Povestea marinarilor care au salvat nava Perseus înfruntând gloanţele gărzii de coastă egiptene

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Remorcherul pentru salvare şi spargerea gheţii are nevoie de reparaţii şi lucrări de modernizare în lipsa cărora şi-a pierdut dreptul de a mai naviga chiar şi pe Dunăre. Deşi în 2006, Guvernul a alocat în acest scop aproape trei milioane de euro, până în prezent nu s-a primit niciun ban.

Cele mai multe nave ale flotei române, cândva a cincea ca mărime în lume, au fost „făcute pierdute". Puţinele excepţii, recuperate de comandanţii şi echipajele lor, sunt lăsate să ruginească pentru a putea fi vândute la fier vechi.

Cel mai bun exemplu este Perseus, din dotarea Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ), una dintre cele mai performante nave de salvare, remorcare şi spargere a gheţii, cu clasă de navigaţie nelimitată.

La fel ca majoritatea navelor româneşti, „Albatros", cum s-a numit inainte de a fi rebotezată Perseus, ar fi urmat să facă obiectul unei tranzacţii dubioase şi am fi pierdut-o dacă 14 marinari gălăţeni nu şi-ar fi riscat viaţa pentru a împiedica un târg oneros.

Dorian Dumitru, fostul şef al serviciului Investiţii de la AFDJ, ofiţer de marină, care în urmă cu 11 de ani a primit misiunea de a recupera nava Albatros şi comandantul acesteia, Călin Iamandi, ne-au povestit scene demne de un film de aventuri.

Închiriată pentru vânzare

Remorcherul multifuncţional Albatros a fost construit la Şantierul Naval din Brăila, în 1990, pentru AFDJ Galaţi. Opt ani mai târziu, nava a trecut în patrimoniul nou înfiinţatei companii RESALV SA, desprinsă din AFDJ, şi la scurt timp, a fost închiriată societăţii VAV2015 srl pentru ca aceasta să presteze servicii destinate unui armator din Emiratele Arabe Unite, Zakher Marine Internaţional INC.. Cel puţin aşa scria în contractul încheiat.

image

"Între timp, am intrat în posesia unor documente din care reiese clar că, de fapt, SC VAV 2015 a închiriat nava pentru a o vinde. După ce a remorcat cu ea o macara plutitoare, din Israel până în Golful Persic, nava fost abandonată în portul Sharjah şi VAV a încheiat un contract de vânzare-cumpărare cu Zakher Marine Int. INC", povesteşte Dorian Dumitru.

Cum conducerea SC Resalv nu avea banii necesari pentru a aduce nava în ţară şi nici habar despre această înţelegere ilegală, a acceptat să închirieze remorcherul chiar armatorului sirian.

„Timp de un an s-a lucrat corect, până când sirianul, care nu renunţase la ideea de a deveni proprietarul remorcherului, l-a abandonat în portul egiptean Alexandria şi a început să facă presiuni asupra echipajului ca să părăsească nava, situaţie în care el ar fi luat-o în stăpânire legal", îşi aminteşte şi Călin Iamandi, comandantul remorcherului.

Acţiune de recuperare

"La data de 8 iunie 2000, am plecat în Egipt şi am făcut demersuri pentru aducerea navei în ţară. Cum însă nu ni s-a aprobat ieşirea din port invocându-se o lege din 1805, i-am spus ambasadorului român că mă gândesc să fugim cu nava" povesteşte Dorian Dumitru.

Membrii echipajului, dintre care unii erau îmbarcaţi de mai bine de un an, îşi pierduseră răbdarea aşa că la un moment între aceştia şi reprezentanţii firmei Zakher a avut loc o altercaţie. Marinarii gălăţeni au fost anchetaţi şi judecaţi.

"După incident, nava a fost păzită permanent de trei poliţişti inarmaţi. În seara de 10 septembrie, am profitat de faptul că rămăsese pe cheu unul singur şi, deşi puteam fi prinşi şi arestaţi, am hotărât să fugim. Am pornit motoarele, au fost tăiate parâmele, şi ne-am indepărtat de mal cu motoarele turate la maxim", povesteşte Dorian Dumitru.

Autorităţile egiptene au încercat să oprească nava, dar n-au reuşit.

„Două vedete au pornit pe urmele noastre şi au început să tragă cu mitralierele dar pentru că mergeam cu viteza maximă, din cauza siajului puternic nu s-au putut apropia pentru abordare. Emoţia a devenit insuportabilă când deasupra navei s-a rotit un elicopter dar până la urmă s-a îndepărtat şi am ajuns cu bine în apele internaţionale", îşi aminteşte acele momente extrem de tensionate Dumitru.

Peripeţiile echipajului de pe Albatros nu luaseră însă sfârşit. După câteva ore, unul din cele două motoare ale navei a luat foc, iar celălalt s-a defectat şi a devenit inutilizabil.

„În timp ce remorcherul plutea în derivă, motoriştii au desfăcut motorul, care luase foc, şi l-au reparat. Doar cu acest motor, am reuşit să parcurgem 950 de mile marine şi am ajuns cu bine în ţară", a mai spus Dorian Dumitru.

Nava, părăsită şi la Galaţi

Isprava celor 14 membrii ai echipajului de pe Albatros, care şi-au riscat libertatea şi chiar şi vieţile pentru a reduce la cheiul Dunării unul dintre simbolurile Galaţiului, a fost răsplătită doar cu câte o străngere de mână.

Nici nava nu s-a ales decât cu un alt nume, „Perseus". Ar fi avut nevoie de reparaţii şi de lucrări de modernizare pentru a căror finanţare, în 2006, Guvernul a alocat 10.950.000 de lei din care nu s-a primit până acum nici măcar unul singur leu.

De un an şi jumătate, Perseus nu s-a mai desprins de la cheu. Cele 12 certificate de navigaţie ale sale au expirat aşa că nava nu mai are dreptul să circule nici măcar pe Dunăre.

Echipajul acesteia se roagă să vină gerul Bobotezei pentru că dacă s-ar forma pod de gheaţă pe fluviu, Căpitănia ar putea autoriza provizoriu ca Perseus să iasă în larg pentru a-l sparge.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite