Cum să conduci pe timp de noapte pentru a nu produce accidente. De ce este indicat să reducem luminozitatea bordului maşinii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pentru cei mai mulţi dintre noi condusul pe timp de noapte este neplăcut, dar aduce şi oboseală suplimentară. În plus, gradul de periculozitate la care ne expunem este mult mai ridicat, riscul de accidente pe timp de noapte fiind de trei ori mai mare decât cel din timpul zilei. În condiţii de noapte, abilitatea de percepţie a adâncimii, cea de recunoaştere a culorilor, dar şi vederea periferică sunt mult diminuate.

Faza scurtă a unei maşini bate la o distanţă ce variază între 30 şi 60 de metri, iar cea lungă poate ajunge la maxim 200 de metri, însă aşa cum şoferii ştiu foarte bine, nu poţi circula cu faza lungă decât pe porţiuni relativ mici de şosea pentru a nu-i orbi pe conducătorii auto care circulă din sens opus.

”Un autovehicul se opreşte după aproximativ 40 de metri dacă circulă cu 100 km/h, o distanţă destul de mare, mai ales când şoferul se poate trezi în faţă cu tot felul de obstacole de evitat, cum ar fi pietoni, biciclişti sau căruţe. Prin urmare, când şofaţi pe timp de noapte, trebuie să aveţi toate simţurile la capacitate maximă, astfel încât să puteţi reacţiona prompt la orice provocare venită din trafic şi a evita astfel producerea unui accident”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Cum reglăm farurile

Dacă ştiţi că urmează să circulaţi noaptea cu maşina, este recomandat să reglaţi farurile autovehiculului din timp. Acest lucru se poate face la un service cu costuri mici şi într-un timp relativ scurt, de regulă sub 30 de minute.

Dacă maşina nu este dotată cu un sistem automat de reglare a farurilor în funcţie de încărcare, este bine să faceţi dumneavoastră această ajustare, dacă nu puteţi din diverse motive să ajungeţi la un service. Reglarea farurilor se va face astfel încât să nu îi orbească pe ceilalţi participanţi la trafic, dar să vă asigure o vedere cât mai bună a carosabilului.

Dacă sticla farurilor s-a mătuit, este indicat să vă adresaţi unui service care să polisheze sticla, astfel încât lumina farurilor să nu fie diminuată.

Luminozitatea bordului

Deşi poate părea un detaliu nesemnificativ, când şofaţi pe timp de noapte, luminozitatea bordului vă poate afecta destul de serios vederea, mai ales la drumurile mai lungi. ”Ochii vor reuşi să distingă detalii mai întunecate din cadrul îndepărtat mai greu dacă există o sursă de lumină în cadrul apropiat, în acest caz luminile bordului. Prin urmare, este recomandat să reduceţi la minim luminozitatea bordului, astfel încât să nu vă obosiţi ochii excesiv, dar şi să puteţi avea vizibilitate maximă la drum”, detaliază Florin Marin Bogdan.

Reflecţiile din ochii animalelor

Un mic pont, pentru şoferii care nu îl ştiu deja, este că pot frâna din timp dacă observă pe şosea sclipirea ochilor de animale domestice sau sălbatice reflectată de lumina farurilor. Nu este indicat să faceţi manevre bruşte pentru că animalele se pot speria şi vă veţi trezi că sar în faţa maşinii exact atunci când credeţi că le-aţi ocolit.

Nu priviţi direct în farurile maşinilor

În trafic aveţi parte de tot felul de şoferi, pornind de la cei care refuză să stingă faza lungă la apropierea de alte maşini şi până la cei care o fac foarte aproape de alte autovehicule.

”În astfel de situaţii, vizibilitatea vă este clar afectată şi există tentaţia de a vă uita, chiar şi pentru o secundă, direct în farurile maşinii care vine din faţă. Este o mare greşeală, pentru că preţ de câteva secunde nu veţi mai vedea practic nimic, iar riscul producerii unui accident în astfel de cazuri este foarte mare. Cel mai bine este să reduceţi viteza preventiv până când maşina care vă orbeşte trece de dumneavoastră”, punctează Florin Marin Bogdan.

Curăţaţi geamurile

Curăţarea geamurilor înainte de plecarea noaptea la drum este extrem de importantă pentru că vă asigură vizibilitate maximă. La fel de importantă este şi dezaburirea completă a geamurilor în sezonul rece, pentru că puteţi constata că nu aveţi vizibilitate asupra anumitor zone tocmai din acest motiv, iar riscul producerii unui accident este foarte mare în astfel de situaţii.

Cum folosim corect farurile de ceaţă

Nu este indicat să folosiţi farurile de ceaţă când condiţiile meteo nu impun acest lucru, dar dacă sunteţi obosit şi nu vin alte maşini din faţă, le puteţi utiliza pentru a vă mări vizibilitatea.

Ajustarea oglinzilor retrovizoare

Reglarea corectă a oglinzilor retrovizoare joacă un rol la fel de important ca şi celelalte detalii expuse anterior. ”În primul rând, oglinzile retrovizoare trebuie curăţate pentru a fi în permanenţă curate, iar reglarea lor se va face astfel încât să aveţi o vizibilitate cât mai mare când vă folosiţi de ele. Dacă oglinzile sunt murdare sau incorect reglate, timpii pentru distingerea detaliilor cresc noaptea, iar acest fapt vă va reduce semnificativ viteza de reacţie”, explică Florin Marin Bogdan.

Nu şofaţi când sunteţi obosiţi

Nu este recomandat să conduceţi niciodată când vă simţiţi obosiţi, mai ales când urmează să şofaţi noaptea. Dacă aveţi un drum lung de parcurs, cel mai bine este să trageţi maşina pe dreapta şi să dormiţi o oră, după care să plecaţi din nou la drum.

În acest fel, vă veţi recăpăta o parte din energie, ochii vi se vor relaxa, iar reflexele se vor îmbunătăţi considerabil. Este indicat, de asemenea, să vă mişcaţi constant ochii pentru că dacă îi ţineţi fixaţi doar pe o anumită zonă, cum ar fi partea de carosabil din faţa maşinii, veţi constata că aceştia vor obosi mai repede, existând tendinţa chiar să lăcrimeze, ceea ce nu este de dorit.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite