Cea mai mare navă de război a Marinei Regale Olandeze se construieşte la Galaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cuplarea în plutire a segmentelor navei de dimensiuni impresionante este o premieră pentru industria navală din România
Cuplarea în plutire a segmentelor navei de dimensiuni impresionante este o premieră pentru industria navală din România

„HNLMS Karel Doorman" va avea lungimea a două stadioane puse cap la cap şi înălţimea a tot atâtea blocuri turn suprapuse. Construcţia ei este o premieră pentru industria navală din România.

O navă militară cu totul specială prin destinaţie, dimensiuni, complexitate şi echipare, se construieşte la Şantierul Naval Damen din Galaţi.

Este o navă de tip Joint Logistic Support Ship (JSS), dotată cu hangar pentru şase elicoptere, cu două puncte de aterizare la bord, cu un spital prevăzut cu 20 de de săli de operaţii şi tratament (este practic şi un spital plutitor), cu o cameră de comandă pentru coordonarea acţiunilor tactice ale altor nave în caz de război, cu rampă de acces a vehiculelor amfibii de asalt, precum şi cu alte facilităţi. Nava poate lua la bord 300 de militari, din care 180, membri ai echipajului.

„Este de tip multirol, un fel de navă-bază, cu posibilităţi de apărare şi de atac, capabilă să transporte rapid, cu 22 noduri, un mare număr de militari, vehicule amfibii pentru debarcări şi elicoptere. Impresionează prin forţă şi capabilităţi", ne-a spus inginerul Victor Dobrea, directorul de producţie al Şantierului Naval Damen.

Construită din tablă impenetrabilă

„HNLMS Karel Doorman", cum a fost botezată nava după numele unui amiral olandez, are dimensiuni impresionante. Lungimea sa este de 204,7 metri (cât două terenuri de fotbal), iar înălţimea, de 49,63 metri (cât două blocuri turn, cu câte zece etaje, suprapuse).

„Este cea mai mare şi complexă navă militară construită vreodată în România. De altfel, doar flotele marilor puteri militare au în dotare asemenea nave. În plus, execuţia acesteia a presupus o serie de premiere tehnologice pentru industria navală din România. De exemplu, a trebuit să lucrăm cu o tablă din oţeluri speciale, care, supusă efectului exploziilor, se deformează plastic şi nu poate fi perforată. Sudarea acesteia a presupus o tehnică de lucru specială, dar specialiştii laboratorului nostru de profil au asimilat-o fără probleme", a precizat Victor Dobrea.

Lego pentru „Gulliver"

Cea mai importantă dintre premierele tehnologice la care s-a referit directorul şantierului a fost construirea imensei nave „pe bucăţi", asamblate ulterior printr-un procedeu extrem de dificil de realizat într-un doc clasic, precum cel al SN Damen Galaţi.

Blocurile componente au fost construite în patru locaţii. Două blocuri au fost cuplate pe uscat, într-o hală şi apoi, ansamblul rezultat a fost lansat la apă şi dus cu patru remorchere în doc pentru a fi asamblat „în plutire" cu o altă parte a corpului navei.

„Marja acceptabilă de luft (nepotrivire la aliniere n.red.) era de doar opt milimetri. Pentru a o respecta, am luat în calcul o serie întreagă de factori, inclusiv viteza vântului şi diferenţa dintre temperatura apei şi aerului. Operaţiunea s-a făcut într-o zi caniculară şi am avut surpriza ca, în apă, luftul să fie corespunzător, iar pe puntea dilatată de căldură să avem o diferenţă de jumătate de metru. Până la urmă, ţinând cont de temperaturi, în seara zilei următoare, am reuşit o cuplare perfectă. De 35 de ani, de când construiesc vapoare, aşteptam acest moment şi credeţi-mă că, în toată istoria industriei navale din România, nu s-a mai realizat o cuplare în plutire", afirmă cu mândrie directorul de producţie al şantierului naval de la Galaţi.

Ameninţarea unei epave

Cuplarea bucăţilor componente ale uriaşul corp al navei n-a pus capăt problemelor tehnice deosebite pe care trebuie să le rezolve navaliştii gălăţeni.

„Pentru că docul şantierului nostru nu permite lansarea unei nave cu pescaj (adâncimea de cufundare în apă) mai mare de 4,5 metri, aceasta va fi lansată înainte de construcţia următoarelor două nivele, punţile superioare. Practic se lansează la 8.500 de tone şi diferenţa se pune după aceea", ne-a explicat Victor Dobrea.

Construcţia navei a început în 2011, iar lansarea este planificată pentru luna octombrie a acestui an. Şi în legătură cu lansarea există un motiv de emoţie.

„Chiar în gura docului şantierului, zace scufundată, din 1990, epava cargoului Slatina şi deşi nu putem spune că din cauza acesteia este imposibilă scoterea din doc a HNLMS Karel Doorman, oricum ne incomodează. Dacă la data lansării, nivelul Dunării va fi sub trei metri, ca acum, sau şi mai scăzut, putem avea probleme. Mai ales dacă şi vântul va fi puternic", a mai pecizat directorul de producţie al Şantierului Naval Damen din Galaţi.

Doi ani de pregătiri

Pentru ca nava "HNLMS Karel Doorman" să fie una dintre cele mai importante reuşite ale industriei navale din România s-au făcut pregătiri minuţioase.

Doar câţiva centimetri până la cuplarea uriaşelor "piese Lego"

CLICK pe poze pentru vizionarea GALERIEI FOTO

„Planurile au fost puse la punct, până în cel mai mic detaliu, vreme de doi ani, înainte de începerea lucrărilor la navă. Nu se putea altfel având în vedere complexitatea ei. Câteva cifre sunt elocvente: înglobează 270 de kilometri de cabluri (cu enorm de multe conexiuni), 21.000 de segmente de ţeavă, 10.500 de tone de oţel şi mai ales un volum de muncă enorm. Practic aproape totul se face de către om, căci în industria navală nu există roboţi", mai spune Victor Dobrea.

Cam 30% din personalul şantierului lucrează la „HNLMS Doorman" şi, după cum susţine directorul de producţie, până la finalul lucrării, practic fiecare din cei 1.800 de salariaţi ai Damen Galaţi îşi va fi adus contribuţia la construcţia acestei nave de excepţie.

Navalişti „de talie mondială"

Faptul că Marina Regală Olandeză a comandat la Galaţi această navă, pentru care Guvernul olandez a alocat (potrivit Wikipedia) 363 milioane de euro, poate părea surprinzător sau cea mai la îndemână explicaţie ar putea fi cea a mâinii de lucru ieftine. Ei bine, nu e chiar aşa.

„Cu mine puteţi discuta doar detalii de ordin tehnic, nu şi economic. Ne-au ales pe noi pentru că am construit mai multe nave pentru Marina Regală Olandeză şi dacă beneficiarul nu ar fi fost pe deplin mulţumit, este clar că nu ne-ar fi încredinţat o asemenea comandă mult mai importantă. În acest şantier, lucrează constructori de nave de talie mondială. Avem oameni plecaţi să instruiască navalişti în Qatar, în China şi în alte ţări", a mai afirmat Victor Dobrea.

Deşi sunt tot detalii de ordin tehnic, directorul de producţie al şantierului nu ne-a putut satisface curiozitatea cu precizări privind armamentul care urmează a fi montat pe moderna navă de război. De altfel, după cum ne-a spus, încă nu s-a stabilit dacă armele vor fi montate tot la Galaţi.

Potrivit Wikipedia şi unor publicaţii on-line de specialitate, în care am găsit referiri la nava aflată în construcţie în România, aceasta va fi dotată cu două sisteme antirachetă Goalkeeper CIWS, două tunuri automate de calibru 30 de milimetri şi patru mitraliere de calibru 12,7 milimetri.

Respectându-se o tradiţie a marinei militare olandeze, pe corpul navei a fost fixată o monedă din1889, an în care s-a născut amiralul Karel Doorman în memoria căruia a fost botezată cu numele său.

VEZI AICI IMAGINI DE LA LANSAREA PRIMELOR DOUĂ SEGMENTE ASAMBLATE ALE NAVEI ”HNLMS Karel Doorman”

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite