PORTRET / Călin Săliştean transformă maşinile în vedete pe şosele

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Călin Săliştean
Călin Săliştean

Hunedoreanul ştie să modifice la nivel profesionist motoarele automobilelor pentru mai multă putere şi performanţă.

Reţeta e următoarea: iei un automobil de serie, îi setezi electronica, după care, dacă se impune, se updatează  frânele, evacuarea şi suspensia. 
Ca regulă, ritualul acesta transformă o maşină obişnuită într-o supermaşină şi o supermaşină, într-un monstru al şoselelor. Călin Săliştean este singurul hunedorean care ştie să tuneze motoare de automobile. Primul tuning profesionist l-a făcut acum opt ani.

„Am crescut puterea unui Opel Vectra de la 100 la 125 de cai putere, modificând pistoanele, cilindrii, supapele şi evacuarea. A fost primul meu tuning mecanic şi mi-a luat aproape un an”, spune tunerul.  Pe lista de maşini tunate a hunedoreanului figurează la această oră peste 200 de automobile, printre care se numără şi trei bolizi care au primit „steroizii”  necesari pentru a face faţă Campionatului Naţional de Raliuri.

Tuning cu laptopul
Sunt sute de parametri care trasează  harta funcţionării unui motor de automobil modern.  Prin softuri speciale, Călin Săliştean poate seta oricare din aceşti parametri pentru a obţine efectul de tuning dorit. Sunt doar două opţiuni.

EKO-tuning, prin care motorul devine mai economic, sau tuning de putere, prin care automobilul primeşte surplus de cai putere şi cuplu motor. 
„Cu un an înainte de a opera pe un motor, am început să studiez aceşti parametri. Controlul  la motor  este total şi, dacă nu cunoşti detaliile, poţi face praf propulsorul.  Pot seta cu laptopul absolut orice,  de la cantitatea de fum scos la eşapament, la valoarea cuplului motor şi cantitatea de combustibil din amestecul de ardere”, spune specialistul.

Tuning pe X6
Piesa de rezistenţă pe panoplia de tuning  a lui Călin Săliştean este un BMW X6.  Prin preparare, puterea bolidului a crescut de la 235 la 282 de cai putere, iar cuplul a sărit de la 520 la 600 newtoni-metru.

„Prin tunarea motorului maşinile primesc în principal mai multă putere iar maşina câştigă la demaraj.  Efectul tuningului nu se răsfânge decât secundar asupra vitezei maşinii. Sporul de viteză dobândit de BMW-ul tunat de mine este de doar 10 km pe oră peste viteza maximă iniţială”, spune Călin Săliştean. 

„Killer tuning”
Potrivit hunedoreanului, puterea maximă pe care o Dacie Logan o poate obţine prin tuning este de 130 de cai putere.
„Mai mult de atât distruge motorul. Prin tuning poţi creşte perfomanţa motorului la cote nebuneşti. Dar,  corespunzător, motorul te va lăsa după trei drifturi”, spune tunerul. Prepararea cea mai agresivă o au maşinile de raliu.

Performanţa are însă în acest caz un preţ: motorul se uzează mai repede, iar în cazul unei Dacia Logan de raliu consumul de combustibil creşte cu cinci litri la sută comparativ cu modelul de serie.

Întrebări şi răspunsuri

Cât costă un tuning?
De la 300 de euro pentru un tuning în managementul electronic şi poate ajunge la 5.000-6.000 de euro în cazul unui tuning avansat cu modificarea componentelor motorului.

Cu cât poate creşte puterea unui motor prin ajustări?
La un motor aspirat creşterea de putere este de maxim 15 la sută. La un motor turbo procentul creşte până la 35 la sută.

În cât timp realizaţi o comandă?
Un tuning cu laptopul îmi ia maximum două ore. O modificare avansată poate lua chiar şi o lună de zile.

Ce-i place
„Îmi plac cursele de maşini. Sunt un fan al World Rally Championship, pe care îl urmăresc cu maxim interes de fiecare dată”, mărturiseşte Călin Săliştean.

Ce nu-i place
„Mediocritatea este de neacceptat pentru mine. Sunt un tip meticulos şi am pretenţia ca cei din jur să fie la fel ca şi mine“, a mai spus Călin.

Profil
Născut. 08 noiembrie 1975.
Educaţie. Bacalaureat.
Experienţă. Opt ani de tunig auto.
Familie. Căsătorit.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite