GALERIE FOTO Nouă epave pun în pericol navigaţia pe Dunăre. Cargoul Slatina ar putea bloca în orice clipă circulaţia pe fluviu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Fragment din cargoul Rhanda
Fragment din cargoul Rhanda

Eliminarea tuturor epavelor de pe sectorul Galaţi-Brăila ar costa bugetul public peste 30 de milioane de euro. Deocamdată există un plan doar pentru epava „Slatina”, pentru care operaţiounile de scoatere costă "doar" 10 milioane de euro.

Nu mai puţin de nouă epave ale unor nave scufundate încurcă în acest moment operaţiunile portuare şi navigaţia pe Dunăre în zona Galaţi. Asta cu atât mai mult cu cât, în ultima vreme, nivelul fluviului este foarte scăzut din cauza secetei.

GALERIE FOTO

Epave pe Dunăre - fragment din cargoul Rhanda

Conducerea Administraţiei Portuare a Dunării Maritime (APDM) Galaţi a anunţat că are un plan de scoatere a epavelor, dar că, cel puţin deocamdată, nu dispune de fondurile necesare.

Epavele costă 30 milioane de euro

Dintre cele nouă nave scufundate la Galaţi, doar cinci au proprietari cunoscuţi, celelalte patru fiind ambarcaţiuni abandonate în urmă cu mulţi ani şi nerevendicate de nimeni. Scoaterea tuturor ar costa, estimează specialiştii, peste 30 de milioane de euro.

Epava care produce cele mai multe probleme este cargoul maritim „Slatina" (proprietar Navrom Constanţa) care s-a scufundat în Dana 35 a portului Galaţi în 14 august 1991. „Slatina" are 4.800 tdw, 106 metri lungime, 14,8 metri lăţime şi fusese adusă pentru reparaţii capitale.

Nava se află lângă şenalul navigabil şi este aproape de intrarea în docurile şantierului naval. A fost iniţial ancorată cu parâme foarte groase, însă timpul şi-a spus cuvântul: ruperea acestora este iminentă, caz în care navigaţia pe Dunăre se va bloca. „O acţiune de înlocuire a legăturilor navei este imposibil de realizat deoarece stabilitatea epavei nu poate fi controlată şi viaţa scafandrilor ar putea fi pusă în pericol", a declarat George Petcu, directorul general al APDM Galaţi.

Dat fiind pericolul, în această toamnă vor fi demarate operaţiuni de scoatere (prin tăiere în bucăţi), care vor costa circa 10 milioane de euro.

Epava navei „Slatina" afectează şi activitatea Şantierului Naval „Damen". „În cazul navelor cu o lungime mai mare de 150 metri, scoaterea din doc este o operaţiune foarte riscantă şi poate duce la avarierea navelor în timpul manevrelor", afirmă „Damen", într-un memoriu transmis Prefecturii Galaţi.

„Damen" va avea probleme şi mai mari dacă epava nu va fi scoasă din apele Dunării până în 2012. În şantier se construieşte acum o navă-mamut destinată marinei olandeze. „Nava are o lungime de 205 metri şi urmează să fie lansată la apă în vara lui 2012. Epava navei «Slatina» trebuie neapărat îndepărtată până atunci", a precizat Valentin Popescu, director tehnic la „Damen" Galaţi.

Ce mai ascunde Dunărea

Celelalte opt epave care zac pe fundul fluviului la Galaţi sunt: remorcherul „Calia" (proprietate a unei firme private brăilene; s-a scufundat la mila 75+700 în 2006), cargoul „Rhanda" (proprietar necunoscut, figurează sub pavilion libanez, a eşuat la mila 80+450 în 1987), „1003" (tank fluvial scufundat la confluenţa Dunării cu Siretul), ceamul „2164" (scufundat în acelaşi loc ca şi „1003"), ceam neidentificat (în acelaşi punct ca mai înainte), precum şi alte trei nave de pasageri, sau folosite ca pontoane, cu proprietari necunoscuţi.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite