„Cel mai ieftin RCA”, o păcăleală scumpă. Daunele sunt plătite în foarte puţine cazuri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Unul dintre şoferii păgubiţi pentru care începe calvarul obţinerii banilor pentru repararea maşinii
Unul dintre şoferii păgubiţi pentru care începe calvarul obţinerii banilor pentru repararea maşinii

Firmele de asigurări se întrec în a oferi poliţe din ce în ce mai ieftine şi, din acest motiv, au ajuns să nu mai acopere daunele, pentru a nu li se diminua profitul. De la începutul acestui an, la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, s-au înregistrat 3597 de reclamaţii ale păgubiţilor prin RCA.

Pe treptele agenţiei de asigurări Euroins din Galaţi, nu demult, trecătorii au putut admira un automobil BMW „şifonat" într-un accident, limuzina rămânând parcată timp de câteva ore în acel loc nefiresc, în semn de protest al proprietarului acestuia pentru că i se refuza efectuarea reparaţiei pe baza poliţei de asigurare.

După doar câteva zile, un alt gălăţean, Ştefan Mihalea, s-a adresat redacţiei Adevărul, cu o nemulţumire similară, dar care viza o altă firmă de asigurări:

„Eu am avut accidentul în 14 decembrie 2009. Cel care m-a lovit şi-a recunoscut vina, mi-a dat poliţa lui RCA, încheiată la Carpatica Asig. La constatare, au făcut măsurători şi poze ambelor maşini. Apoi, am aşteptat două săptămâni, ca să-mi spună că dosarul este respins. Mi-am reparat maşina pe banii mei şi, de atunci, mă chinui să-i recuperez la Tribunal", ne-a declarat Mihalea.

„Declaraţii la cald"

În cursul documentării articolului inspirat de păţaniile celor doi păgubaşi, aveam să-l cunoaştem şi pe Cătălin Ciubotaru, care, la rândul său, susţine că nu este suficient ca şoferul vinovat pentru producerea accidentului să aibă asigurare RCA:

„La data de 9 septembrie, staţionând la semafor, mi-a fost lovită maşina în spate de un alt autovehicul, care apoi s-a îndepărtat în viteză. Membrii unui echipaj de poliţie, care au văzut scena, au făcut procesul verbal de constatare. Celălalt şofer s-a prezentat a doua zi la poliţie pentru declaraţie şi a fost sancţionat cu amendă de 150 de lei şi trei puncte. M-am dus la Carpatica Asig, însă n-am putut scăpa de pagubă pentru că au început să invoce tot felul de nereguli care nu există", susţine Cătălin Ciubotaru.

Şoferul nemulţumit a detaliat:: „Au zis că nu e relevantă constatarea poliţiei, că trebuia să vin cu înţelegerea amiabilă, că trebuia să am poze de la locul accidentului cu maşinile avariate, precum şi declaraţii la cald ale şoferilor. Acum au făcut o adresă către poliţie şi eu aştept cu maşina avariată".

"Speră ca păgubitul să se lase păgubaş"

Avocatul Dragoş Hâncu, care s-a „specializat" în reprezentarea în instanţă a păgubaşilor cărora firmele de asigurări le refuză acoperirea daunelor, ne-a explicat cum procedează firmele de asigurări pentru a scăpa de plata daunelor.

„Asiguratorii invocă diverse motive pentru refuzul despăgubirilor. În general, motivează că accidentul s-a produs altfel decât relatează păgubitul. Se face o expertiză de către un angajat al firmei de asigurări, care evident că este subiectiv, şi, în baza concluziilor acestuia, se redactează un răspuns. Negativ. Şoferului păgubit i se recomandă să se adreseze instanţei de judecată. Probabil în ideea că acesta va prefera să renunţe la despăgubire decât să-şi piardă timpul şi banii prin tribunale. Eu reprezint un client cu o asemenea problemă, care se judecă din 2007.", afirmă Dragoş Hâncu.

Fondul de garantare, accesibil precum Everestul

„Avem clienţi care au câştigat procesele împotriva unor firme de asigurare în faliment şi care încă nu şi-au luat banii de la Fondul de garantare. Procedura este greoaie. Până se pronunţă judecătorul sindic durează cel puţin un an. Apoi, până se întruneşte o comisie, care supervizează plăţile din fond, mai trec câteva luni şi abia apoi abia se face plata. Şi-aşa trec doi ani. Astfel de cazuri au fost cu firmele de asigurări care au dat faliment Deltaadendum şi Euroasig. Nu mai ştiu ce răspunsuri să le dau clienţilor acestora, care, deşi au hotărâri definitive şi irevocabile, nu înţeleg de ce nu li se dau banii" mai afirmă Hâncu.

Fondul de garantare este subordonat Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.

„Aceste practici nu pot fi numite abuzuri pentru că se încadrează în condiţiile legale. Mai degrabă putem spune că legea este prost făcută. Pe oamenii cinstiţi, cu daunele produse aşa cum scrie în declaraţiile lor, legea îi defavorizează", adaugă avocatul.

Vătămări corporale, ce sunt acelea ?

Dragoş Hâncu mai dezvăluie şi faptul că poliţa de asigurare RCA acoperă şi vătămările corporale, dar, dacă societăţile de asigurări refuză pe cât le stă în putinţă despăgubirile pentru pagubele materiale, de despăgubiri pentru vătămări corporale, nici nu vor să audă. Deşi legea îi obligă, inspectorii de asigurări nu explică păgubitului că, dacă a fost şi rănit în accident, poate solicita despăgubiri şi pentru vătămările corporale suferite.

„Există şi persoane care se informează şi dacă aduc vorba despre aceste despăgubiri, li se propune pe loc o sumă derizorie. În loc de 200,000 de euro, cât acoperă poliţa, li se dau câte 1000 de lei. Sunt însă cazuri de oameni careau rămas paralizaţi sau cu diverse infirmităţi şi care n-au primit un leu. Chiar şi pietonii răniţi în evenimente rutiere trebuie despăgubiţi pe RCA, dar asta nu se întâmplă şi şoferul plăteşte din buzunar", susţine cel care reprezintă „victimele" firmelor de asigurări.

Adesea, cel care trebuie să plătească suma respectivă este un om obişnuit cu venituri modeste şi care ajunge să-şi vândă un bun de valoare cu toate că era asigurat RCA. Or, poliţa de asigurare pentru răspundere civilă are prevăzută în condiţii o despăgubire care poate ajunge până la maximum 5,5 milioane de euro pentru vătămări corporale grave şi pentru daune morale.

„Am avut situaţii în care, după trei intervenţii chirurgicale suferite de victimă, şoferul vinovat a plătit doar 3000 de lei. Ce înseamnă 3000 de lei ? Poate doar şpaga pentru doctorul care operează. Şi dacă părţile se împacă, scapă de răspundere în faţa legii şoferul vinovat şi scapă şi societatea de asigurări de despăgubire, iar victima rămâne cu infirmitatea", dezvăluie Dragoş Hâncu.

Dacă la stabilirea tarifului RCA s-a ţinut cont şi de constituirea fondurilor pentru acest tip de despăgubire, normal este să fie acordată!

Cea mai mare despăgubire acordată în Romania pentru vătămare corporală, în baza RCA, este de un milion de euro, adică mai puţin de o cincime din valoarea maximă prevăzută de lege.

Reparaţii pe datorie

Şi nu doar păgubiţii sunt nemulţumiţi de relaţia cu anumite firme de asigurări, ci şi patronii service-urilor auto.

„Noi avem de recuperat de la asiguratori în jur de 600.000 de lei, din care 240.000 de lei de la Euroins. De aceea, am restrâns activitatea pe acest tip de reparaţii, iar maşini pentru care dauna trebuie plătită de Carpatica Asig nu mai acceptăm", ne declara la finele lunii trecute Claudiu Gheorghe, administratorul Bosch Car Service Galaţi.

Mitică Enache, directorul general Ena Grup ne-a spus că firma pe care o reprezintă are de încasat de la firmele de asigurări 300.000 de lei, iar Dorina Savin, director economic la Ivas srl ne-a precizat o sumă similară, 322.000 de lei.

„Cei mai mulţi bani îi avem de recuperat de la Euroins şi acum am apelat la instanţă. Nu este cea mai bună soluţie pentru că procesele pot dura ani de zile. De la celelalte firme de asigurări, am mai încasat, dar în general relaţiile sunt destul de tensionate pentru că se depaşesc termenele scadente şi plăţile se fac după somaţii. Nu este cazul şi cu Carpatica Asig, pentru că nu primim la reparat maşini asigurate la această societate" spune directorul economic al firmei Ivas.

Cât mai ieftin !

„Există tot felul de practici neortodoxe ale firmelor de asigurări. De exemplu, sub ameninţarea voalată că nu vom mai primi comenzi pe asigurări, ni se impun reduceri la manoperă de 15 %. Dacă nu respectăm condiţia, nu se face plata. Acceptăm 5-6 %, dar mai mult nu putem. Sau, firma de asigurare ne aduce pentru montaj, în contul despăgubirii, piese fabricate Dumnezeu ştie unde, de calitate îndoielnică. De exemplu, am primit o bară de faţă care pur şi simplu s-a spart la manipulare în timpul montajului" , ne-a declarat Claudiu Gheorghe care adaugă:

„Am restrâns mult activitatea de reparaţii pe asigurări. Nu acceptăm să reparăm nicio maşină pe asigurare la Carpatica. Să muncească cine-o mai vrea pe nimic!"

Comisia de Supraveghere a Asigurărilor confirmă

Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) confirmă faptul că, în cazul anumitor firme de asigurări, în primele nouă luni ale acestui an, a primit mai multe reclamaţii.

„În această perioadă, au fost primite şi soluţionate 4.888 de reclamaţii şi sesizări. Aspectele sesizate, în special în ceea ce priveşte asigurarea RCA, rămân o problemă pe care ne-am propus să o rezolvăm inclusiv prin intensificarea verificărilor privind modul de instrumentare şi plată a dosarelor de daună de către societăţi", precizează Constantin Buzoianu, preşedintele CSA.

„Reclamaţiile privind asigurările obligatorii RCA au reprezentat 73,59% fiind în număr de 3.597. Printre societăţile de asigurare care au înregistrat un număr mai mare de reclamaţii sunt: Euroins, Carpatica şi Astra. Cele trei societăţi deţin împreună o cotă de 36,9% din totalul pieţei RCA", se mai precizează în comunicatul remis redacţiei de către Mirela Antohi, director de comunicare şi relații cu mass-media în cadrul CSA

„Contact imperfect"

Am încercat să discutăm şi cu reprezentanţii agenţiilor locale care însă ne-au sugerat să solicităm răspunsuri „la concret", pentru fiecare caz în parte, sau să solicităm un punct de vedere conducerilor centrale ale firmelor. Cum însă numărul cazurilor pe marginea cărora ar fi trebuit să discutăm era mult prea mare - alte exemple fiind: Ecaterina Maxim (asigurare CASCO, la Astra Asigurări), Gabriela Istrate (RCA, la Carpatica Asig), Gelu Manolache (RCA, la Carpatica Asig), Pompiliu Panica (RCA, la Carpatica Asig), Alin Olaru (RCA, la Euroins), toţi cu procese pe rol pentru recuperarea daunei - ne-am mulţumit şi cu răspunsul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite