Cimitirul cu rable de lux din cartierul ieşean Bularga

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Abandonate de proprietari pe spaţiul public, acestea au fost ridicate şi depozitate, unele de mai bine de un an, în baza societăţii Servicii Publice din subordinea Primăriei.

Unele dintre cele mai scumpe maşini din oraş se găsesc în cimitirul de rable din baza societăţii Servicii Publice, din cartierul Bularga. Aproximativ 50 de vechituri îşi aşteaptă în zadar proprietarii. Altfel vor ajunge un morman de fier, bun de reciclat.

Pentru că multe dintre ele au fost abandonate de proprietari de mai bine de un an, răscumpărarea lor a ajuns să coste cât nu fac. Pentru a putea reveni cu ea pe stradă, stăpânul unei astfel de maşini ar trebui să scoată din buzunar zeci de mii de lei pentru că o zi de cazare în cimitirul societăţii este 120 de lei.

Cazarea, mai scumpă decât maşina
Autoturismele au fost ridicate în mare parte în urma unor sesizări ale ieşenilor deranjaţi de faptul că vechiturile vecinilor le ocupă inutil spaţiile de parcare de lângă bloc. De-a lungul timpului, pe poarta cimitirului au intrat modele felurite, unele dintre ele produse prin anii ’50-’60. „Sunt toate mărcile de maşini aici, de la Dacia, Olcit şi Trabant, până la Fiat, Audi sau Volkswagen. În prealabil, proprietarii au fost anunţaţi că li se vor ridica maşinile, prin intermediul unei buline lipită pe caroserie. Acum, ca să le recupereze, ar trebui să plătească contravaloarea perioadei cât a stat aici, dar suma este mult mai mare decât valoarea maşinii“, explică Marius Sârbu, şef secţie mecanică.

Printre scheletele mâncate de rugină sunt însă şi câteva exemplare pe patru roţi care arată de parcă ar fi  ieşit de pe poarta fabricii de puţin timp. O dubiţă VW, cu jante impresionante şi vopseaua strălucitoare, face notă distinctă. „Dubiţa are cred mai bine de un an de când a fost adusă aici. Este într-o stare foarte bună, are motor pe benzină. Dacă proprietarul nu vine să o recupereze va ajunge la fier vechi“, mai spune Marius Sârbu. Pe bancheta din faţă, un ambalaj de gumă de mestecat şi un port-document gol sunt singurele amintiri lăsate în urmă de stăpânul dubiţei. Nici maşinile mai noi nu par să-i mai tenteze pe stăpâni atunci când taxa de recuperare este mare. Un Opel breack, cu Euro 2, ar putea avea aceeaşi soartă ca suratele sale mult mai vechi şi ramolite.

„Era parcată neregulamentar şi pusă la vânzare prin Podu Roş parcă. Proprietarul ei a fost identificat şi a spus că vine să o recupereze, dar nu a mai apărut. Cred că ar trebui să dea în jur de 20.000 de lei ca să o ia  de aici. Nu cred că îi convine să dea atâţia bani mai ales că şi taxa de primă înmatriculare l-ar ajunge foarte mult“, a mai spus Marius Sârbu. Pentru a putea fi identificate uşor, fiecare maşină a primit un număr. Un Fiat Ritmo căzut parcă din vâltoarea unui uragan a primit onoarea ca, până la momentul casării, să poarte numărul unu. Nu doar maşinile mici şi abandonate prin oraş au căzut „victime“ angajaţilor de la Servicii Publice.

„De-a lungul timpului, am mai avut chiar şi un camion de la Piaţa CUG şi o dubă în care oamenii fără adăpost îşi încropiseră un loc unde să stea. Când a fost adusă aici erau înăuntru tot felul de lucruri gen borcan de muştar sau tacâmuri de unică folosinţă“, a mai spus angajatul. Nici dacă s-ar găsi un suflet bun, şi cu dorinţa şi posibilităţile financiare de a readuce la viaţă o astfel de maşină, lucrurile nu ar sta altfel pentru bătrânelele motorizate. „Pentru a o ridica trebuie să vină proprietarul cu toate actele şi cu dovada că este cu toate taxele la zi“, explică Marius Sârbu.

Buni de plată pentru parcări neregulamentare

Şoferii care îşi parchează maşinile în locuri nepermise riscă să scoată mai mulţi bani din buzunar decât dacă, pentru a scăpa de aglomeraţie, ar folosi taxiul sau una dintre parcările amenajate în oraş. Zilnic, aproximativ cinci autoturisme sunt aduse la baza de la Servicii Publice pentru că staţionează neregulamentar. „Pe fiecare indicator cu oprirea sau staţionarea interzisă este trecut un număr de telefon unde proprietarul căruia i se ridică maşina poate suna. Totodată, este anunţată şi Poliţia Rutieră pentru ca posesorul maşinii să ştie că nu a fost furată“, explică Marius Sârbu, angajat al Direcţiei de Servicii Publice Municipale. Tariful pentru recuperarea unui autoturism luat pe platformă este de 430 de lei, pentru primele 24 de ore. Ulterior, pentru fiecare zi de întârziere se plătesc 120 de lei.

Cel mai mult a plătit, potrivit angajaţilor municipalităţii, un şofer care, după ce şi-a parcat neregulamentar autoturismul, a plecat în concediu. Când a revenit, a aflat că pentru a-şi lua maşina din bază trebuie să dea nu mai puţin de 4.000 de lei. „Problema este că nu avem suficiente locuri de parcare şi câteodată trebuie să staţionăm în locuri interzise. Sunt de acord să ne amendeze, dar numai după ce fac mai multe locuri de parcare“, spune Constantin Groza, şofer.

Unde sunt amplasate parcările cu plată în Iaşi
Cinema Victoria;
Strada Armeană;
Hala Centrală;
Banca Agricolă (Ghica Vodă);
Bulevardul Independenţei;
Piaţa Unirii;
Anastasie Panu;
Lăpuşneanu (Cinema Republica);
Piaţa Nicolina;
Preţul unei ore de parcare este de 1 leu. „Se intenţionează să se mărească numărul locurilor de parcare în oraş, dar legislaţia actuală nu-ţi permite să faci cheltuieli mai mari decât în anii precedenţi sau să angajezi noi oameni“, a explicat Letiţia Palaga, şeful Direcţiei de Administrare a Patrimoniului Public şi Privat. Din parcările cu plată s-au încasat anul trecut 321.864 de lei. De asemenea, în 2010 au fost scoase la licitaţie 603 locuri în parcările de reşedinţă, însă doar 583 au fost adjudecate. Suma încasată în urma închirierii s-a ridicat la 661.515 lei.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite