PORTRET: Alexandru Ranta fotograful starurilor din România
0
Pasionat de filozofie, literatură, film, de cultură, tânărul specialist în portrete este scenograf, scenarist şi autor de carte.
Tocmai terminase clasa a XI-a când a publicat primul volum cu dublu titlu: „Antologia jazz” şi „Metaforă şi resentimente”, carte jumătate poezie, jumătate proză. Râde şi spune că scrisul a fost „o chestie de tinereţe” şi adaugă repede, tot glumind, că se dezice de acel prim volum.
Facultatea de filozofie i s-a potrivit perfect. I-a avut ca mentori pe Gabriel Liiceanu, Andrei Pleşu, dar şi pe esteticianul Ion Ianoşi. Când era în ultimul an, în loc să se înscrie la un masterat pe tema filozofiei culturii, a vrut cinematografie. Aşa că a încheiat anul cu o lucrare pe tema sacrului la Mircea Eliade şi René Girard şi a continuat cu a doua facultate, unde s-a specializat în imagine.
De la Medeea Marinescu la Florin Piersic Jr.
Imagine înseamnă pentru Alex fotografie şi cinema, nu televiziune, despre care spune că este un spaţiu submediocru. Pasiunea lui vine din adolescenţă, când făcea fotografii cu un aparat compact, pe care, pentru că era insuficient ca optică, l-a schimbat cu un aparat mecanic german Practica, dotat cu trei obiective „un tip care acum se cam îndreaptă spre muzeu, dar pe care eu încă îl mai folosesc”, a menţionat tânărul.
Iniţial a lucrat ca fotograf de presă, însă ulterior a renunţat şi a ales să devină freelancer, având acum în derulare proiecte cu diferite reviste de prestigiu. Printre vedetele pe care le-a pozat cu diferite ocazii se numără Aurora Liiceanu, Medeea Marinescu, Maia Morgenstern, Florin Piersic Jr., dar şi Andrei Gheorghe. „Cu Florin Piersic mi-a plăcut cel mai mult să lucrez. Are o stare de naturaleţe extraordinară, nu are fiţe şi, în plus, chiar am avut ce să vorbim, pentru că e şi el regizor, actor şi scriitor. Mai mult, reuşeşte de minune să îşi păstreze tinereţea”.
Scenograf şi scenarist
Şi pentru că fuge de blazare, Alex Ranta spune că deşi obositoare, meseria de fotograf profesionist şi stăpân propriu îi vine de minune şi susţine că îi place să se simtă „hăituit”, ca să „îşi dea de sine, seama”. Pe lângă fotografie, îşi realizează singur şi decorurile apelând la acril, carton şi mult polistiren. Pasionat de filmul independent, a scris şi câteva scenarii, printre care un road-movie de dialog absurd, inspirat de nuvela „Falsul autostop”, a lui Milan Kundera.
Întrebări şi răspunsuri
Cât durează o şedinţă foto?
De la o oră la opt ore. Depinde ce sau pe cine pozezi. Dacă e vorba de fotografii ale unui personaj, pentru un interviu, poate dura mai puţin, dar dacă e vorba de un shooting de grup sau de modă, unde trebuie să aştepţi după machiaj, atunci poate dura o zi întreagă.
Care sunt următoarele tale proiecte?
O expoziţie foto pe peliculă, alb-negru, pe tema nudului feminin, pe care vreau să o construiesc într-un registru suprarealist, însă nu ştiu foarte exact ce va ieşi, pentru că în fotografie 60 la sută e imprevizibil, şi un alt proiect de fotografie inspirat de lucrările lui Gustav Klimt.
De ce are nevoie o persoană pasionată de imagine pentru a ajunge fotograf profesionist?
Camera nu este foarte importantă. Contează să munceşti, să experimentezi, să vezi foarte multe imagini ale „maeştrilor”. De asemenea, îţi trebuie îndrăzneală şi deschidere.
Ce-i place
„Să plec din Bucureştiul angoasant şi murdar, care pe de altă parte e şi singurul loc unde pot să-mi fac meseria, şi să merg pe munte. Fac asta dacă ajung acasă, la Hunedoara, când hoinăresc cu prietenii în Retezat sau Şureanu”, a spus Alexandru.
Ce nu-i place
„Vulgaritatea, lipsa de bun simţ de care mă lovesc aproape zilnic, lipsa de de cultură, de informare, ipocrizia şi mizeria”, a mai adăugat fotograful.
Profil
Născut. 28.04.1980, Hunedoara.
Educaţie. Facultatea de Filozofie, Facultatea de Cinematografie – Imagine, Bucureşti.
Familie. Necăsătorit, un frate mai mic, Iulian.