Galati: Taxa de poluare, învinsă în instanţă
0
Primul şofer care a învins taxa de poluare este un cetăţean sârb, rezident în Galaţi. Tribunalul Galaţi a considerat discriminatoriu faptul omul că trebuie să plătească o taxă de poluare pentru un autoturism la mâna a doua adus din Italia în timp ce, dacă maşina ar fi fost cumpărată din România, înscrierea se putea face fără această obligaţie Alte şase dosare au avut acelaşi rezultat
Primul şofer care a învins taxa de poluare (vorbim de taxa stabilită prin OUG 218/2008, adică cea aflată în vigoare acum) este un cetăţean sârb, rezident în Galaţi.
Acesta a considerat discriminatoriu faptul că trebuie să plătească o taxă de poluare pentru un autoturism la mâna a doua adus din Italia în 2009, în timp ce, dacă maşina ar fi fost cumpărată din România, înscrierea se putea face fără această obligaţie. Sârbul a dat în judecată Serviciul „Înmatriculări Auto”, de la Prefectura Galaţi, adică instituţia care a refuzat înmatricularea dacă taxa nu este plătită.
„Maşina am cumpărat-o din Italia cu 2.000 de euro. Este un BMW din 1996, iar să-l înscriu în România trebuia să plătesc aproape 7500 de lei doar pentru taxa de poluare”, afirmă Vladimir Ramisovljevik (foto).
Alina Mitrea, avocatul angajat de cetăţeanul sârb, susţine că deşi era primul caz de acest gen, judecătorul a dat sentinţa foarte repede. „Am înregistrat dosarul pe 25 mai, iar primul termen, când s-a dată şi sentinţa, a fost pe 10 iunie”, spune Alina Mitrea.
Cealaltă parte implicată, adică Serviciul „Înmatriculări Auto” a făcut recurs la Curtea de Apel, însă Alina Mitrea crede că sunt şanse mici să fie schimbată sentinţa.
Principiul discrimării, piesa de rezistenţă
Unul dintre argumentele luate în calcul de instanţa care a dat decizie favorabilă reclamantului a fost libera circulaţie a mărfurilor în ţările membre UE. „De asemenea, s-a mers pe principiul discriminării la care sunt supuşi cei care trebuie să plătească taxe în plus doar pentru că maşina cumpărată nu este din România şi este adusă din străinătate”, spune Alina Mitrea.
Aceasta a adăugat că a deschis încă douăzeci de procese similare, iar în alte şapte a câştigat deja dreptul de înmatriculare fără taxă, în numele următorilor: Ion Talpău, Ionel Halaşag (două procese, pentru două maşini), Laurenţiu Furnigea, Ilie Chirilă, Sebastian Urban şi, desigur, Vladimir Ramisovljevik.
35 de taxe, rambursate de Fisc
Mai există o pistă pe care Statul poate fi învins. Este vorba de rambursarea taxei de poluare deja plătite (conform OUG nr 50/2008 – prima variantă a taxei). „Am 35 de procese câştigate şi şoferii şi-au primit banii. Alte 35 de dosare sunt în diferite stadii şi urmează să fie judecate până la sfârşitul acestui an”, declară Alina Mitrea.
Primul care a avut satisfacţia de a-şi lua banii daţi pentru taxa de poluare este un gălăţean care şi-a adus, în 2008, o maşină din Germania.
„Sentinţa a fost dată pe 5 august anul acesta şi am primit de la Fisc cei 3.637 de lei pe care i-am dat pentru taxa de poluare”, spune Florinel Cobanu, fericitul beneficiar.
Autorităţile ezită să comenteze. „Am fost toată luna august în concediu şi până nu văd hârtiile, nu mă pot pronunţa”, ne-a declarat Lucian Domniţeanu, directorul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Galaţi.
23.000 de lei, cea mai mare despăgubire
Cea mai mare sumă recuperată în urma unui proces intentat Administraţiei Naţionale a Finanţelor Publice se ridică la 23.000 de lei. Taxa de poluare a fost achitată de o societate din Galaţi pentru o autoutilitară adusă din Germania.
„Procesul deschis la Tribunalul Galaţi a fost câştigat în mai anul acesta” spune Alina Mitrea, avocatul angajat de Zuzu Transpoters să recupereze banii.