„Gaura“ de la centura Iaşiului se adânceşte cu 11 milioane de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Construcţia şoselei ocolitoare a municipiului devine tot mai costisitoare, după ce şefii de proiect au stabilit o nouă majorare. Proiectul mai înghite 47,14 milioane de lei după ce a fost finanţat iniţial cu 136 de milioane de lei şi suplimentat ulterior cu încă 27 de milioane de lei.

Şefii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi au anunţat că sunt nevoiţi să organizeze o nouă licitaţie pentru a putea realiza lucrări rămase restante la şoseaua ocolitoare a Iaşiului. Firma contractată iniţial, Vega ‘93 Galaţi, a terminat până acum doar 70% din lucrările necesare pentru darea în funcţiune a celor 13,9 kilometri din varianta de trafic greu a şoselei de centură şi a depăşit deja şi bugetul suplimentat pentru acest proiect.


O nouă licitaţie pentru al doilea constructor


Şefii DRDP explică „omisiunea“ de 30% prin faptul că studiul de fezabilitate a şoselei a fost refăcut în 2010 pe motiv că traseul s-a modificat din cauza instabilităţii versantului din zona lacului Ezăreni. „S-a deviat traseul, au apărut noi viaducte. Proiectul tehnic a adus noi liste de cantităţi, care a determinat valoarea nouă a contractului. Plus că strategia Companiei Naţionale s-a schimbat şi s-a hotărât stoparea la 20% a oricărei suplimentări“, a explicat Dănuţ Pilă, şeful DRDP. Noul contract, în valoare de 47,14 milioane de lei, ar trebui semnat pe 15 noiembrie, iar lucrările suplimentare ar trebui să dureze nouă luni.


Autorităţile susţin că termenul de finalizare a primilor 13,9 kilometri din şosea (iunie 2012) va putea fi respectat chiar şi în aceste condiţii. Noul constructor va completa lucrările deja executate şi va trebui să cârpească şoseaua de centură pe toate sectoarele drumului, chiar dacă prima porţiune, de 5,8 kilometri, a fost deschisă circulaţiei rutiere din iarna anului trecut. 

Astfel, pe primul sector, de la intersecţia cu DN28 până la rondul giratoriu la DJ248, noii constructori vor trebui să facă lucrări de deviere a reţelelor de apă potabilă, să mai execute aproape 5.000 de canale de colectare şi evacuare a apelor, intervenţii fără de care actuala construcţie ar putea fi grav degradată. În următorii doi kilometri de drum, trebuie turnate mixturi şi betoane asfaltice şi asigurate semnalizarea rutieră, şanţuri, rigole, parapete metalice şi consolidarea taluzelor.

image

Cel mai problematic sector din şoseaua de centură este porţiunea de 3,9 kilometri de pe raza satului Ciurbeşti. Aici, cantitatea mare de precipitaţii din primăvară a dus la alunecări de teren. Fără lucrări de refacere şi consolidare a versanţilor, intervenţiile la şosea nu pot continua. „Fără executarea acestor straturi stabilizate lucrările executate până în prezent nu prezintă garanţia rezistenţei deoarece terenul de fundare este necorespunzător şi trebuie respectată soluţia dată de proiectant“, susţin specialiştii DRDP.  În această zonă, lucrările sunt sistate deoarece proprietarii de terenuri care trebuie să primească despăgubiri n-au permis accesul utilajelor. „Acum o parte din lucrări sunt sistate pentru că nu sunt rezolvate problemele de expropriere. Ne-am retras toate utilajele din zonă până se ajunge la o înţelegere“, a spus Dorin Duduţă, reprezentantul constructorului Vega ‘93.

Start la trafic uşor

Ultimul sector al centurii, până la intersecţia cu DJ248, şefii DRDP au contractat doar 50% din lucrările la terasamente, 20% la suprastructură, 38% la şanţuri şi 90% la consolidări. „Ultimii doi kilometri din centură sunt terenuri virgine şi trebuie lucrări de la zero“, a adăugat Dorin Duduţă. Conducerea DRDP va organiza în perioada următoare şi licitaţia pentru varianta de trafic uşor a centurii, de 8,17 kilometri, care ar trebui să pornească din dreptul satului Uricani şi să fie direcţionată prin municipiu, pe strada Cicoarei, Arhitect Berindei şi Nicolina, cu o penetraţie în cartierul Dacia. Aceste noi lucrări costă 79,3 milioane de lei şi vor dura trei ani de la data semnării contractului.

Proteste dure pe „centură“

Localnicii satului Ciurbeşti au protestat săptămâna trecută faţă de valoarea despăgubirilor primite în schimbul terenurilor pe care trebuie să se construiască şoseaua de centură. 40 de persoane au reclamat faptul că vor primi despăgubiri mult mai mici decât cele vehiculate acum un an, de la 10 euro pe metru pătrat la 0,16 sau 0,24. Mai mult, constructorul şi-a retras utilajele din zonă şi lucrează pe primii 11 kilometri de şosea deoarece proprietarii nu permit accesul muncitorilor. „A apărut o nouă procedură de expropriere cu etape şi mod de evaluare diferite. 75 de proprietari au fost expropriaţi după legea veche, iar 312 persoane vor primi despăgubiri după noile reglementări“, a spus Dănuţ Pilă, directorul DRDP.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite