Hunedoara: PORTRET / Mihai Lungeanu transformă poveşti în spectacole

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Hunedoara: PORTRET / Mihai Lungeanu transformă poveşti în spectacole
Hunedoara: PORTRET / Mihai Lungeanu transformă poveşti în spectacole

Hunedoreanul, deţinător a  trei premii  UNITER, este semnatarul regiei a sute de piese de teatru montate pe aproape toate scenele din ţară.

Profil
Născut - 29 ianuarie 1953.
Educaţie - Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică, Bucureşti.
Experienţă - Peste 30 de ani regie de scenă, 15 ani de regie teatru radiofonic, cinci ani la catedră
Familie - Căsătorit, doi copii.

Viaţa trăită în teritoriul marcat de vraja teatrului lasă urme. O anume elocvenţă, o subtilitate boemă în atitudine, o nelinişte ce pare a fi oricând gata să erup. În plus, citatele din dramaturgi celebri, menite a sublinia o idee, vin ca o deformare profesională pentru Mihai Lungeanu, regizorul hunedorean care de 32 de ani transformă tandemul scenă plus actori în emoţie.

A lucrat cu spuma scenei româneşti, de la Lepoldina Bălănuţă la Florin Piersic jr., de la Marcel Iureş la Victor Rebenciuc. A adus faţă în faţă în studioul de radio două nume sacre ale scenei în persoanele lui Radu Beligan şi Dan Puric.
„Sunt un regizor călăuză. Câteodată aspru, câteodată sâcâit, mereu atent la nuanţe şi întotdeauna într-o stare de  explorare a drumului de la intenţie la succes”, spune regizorul.

Numărul metamorfozelor prin care trece textul autorului e limitat doar de imaginaţia şi viziunea regizorului. „Am montat Ţara lui Gufi de Matei Vişniec în şapte variante. De exemplu,  textele pieselor lui Sheakespeare sunt aproape toate variante ale textului original. Există chiar şi un Hamlet modern care foloseşte un limbaj la zi, departe de exprimarea arhaică a epocii. Singurul text unde regizorii români respectă cu sfinţenie şi ultima virgulă este Caragiale. Nimeni nu a îndrăznit niciodată să spună că poate face un text mai bun decât marele maestru”, spune Mihai Lungeanu.

„Parcă umblam prin mâl!”

Întrebarea este dacă un regizor, care şlefuieşte jocul actorilor pe scenă, poate juca la nevoie în locul lor. Mihai Lungeanu a trăit o dată acest experiment . „Cu ani în urmă, la Galaţi, am fost nevoit să joc un rol pentru că titularul se îmbolnăvise. Fiind regizorul piesei, ştiam textul şi cunoşteam personajul. A fost un fiasco total. Parcă umblam prin mâl pe scenă, eram dominat de o emoţie pe care nu am putut să mi-o stăpânesc. Pur şi simplu, nu sunt în stare să joc”, a conchis regizorul.

Piesa manifest

Se numeşte „Prăpăstiile oraşului” şi e scrisă de Matei Millo. Piesa a fost pusă în scenă la Chişinău de Mihai Lungeanu în decembrie 2001 cu actori moldoveni. La câteva luni, intelectualitatea românească din Basarabia lua atitudine faţă de introducerea obligatorie a limbii ruse în şcoli. Una din formele de protest a fost piesa montată de regizorul hunedorean, ale cărei replici scrise de Millo în limba română arhaică au fost scandate în piaţa centrală din Chişinău. „Am fost emoţionat că piesa regizată de mine a devenit un fel de manifest pentru libertate dincolo de Prut”, spune Mihai Lungeanu.

Întrebări şi răspunsuri
Costă mult să faci teatru azi?
Montarea unei piese costă de la 10.000 la 200.000 de lei. Pentru realizarea unei piese, un regizor român poate câştiga aici între 5.000 şi 7.000 de euro.

Ce proiecte aveţi în plan?
Să regizez piese de teatru pentru copii, cu actori copii. Succesul este dinainte garantat pe o formulă de acest tip.

Credeţi că vremurile noi va ucide atracţia pentru scândurile scenei?
Nu, atâta timp cât teatrul are resursele să se reinventeze.

ce-i place
„Aştept mereu cu nerăbdare piesa următoare. Îmi place să lucrez într-un mediu fair-play, dacă se poate cu oameni care-mi sunt simpatici ”, mărturiseşte Mihai Lungeanu.
ce nu-i place
„Paradoxal, deşi o apreciez pe scenă, dezavuez ferm făţărnicia, prefăcătoria murdară din viaţa de zi cu zi”, spune Mihai Lungeanu.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite