Analiză Firmele abonate la contractele pe zeci de milioane de euro ale Primăriei Iaşi
0Trei firme cu vechime pe statele de plată ale municipalităţii din Iaşi câştigă în continuare, cu predilecţie, zeci de milioane de euro din proiectele cu finanţare UE desfăşurate în oraş. Primul contract „cu greutate“ a fost deja atri-buit firmelor Martin Rose, Vega ’93, Conest şi Citadin, care vor asfalta 16 străzi din municipiu, în schimbul a 13,5 milioane de euro.
Firma germană Martin Rose Gmbh este abonata contractelor de reabilitare a liniilor de tramvai ale Primăriei Iaşi, obţinând în ultimii trei ani contracte chiar şi fără licitaţie de 26,6 milioane de euro. În 2008, firma a obţinut 19,5 milioane de euro pentru reabilitarea a 16 kilometri de şină pe ruta Gară-Billa-Arcu-Bacinschi, precum şi la liniile de tramvai de pe podul Alexandru cel Bun.
Societatea a mai prins, fără licitaţie, un pot de 1,47 milioane de euro pentru modernizarea liniilor de tramvai din zona Elena Doamna până în staţia Pădure. Cea mai recentă suplimentare de contract a fost acum două luni, atunci când germanii au primit fără licitaţie 2,3 milioane de euro pentru a înlocui liniile de tramvai de pe Anastasie Panu, lucrare care va fi finalizată în octombrie.
Chiar dacă se va ocupa doar de o mică parte din investiţia europeană „Dezvoltarea reţelei rutiere în zona culturală, istorică şi turistică a Municipiului Iaşi“, anume schimbarea liniilor de tramvai pe strada Gavril Muzicescu, între Fundaţie şi Colegiul Naţional, şi din Copou, între Rond Triumf şi Agronomie, firma Martin Rose a fost numită lider de proiect.
Şantiere fără sfârşit la Iaşi
„Ne ocupăm doar de liniile de tramvai, dar suntem lideri de proiect. Vom supraveghea respectarea contractului şi a graficului de execuţie. Avem cum să ducem contractul la bun sfârşit, avem capacitate şi asociaţi buni. Colaborăm bine cu Primăria“, a spus Andrei Zahner, manager Martin Rose. Un alt client fidel al banilor publici este firma Conest care a obţinut contracte bănoase cu Primăria Iaşi, în special în ultimii trei ani, precum lucrările de canalizare în municipiu, sau reabilitarea termică a blocurilor. Muncitorii de la Conest au tărăgănat închiderea şantierului de la Hala Centrală de patru ani, lucrare pentru care a încasat din fonduri publice 4 milioane de euro. Din contractul de 13,5 milioane de euro, Conest se va ocupa de străzile centrale, precum Palat, Sf. Lazăr, Brătianu şi Anastasie Panu.
Un „new entry“ printre abonaţii la banii ieşenilor este firma Vega ’93 din Galaţi, care se mai ocupă de construcţia şoselei de centură a municipiului, lucrare în valoare de 40,8 milioane de euro. Prin contractul proaspăt atribuit, aceştia se vor ocupa de asfaltarea a opt străzi din zona Copou, Gavril Muzicescu, bulevardul Carol I, Ghica Vodă, aleea Sadoveanu, Lascăr Catargi.
Vor un contract de 22,6 milioane de euro
„N-am mai avut contracte cu Primăria, dar acum vrem să ne dezvoltăm şi pe piaţa de la Iaşi. Avem o bază de producţie la Leţcani, cu staţie de mixtură asfaltică, betoane şi parc auto. Avem şi peste 3.000 de salariaţi şi ne descurcăm cu toate lucrările“, a spus Dorin Duduţă, director zonal în cadrul Vega ’93. Firmele Conest şi Vega ’93 au câştigat deja licitaţia pentru construcţia pasajului Octav Băncilă, un alt proiect european de 13,7 milioane de euro. Dacă nu vor fi contestaţii, firmele, în asociere cu Eky Sam şi Corefero, se vor ocupa de construcţia pasarelei care va face legătura între cartierul Alexandru cel Bun şi Păcurari şi de asfaltarea a nouă străzi în zonă.
„Proiectul Octav Băncilă are o durată de trei ani, ceea ce ne permite să ne ocupăm de mai multe proiecte. Avem 500 de angajaţi, deci putem face faţă“, a spus Viorel Cozma, directorul general Conest. Aceste două firme, împreună cu Martin Rose, se vor înscrie şi la licitaţia pentru construcţia pasajului subteran de la Fundaţie, un alt contract din fonduri europene, de 22,6 milioane de euro.
Rocadă cu firmele de casă între Consiliul Judeţean şi Primărie
Societatea Euroconstruct Group, firmă de casă cu vechime a Primăriei Iaşi, s-a mutat în ultimul an la Consiliul Judeţean. Unitatea deţinută de omul de afaceri Constantin Pricop a început să primească contracte de lucrări din 2007 de la Primărie în cadrul primelor două etape din programului „Marea Asfaltare“, în valoare de aproape 25 de milioane de euro. Societatea s-a abonat şi la banii europeni ai Consiliului Judeţean şi a obţinut un contract de 11,6 milioane de euro pentru asfaltarea DJ 282 Iaşi-Botoşani. În schimb, un abonat la banii judeţului se orientează acum şi la contractele municipalităţii. Anul trecut, firma Eky Sam a obţinut prin licitaţii cel puţin patru contracte cu CJ, în valoare totală de 2 milioane de euro. Cel mai mare, de 7,53 de milioane de lei, prevedea modernizarea DJ282 Lungani-Sineşti-Mădârjac-Runcu-Poiana de Sus-Ţibana, de 7 kilometri. Societatea îşi umflă veniturile acum din proiectul cu fonduri UE pentru construcţia pasajului Octav Băncilă.