O hunedoreancă demonstrează că dobânda bancară este la mâna clienţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O femeie susţine că are dreptul la o dobândă mai mică. Pentru a evita scăderea dobânzii la creditele acordate clienţilor, băncile aplică tertipuri printre care şi procedura aprobării tacite.

Cristina Paico din Deva a contractat un credit în euro pentru nevoi personale cu ipotecă, credit cu dobândă variabilă. Pentru că normele europene o impun, Guvernul a aprobat o ordonanţă (OUG 50/2010) care obligă băncile să-şi raporteze dobânzile la indici de referinţă independenţi  (EURIBOR, ROBOR, LIBOR) şi nu ca până acum, la o „dobândă internă de referinţă”, care în esenţă, este stabilită arbitrar, funcţie de costurile de finanţare ale băncii. Cu alte cuvinte, prin aplicarea acestei ordonanţe, băncile pierd procente însemnate la dobânda aplicată. Ca să preîntâmpine fenomenul, unele bănci au trimis clienţilor scrisori prin care aceştia sunt informaţi asupra noului mod de calcul al dobânzii. Numai că este o problemă.

„Formula aplicată de bancă nu este corectă. După lege, în cazul meu, dobânda este EURIBOR (1,1 %) plus marja BCR (1,5 %), ceea ce înseamnă un procent de maxim  3 %.  În scrisoare, banca foloseşte în formula de calcul şi dobânda de referinţă a sa (8,9 %), ceea ce duce dobânda la 10,4 %, adică tot ca până acum”, spune Cristina Paico.

Aceasta precizează că în scrisoare se spune că în 15 zile de la primirea ei, noua formulă de calcul a dobânzii intră în vigoare prin „aprobare tacită”. „Nu sunt de acord cu asta şi am depus de urgenţă un refuz de acceptare la sediul BCR prin care îmi exprim dezacordul privitor la semnarea oricărui act adiţional la contract care foloseşte în formula de calcul indici neprevăzuţi de lege, în speţă «dobânda de referinţă». În situaţia mea, sunt mulţi clienţi ai băncii, dar puţini au sesizat despre ce e vorba”, spune Cristina Paico.

 „Vom încerca în prima fază să oferim o altă formulă, care poate fi chiar o dobândă fixă. Dacă nu se ajunge la înţelegere nu mai există decât două posibilităţi indicate de Asociaţia Română a Băncilor: clientul dă banii înapoi şi rupe contractul sau mergem în tribunal”, spune directorul departamentului Comunicare din cadrul BCR, Cornel Cojocaru. Potrivit şefului Oficiului pentru Protecţia Consumatorului Hunedoara, Romi Cărmăzan, 30 la sută din plângerile înregistrate în judeţul Hunedoara au ca obiect comisioanele ascunse ale băncilor.

„Banca a mizat pe lipsa mea de reacţie ca să-şi păstreze nivelul dobânzilor“.
Cristina Paico, client BCR

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite