dar nu mai puţin de 15 zile, pentru a solicita eliberarea unui buletin nou. Cei care trebuie să îşi schimbe actul de identitate trebuie să ştie că nerespectarea acestor prevederi se sancţionează cu amendă cuprinsă între 40 şi 80 de lei, fără posibilitatea achitării în 48 de ore a jumătate din minimul sumei prevăzute.


Pentru eliberarea primului act de identitate sunt necesare cererea, care se obţine de la ofiţerul de serviciu sau se descarcă de pe site-ul DLEP, certificatul de naştere al minorului, actul de identitate al unuia dintre părinţi, certificatul de căsătorie al părinţilor şi o copie xerox şi originalul documentului cu care părintele face dovada adresei de domiciliu. În cazul expirării valabilităţii actului de identitate, cererii tip trebuie să i se ataşeze actul de identitate vechi, certificatul de naştere, în original şi copie, şi documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu. Dacă solicitantul a avut carte de identitate, va preda şi cartea de alegător.


Ghişee închise


Actele pentru realizarea buletinului de identitate şi eliberarea acestora se realizează, de la finalul lunii trecute, în acelaşi interval orar. Astfel, programul de lucru cu publicul de luni până miercuri este în intervalul orar 8.30 - 16.30. Joi, ghişeele vor fi deschise între 8.30 şi 18.30, iar vineri, între 8.30 şi 14.30.


„În ultima zi de vineri din lună nu se lucrează cu publicul. Această măsură este absolut necesară pentru asigurarea unui flux constant şi continuu la ghişeele serviciului şi pentru evitarea supraaglomerării. Totodată, de pe 27 iunie nu se mai eliberează bonuri dimineaţă, înaintea programului cu publicul“, spune Marius Bodoga, şeful Direcţiei Locale de Evidenţă a Persoanelor.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite