PORTRET Hunedoreanul Marius Benea învaţă studenţii cum trebuie să vândă percepţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mihai Benea
Mihai Benea

Acesta predă tinerilor „arta” marketingului. El spune că primul promoter din lume a fost şarpele Evei.

NĂSCUT. 18 septembrie 1958
EDUCAŢIE. Doctor în economie, ASE Bucureşti, 1997
EXPERIENŢĂ. În meserie de 28 de ani
FAMILIE. Căsătorit, doi copii.

Cine poate spune ce este marketingul? Poate aţi fi tentaţi să răspundeţi că  marketingul este o ştiinţă din marea familie a teoriilor economice care promovează produse şi servicii. Nu vă mai chinuiţi! A fost o întrebare capcană. Marketingul nu promovează niciodată decât percepţii. Vinde impresii despre una sau alta din ofertele companiilor. Finalmente pare adevărat, dar totodată surprinzător! La fel ca  întreaga viziune pe care Marius Benea o are despre această ramură a economiei pe care o predă studenţilor la o facultate hunedoreană. „Sunt pasionat de marketing şi faptul acesta îmi creează diferite deformări profesionale. M-am surprins de multe ori în timp ce defineam caracterul unui om de afaceri în funcţie de modul în care arăta sediul său. De exemplu, un sediu în care toate birourile au uşile închise trădează un manager introvertit sau un fanatic al ordinii, în contradicţie cu şeful al cărui office e tapetat cu tablouri cu nuduri carnale care vorbesc evident despre un boem”, spune Marius Benea.

Deşi este tobă de economie, Marius Benea nu a reuşit să fie şi un super „business man”. Motivul? „E povestea aceea veche cu diferenţa dintre teorie şi practică. În România are circumstanţe agravante. Am deschis a 20-a firmă în judeţul Hunedoara în 1990.  Faptul că ştiu economie nu m-a ajutat însă prea mult ca să fac profit. Nu am reuşit niciodată să-mi planific afacerea aşa cum cere teroria economică. Mediul de afaceri la noi nu te lasă să faci asta. Aşa că am renunţat învins de ruleta rusească a legislaţiei şi fiscalităţii româneşti care ciuruie prea des întreprinzătorul. Eu îi pun în gardă pe studenţii mei la cursuri că viaţa bate la modul nefericit teoria economică, dar îi avertizez totodată că fără să cunoşti terorie nu poţi înţelege ce e bine şi ce e rău în arena economică reală”, spune profesorul.

Paradigma ardeiului roşu


Există oare vreun caz în care marketingul devine complet inutil?  Da !  Şi se întâmplă când vrei să promovezi un produs fără personalitate. „Chemaţi cei mai mari specialişti să promoveze un ardei galben plasat într-un raft plin cu ardei galbeni. Rezultatul va fi nul. Ardeiul galben ales ca subiect nu va ieşi în evidenţă. Ca să aibă efect, marketingul trebuie aplicat acelor produse care au ceva în plus faţă de concurenţă şi nu neaparat un preţ mai mic. Ca să continuu exemplu plastic ales, puneţi un ardei roşu printre ardeii galbeni. Nu trebuie mult marketing ca să îl vindeţi imediat”, explică Marius Benea. 

Întrebări şi răspunsuri

Daţi-mi un exemplu de marketing de succes?
Un exemplu simplu. Atunci când vinzi o maşină setează la radioul ei toate posturile de radio aşa cum le-a avut clientul în fostul lui automobil. Efectul este garantat.

Cumpărătorii trebuie să ştie marketing?
Există şi o teorie privitoare la comportamentul consumatorilor. E în avantajul lor să ştie cum funcţionează tehnicile de marketing.

Cât de multă informaţie trebuie pentru a fi la curent cu noutăţile în economie?
Eu studiez zilnic circa 50 de newsletter-uri pe care le primesc de la reviste de specialitate din toată lumea.

Ce-i place?
“Sunt un adept al păcii mondiale şi de aceea mă atrage ideea unei înţelegeri sincere între oameni”, spune Marius Bendea

Ce nu-i place?

Nu agreează lipsa de sinceritate, minciuna şi teatrul prost jucat de unii semeni care pozează în „băieţi de treabă”.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite