Elevul anului 2011: ia mură-n gură totul, fără să descompună informaţiile şi să emită propriile ipoteze!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Este concluzia primelor analize făcute pe testele iniţiale de la limba română. Tinerii au informaţii, le aplică, dar nu ştiu să le interpreteze! Corecţiile se pot face numai prin schimbarea modului de a preda, probabil încă de la ciclul primar.

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Galaţi au anunţat că sunt pe ultima sută de metri în culegerea concluziilor legate de rezultatele de la testele iniţiale la limba română. După centralizarea a mai bine de 90% dintre note, cea mai mare problemă pare să fie cea legată de faptul că elevii nu sunt în stare să analizeze situaţiile expuse.

Altfel spus, elevii nu reuşesc să descompună elementele unei figuri de stil, spre exemplu, pentru a o putea interpreta. Eevident că, în această situaţie, nici itemii de sinteză şi evaluare nu pot fi făcuţi foarte bine sau se fac, dar se cam falsifica interpretarea.

Aşa se face că mulţi copii nu pot să descompună poveştile în bucăţele mici, în argumentele fiecăruia, să refacă sinteza (conform gândirii fiecăruia) şi să facă o evaluare şi înghite pe nemestecate orice poveste. Pe scurt, un individ care nu poate analiza toate elementele unei poveşti va lua mură-n gură totul.

Asta înseamnă că în viitor tinerii vor avea probleme cu interpretarea unei realităţi, fiindcă, dacă nu îi vezi părţile componente, nu poţi să înţelegi ce se întâmplă cu adevărat.

"Orice individ care nu poate analiza o situaţie în detaliu, descompunând-o în părţile componente ajunge la a fi manipulabil. Spre exemplu, nu poate recunoaşte un argument fals", spune Nicoleta Crânganu, inspector de limba română.

Acest lucru se întâmplă la toate clasele, fiindcă, fiind o operaţie a gândirii (una superioară chiar!),

Ce-i de făcut?

Corecţiile se pot face numai prin schimbarea modului de a preda, probabil încă de la ciclul primar.
"Numai prin schimbarea modului de a preda, probabil încă de la ciclul primar. Trebuie să insistăm mai mult pe analiză şi interpretare. Avem tendinţa să urmărim doar cunoştinţele elevilor - care, apropo, există - şi nu ceea ce ştiu să facă cu aceste cunoştinţe. De aceea suntem pe la coada testelor internaţionale", mai spune inspectorul şcolar.

Cei de "zece" contrazic media!

În rândul elevilor, părerile sunt împărţite. Dacă elevii mai slabi spun că dacă asta este concluzia profesorilor trebuie să-i dăm crezare, cei de "zece" contrazic impresia generală. "Eu nu iau nicio decizie fără să analizez situaţia, dar pentru asta trebuie să înveţi mult, să ai cunoştinţe", spune Flavia Tofan, elevă în clasa a patra la Colegiul Pedagogic din Galaţi. Prin filtrul gândirii sunt trecute şi informaţiile dobândite de un elev de nota 7 la testele iniţiale. "Eu mai am un lucru în vedere: mai bine nu emit ipoteze dacă nu sunt sigur că totul este conform gândirii mele!", spune Horia Ceauş, un elev de clasa noua.

Acum, că ştiu de la ce pleacă, cei de la inspectorat aşteaptă să vadă evoluţia elevilor de-a lungul anului şcolar.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite