“Ploi de aur” şi cristale pentru copiii dezavantajaţi social din Hunedoara

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fondurile europene ajută şaizeci de elevi hunedoreni proveniţi din familii sărace sau destrămate să ţină aproape de şcoală. Copiii sunt cooptaţi într-o grilă de activităţi extraşcolare în care, pe baza unor activităţi de laborator practice inedite, învaţă fizică, chimie, biologie şi informatică.

Timp de patru ore în fiecare sâmbătă, 60 de elevi hunedoreni, dezavantajaţi social, se joacă de-a Einstein făcând zeci de experimente inedite. Copiii au avut ocazia să facă analize pentru stabilirea propriilor grupe de sânge, şi-au determinat chiar ei propriul factor Rh, au realizat „ploi de aur” (pe baza unui amestec de azotat de plumb cu iodură de potasiu), au “îngrijit” cristale şi „grădini” chimice miniaturale.

image

Mini grădina chimică

În laborator copiii  au realizat zeci de materiale didactice precum pendula electrică “low-cost” din pahare de polistiren şi paie din plastic, au transformat multimetre digitale în detectoare de electrizare (un singur detector costă, potrivit cataloagelor de specialitate, aproximativ 50 de euro) şi au făcut observaţii miscroscopice asupra celulelor vegetale, a amidonului din plante, bacteriilor şi ciupercilor obţinute din infuzii de fân, a cloroplastelor şi cromoplastelor (ce dau culorile plantelor, fructelor şi legumelor), au extras pigmenţi de clorofilă, au obţinut cromatograme, au făcut teste cu solvenţi (apă, acetonă, alcool etilic), dar au învăţat şi cum să folosească aplicaţii ca Dreamweaver şi Java Script.


Potrivit Adrianei Ionescu, purtătoare de cuvânt al Asociaţiei Absolvenţilor, Părinţilor şi Angajaţilor Colegiului Naţional de Informatică „Traian Lalescu” din Hunedoara (Asociaţia APAC), elevii sunt beneficiarii unei Campanii de prevenire a abandonului şcolar - „Descoperă”, derulată de APAC. Campania „Descoperă” se derulează pe parcursul a 3 ani şi face parte din proiectul „O şansă europeană pentru copiii români”, fiind finanţată de Uniunea Europeană, prin Fondul Structural European, şi de Guvernul României. Ea include activităţi de recuperare şcolară (acolo unde este cazul) pentru 60 de copii, proveniţi din familii cu venituri mici sau destrămate, cu vârste cuprinse între 8 şi 16 ani, învăţarea experimentală a ştiinţelor (fizică, biologie, chimie şi informatică), dar şi excursii şi tabere tematice, de pildă tabăra de astro-fizică.


Ce spun copiii despre Campanie?

Una dintre beneficiarele campaniei „Descoperă”, Alexandra Hulban, elevă în clasa a IX-a se declară încântată de activităţile de la orele de curs, unde a descoperit, printre altele, în timpul lecţiei despre cromatografie, care sunt „moleculele leneşe” şi care sunt  „moleculele harnice”.


Adina Grigorescu, o altă tânără inclusă în campania „Descoperă” ,  spune că: “în clasa a opta chimia este mai grea, în comparaţie cu clasa a şaptea - primul an în care se studiază - şi începusem să am dificultăţi. Acum, însă, mi-e mult mai uşor să reţin formulele şi a început să îmi placă şi materia. Înţeleg mai bine şi doamna profesoară ne explică cu răbdare, dar ne ajută foarte mult şi experimentele. De aceea, la şcoala la care învăţ eu – adolescenta este înscrisă la Structura Şcoala Generală Nr. 9 din Hunedoara, dar este beneficiar al Asociaţiei Absolvenţilor, Părinţilor şi Angajaţilor Colegiului Naţional de Informatică „Traian Lalescu” - doamna profesoară a observat că am început să ştiu tot mai mult şi să fiu mai activă, aşa că îmi pune mereu întrebări şi mă scoate la tablă mai des”.

image

Adina Grigorescu (stânga imaginii) caută mecanismele care fac sarea să se dizolve în apă

Emanuel Păcurar, elev în clasa a IX-a, este un alt beneficiar al proiectului. În urma orelor de chimie el a devenit pasionat de cristale, a “crescut” propriul cristal,  dar şi o “grădină chimică”. Elevul a învăţat şi cum se stabileşte grupa sanguină la lecţiile de biologie pe care le freventează sora lui. 

image

Emanuel Păcurar (stânga imaginii) şi-a determinat singur grupa de sânge

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite