Dunărea mică răstoarnă combinatul mare. ArcelorMittal se chinuie să-şi facă aprovizionarea cu materii prime şi livrările de laminate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Convoaiele de barje cu minereu sunt acum mai mici
Convoaiele de barje cu minereu sunt acum mai mici

Conducerea combinatului siderurgic ArcelorMittal Galaţi a fost nevoită să adopte măsuri de urgenţă pentru a nu avea probleme. Peste 90% din fluxul de mărfuri - achiziţii şi livrări - al colosului siderurgic gălăţean se desfăşoară pe apă.

Scăderea dramatică a nivelului apelor Dunării a început deja să producă efecte negative asupra economiei gălăţene. Cel mai mult are de suferit combinatul siderurgic ArcelorMittal Galaţi, ale cărui fluxuri de mărfuri depind în proporţie de 90% de transporturile navale. Au de suferit însă şi transportatorii, operatorii portuari şi chiar simplii locuitori ai oraşului.

Dunărea, nivel minim record

Debitul Dunării a scăzut deja la sub 2400 de metri cubi pe secundă (la jumătate faţă de normal), iar navele cu pesajul de peste trei metri deja au probleme în porturile gălăţene.

Conducerea ArcelorMittal Galaţi (care controlează şi Portul Mineralier) spune că a fost nevoită să ia o serie de măsuri pentru a contracara problemele apărute pe fluviu. „ArcelorMittal Galaţi este în strâns contact cu autorităţile în legătură cu nivelul scăzut al Dunării. Luăm măsuri logistice proactive, pentru a evita orice fel de impact asupra clienţilor noştri", ne-a declarat Dorian Dumitrescu, purtătorul de cuvânt al companiei.

Mai precis, combinatul siderurgic a cerut furnizorilor săi (ucraineeni) de cocs şi minereu să facă expedierile cu nave mai mici, astfel încât să nu apară probleme la pragurile din şenalul navigabil. Soluţia este însă pentru termen scurt, deoarece pe termen lung navele mici nu pot face faţă necesarului de materie primă al colosului siderurgic de la Galaţi.

De asemenea, livrările de mărfuri (laminate) către Europe de centru şi de vest, care se făceau tradiţional pe Dunăre, sunt în impas, dar fiind că de la Giurgiu în amonte nu se mai poate circula. În aceste condiţii ArcelorMittal a organizat un punct de transbordare a mărfurilor în zona portului bulgăresc Ruse. De aici, mărfurile sunt încărcate în camioane sau în vagoane de cale ferată.

Probleme sunt şi în portul mineralier, unde, din cauză că nivelul apei este cu câţiva metri mai jos decît de obicei, cheltuielile de operare şi timpul de încărcare/descărcare a navelor a crescut cu circa 20%.

Deşi nimeni nu vrea să o spună oficial, surse sindicale ne-au informat că dacă debitul Dunării nu creşte în următoarele patru-cinci săptămâni, combinatul de Galaţi ar putea să intre într-o criză de materie primă, iar onorarea mai multor comenzi ar fi în pericol.

Nivelul scăzut al fluviului afectează şi starea pontoanelor ancorate

Din cauza Dunării mici, sunt probleme şi la firmele care asigură trecerea cu Bacul a fluviului. Reprezentanţii acestora spun că trebuie să ocolească mult pentru a evita o serie de bancuri de nisip, iar cheltuielile le-au crescut cu peste 30%.Din cauza scăderii nivelului apelor Dunării, între kilometri 373-390, mal stâng, sunt ancorate mai multe convoaie.

Lista navelor blocate pe fluviu

La kilometrul 390 staţionează S/M „Mekanik Suskov", pavilion Ucraina de la Ismail la Lintz cu 5 unităţi, 7831 tone de sare şi minereu.
La kilometrul 382 staţionează remorcherul „Bala", pavilion România, asistenţă la trei barje încărcate, armator C.N.F.R. Navrom SA Galaţi.

La kilometrul 378-379 staţionează, S/M „Zvetaia Anna", pavilion Bulgaria, de la ismail la Ruse cu 2000 de tone de fontă, S/M „Bogdan" , pavilion Serbia, de la Ismail la belgrad, cu o unitate, 1056 tone de sare şi metal, împingătorul „Kaimacealan", pavilion Serbia, de la Ismail la Pancevo cu 6 unităţi, 4377 tone de motorină, împingătorul „Petro Varadin", pavilion Serbia, de la Reni la Pancevo cu 8 barje tank, 4 unităţi cu 3350 tone de benzină şi 4 unităţi urmând să sosească de la kilometrul 67 Braţ borcea.

Şi pescarii au probleme cu malul înalt

La kilometrul 373 staţionează împingătorul „Proconsul", pavilion România, de la Constanţa la Svistov, cu 6 barje încărcate cu 7050 tone îngrăşăminte şi trei barje goale.
Administraţia Fluvială a Dunării de Jos face non-stop dragarea şenalului navigabil, însă nu reuşeşte să facă faţă problemelor apărute.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite